روزانه های سینمایی

عاشق شدن در دیماه، مردن به وقت شهریور

هاتف علیمردانی فیلم سینمایی مردن به وقت شهریور را سال ۹۲ و قبل از فیلم خوب و کم نقص کوچه بی نام ساخت. مردن به وقت شهریور یک حسن داشت و آن هم این بود که تکلیف هاتف را با خودش روشن کرد. او که پیش از این تجربه اندوزی در عرصه های مختلف از جمله سینمای کودک را مورد توجه قرار داده بود، در چرخشی آشکار به سینمای جوانانه(تین ایجری) روی خوش نشان داد و مردن به وقت شهریور را جلوی دوربین برد. راز دشت تاران، فراراز بگو، به خاطر پونه فیلم هایی بودند که علیمردانی یکی بعد از دیگری ساخت و روانه اکران کرد. این کارگردان جوان از جمله فیلمسازان جویای نامی است که با هزینه زیادی سرانجام راه خود را در سینما هموار کرد. او که تقریباً هر سال یک فیلم را کلید زده است، تا رسیدن به سینمای مطلوبش آرام ننشست و یک نفس فیلم ساخت. علیمردانی خوش شانس بود که در ۵ سال گذشته سرمایه لازم را برای کارهایی که تولید کرد، در چنگ داشت و معطل تامین منابع مالی نشد. در نقطه مقابل او سینماگرانی داریم که در سینما مو سپید کرده اند اما هنوز موفق به ساخت فیلمی که از آنها به یادگار بماند، نشده اند. بعد از استقبالی که از کوچه بی نام شد حالا شاید خود او هم چندان به اکران موفق مردن به وقت شهریور امیدوار نباشد؛ او در دل آرزو دارد قبل از اینکه سال به پایان برسد تماشاگران به کوچه بی نام او بیایند و قصه خوبی را که او سرانداخته است، ببینند و با شخصیت های جاندار و گرمش همذات پنداری کنند.

نکته آخر، فرخ نژاد پس از فیلم شکست خورده و در قعر جدول فروش نشسته یاسین، در مردن به وقت شهریور هم مشکل بتواند از سینمای ۹۴ کام بگیرد.!

توضیح: عنوان این یادداشت شعری از شاعر معاصر سید علی صالحی است که نام فیلم هم برگرفته از آن است.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱ نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید