روزانه های سینمایی

راه تازه ای برای فروش فیلم و سریال

از فیلم سینمایی ایرانی و خارجی تا سریال ها و فیلم های روز آمریکایی از نسخه اصلی تا زیر نویس فارسی و دوبله، هر فیلمی که بخواهید در این بازار داد و ستد می‌شود. بازاری فراخ که مرزی نمی شناسد و دسترسی به آن چندان دشوار نیست. شکل‌گیری شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌ها، رنگ و لعاب تازه ای به بازار فروش محصولات تصویری داده اند و ویدیو کلوب ها و فروشگاه های عرضه محصولات فرهنگی را به چالش کشیده اند. این روزها در بازار تجارت اینترنتی صاحبان کسب و کارهایی اغلب کوچک و متوسط به شبکه‌های اجتماعی هجوم آورده‌اند تا با بهره‌گیری از این ابزار، کالاها و خدمات خود را با صرف وقت و هزینه کمتری به مشتریان معرفی و عرضه کنند. کلید ورود به این مرکز مبادله نیز ایجاد یک حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی و البته آشنایی با امکانات این اپلیکیشن‌هاست.

ویترین های جذاب

کافی است در قسمت جستجوی حساب کاربری خود در اینستاگرام، کلماتی مثل فروش فیلم و سریال را تایپ کنید تا دهها مرکز مختلف خود را به شما عرضه کنند و وقتی وارد صفحه آنها شدید، با امکانات و تسهیلات آنها آشنا شوید. در اغلب این صفحات چیزی که در صفحه اول جلب توجه می کند تصاویری از فیلم و سریال های پرمخاطب است. با کلیک بر هر عکس می توانید اطلاعات بیشتری از محصول مورد نظر یافته و راههای دستیابی به آن آگاه شوید. معمولاً دارندگان این صفحات خریداران را به صفحه ای در فیس بوک، نشانی الکترونیکی(ایمیل) و یا وایبر و تلگرام راهنمایی می کنند. تعداد هواداران صفحات فروش فیلم و سریال در اینستاگرام با مشاهده تعداد فالوئرهای آنها قابل برآورد است. یکی از پرطرفدارترین این صفحات نزدیک به ۸۰۰۰۰ دنبال کننده دارد. که اگر نیمی از آنها هم خریدار جدی فیلم باشند، در وضعیت کنونی حاکم بر بازار همین تعداد هم غنیمت است.

چرا این بازار رونق دارد؟

مهاجرت به تجارت اینترنتی و استقبال گسترده صاحبان کسب و کارهای کوچک از بازاریابی اینترنتی، فرار از ضوابط و تنگناهای محیط رسمی کسب و کار است. در این عرصه نه خبری از ماموران اماکن و گشت های ستاد صیانت و اتحادیه است و نه ممیزان مالیاتی و شهرداری با شما کار دارند.

عده ای بر این عقیده اند که ”یکی از مهم‌ترین دشواری‌های فعالان اقتصادی در ایران، دریافت مجوز است که اغلب آنها، به دلیل وجود نهادهای متولی متعدد، اتلاف وقت و سرمایه در فرآیند دریافت این مجوزها و استعلام‌ها ،عطای شروع کسب و کار به صورت رسمی را به لقای آن می‌بخشند و ترجیح می‌دهند با سرمایه‌ای اندک و در ابعادی کوچک، ایده‌های خود را اجرایی کنند. بخشی از این افراد که البته صاحب ایده هستند، از پای نمی‌نشینند و بساط کسب و کار خود را در شبکه‌های اجتماعی پهن می‌کنند. افزون بر این، تبلیغ و بازاریابی در چارچوب شبکه‌های اجتماعی، این امکان را به افراد می‌دهد که بدون نگرانی و تحمل هزینه‌های ناشی از ابتیاع یا اجاره محیط‌های فیزیکی برای عرضه محصولات، تنها با خرید یک گوشی هوشمند و ایجاد حساب کاربری به این هدف دست یابند و چه‌بسا بتوانند مخاطبانی بیش از آنچه در فضای حقیقی قابل جذب باشد، جلب کنند.”(گنجی، ندا، هفته نامه تجارت فردا شماره ۱۳۷)

برگ برنده در بازار فیلم

این واقعیت در باره فرشندگان عرضه محصولا فرهنگی هم تا حد زیادی صادق است اما آنچه که مزیت نسبی حضور در اینترنت برای بازار یابی فیلم و سریال است، بی شک عرضه بی دردسر و کم مخاطره محصولات غیر مجاز است. گرایش فروشندگان به اینستاگرام به جز امکانات ویژه آن(اختصارگویی و جذابیت بصری تصاویر و ویدئوهای بارگذاری شده) مصون ماندن از فیلترینگ هوشمند است که تاکنون از سوی دولت صورت نگرفته است.

از این‌رو یکی از استراتژی‌های مهم در فروش فیلم و هر کالای دیگر آن است که فروشندگان بتوانند هشتگ‌های پرطرفدار را در عرصه فیلم خلق کنند. هشتگ‌های پرطرفداری که تقاضای موثری در بازار دارند کمک می کنند تا جستجو کنندگان در ظرف زمانی کوتاهی به صفحه مورد نظر دسترسی یابند و به فهرست فیلم و سریال های مورد علاقه اشان برسند.

مجازهای بازار چه کسانی هستند؟

در بین دست اندرکاران شبکه نمایش خانگی تولید و عرضه کنندگان سریال های: عشق تعطیل نیست، ابله، دندون طلا و شهرزاد اقدام به راه اندازی صفحه در اینستاگرام کرده اند و در بین موسسات و شرکت ها تصویر گستر پاسارگاد و پخش هنر اول در بین پیشگامان هستند. در بین نمایندگان توزیع محصولات در استانها باید از پخش محصولات فرهنگی میعاد به مدیریت محمد محزون در شمال استان خوزستان نام برد که بیشترین استفاده را از فضای مجازی برای معرفی کالا و اطلاع رسانی در باره تازه ترین محصولات شبکه طی سال های اخیر برده است.

پشتیبانی فنی

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید