روزانه های سینمایی

عمل بارگذاری کی انجام می شود؟

هفته ها از آغاز به کار رسمی چند شرکت در زمینه ارائه و نمایش فیلم در فضای مجازی می گذرد و در یک چشم بهم زدن یک دوجین موسسه تحت عنوان vod ابراز وجود کردند. پرسشی که در این میان بی جواب مانده است، آن است که فیلم های روز شبکه نمایش خانگی اعم از ایرانی و خارجی دقیقاً از چه زمانی در ذخایر دیتای این موسسات بارگذاری می شوند؟ اگر این خبر درست باشد که موسسه سینما ۲۴ قید انتشار فیزیکی سریال«خانه پوشالی» را زده است و بینندگان را به سایت «نماوا» حواله داده است، این سریال را باید اولین عنوان از نوع خودش دانست که مستقیماً در بستر اینترنت و بصورت استریم ویدئو انتشار یافته است. البته همزمان با توزیع dvd سریال «آسپرین» شرکت «آی سیما» نسخه HD سریال را به کاربران در فضای مجازی ارائه کرده است؛ کاری که پیش از این نیز توسط تهیه کنندگان سریال های شبکه نمایش خانگی نیز صورت گرفته بود با این حال از آنجا که اقتصاد شبکه نمایش خانگی چه در شکل فیزیکی و چه در هیبت اینترنتی آن، بر محور فیلم های ایرانی می گردد، معلوم نیست که چرا بارگذاری فیلم های روز سینمای ایران که اکران آنها به پایان رسیده و در شبکه نیز توزیع شده اند، توسط شرکت های مجاز انجام نمی شود.

اصولاً اگر شرکت های مجاز مدعی امنیت شبکه هستند، توزیع همزمان نسخه فیزیکی و اینترنتی عناوین ایرانی لطمه و آسیبی را به دنبال ندارد و قطعاً کسانی را که عادت به تماشای فیلم از طریق گجت هایی مثل موبایل و تبلت و … دارند، از دانلود حرام باز می دارد. یک نکته را نباید از یاد برد که چه موسسات ویدیو رسانه خریدار رایت dvd و اینترنتی عناوین ایرانی باشند و چه شخصیت های حقوقی دیگری دارنده رایت اینترنتی باشند، در اصل مسئله تغییری ایجاد نخواهد کرد که تعلل هر کدام از آنها برای انتشار رسمی فیلم ها، به ضررشان تمام می شود زیرا سارقان با استفاده از نسخه فیزیکی انتشار یافته، اینترنت را به اشغال خود در می آورند و از تعداد کاربران برای تماشی نسخه حلال می کاهند. جستجویی در سایت اغلب ارائه دهندگان خدمات vod با استفاده از فناوری ott گویای آن است که این شرکتها بیشتر به بانک و آرشیو فیلم و سریال های قدیمی تبدیل شده اند و اگر چند عنوان مستند سیاسی و تولیدات اختصاصی گفتگو محور سایت ها را استثنا کنیم، جاذبه زیادی برای کاربران داخل کشور ندارند.

پس کماکان این سوال باقی است که چراغ اول را چه کسی روشن می کند؟

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۳۳ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • با سلام دوباره ، فقط خواستم بگویم که فکر نمی کنم سینما ۲۴ از توزیع “خانه پوشالی” منصرف شده باشد چون امروز که دو عنوان از این موسسه توزیع شد ، پوستر “بزودی” سریال خانه پوشالی هم همراهشان بود و البته در این پوستر اعلام شده که توزیع به صورت پک کامل فصل اول خواهد بود ، پس این موسسه از نحوه توزیع شکست خورده “لیست سیاه” درس گرفته و می خواهد از تجربه تصویر گستر در توزیع “برکینگ بد” استفاده کند ، فقط امیدوارم تجربه قیمت گذاریشان را درس نگرفته باشند!!!

  • بنظر من بهتر است شرکت های مجاز بفکر پخش کارهایی که تا حالا در شبکه پخش نشده باشند. مثلا مدرسه ای که میرفتیم استاد مهرجویی یا فریاد استاد کیمیایی

  • با سلام.جناب آقای امین عزیز،نمی دانیم بر اساس کدام آمار توزیع عنوان لیست سیاه را شکست تشخیص داده اید.از نظر اقتصادی توزیع عنوان به عنوان سریال بسیار سود آورتر از توزیع به صورت پک است ولیکن به علت تعدد عناوین موسسه سینما ۲۴ تصمیم بر آن شد که سریال خانه پوشالی به صورت پک عرضه گردد.

    • ضمن تشکر از پاسخگویی شما ، بنده فقط آن چیزی را که به چشم دیده ام گفتم و مطمئناً شما که به آمار فروشتان در سراسر کشور دسترسی دارید ، بهتر می دانید .

  • اقای هنر اول ایا قصد دوبله سریال دیگری غیر از خانه پوشالی را هم دارید ؟ و اینکه توزیع خانه پوشالی چه زمانی صورت می گیرد؟

  • جناب هنر اول قطعا دلیل اصلی توزیع سریال خانه پوشالی به صورت پکی این است که این سریال برای پخش از تلویزیون هم در حال دوبله است و مطمئنا میخواهید هر چه زودتر این سریال را پخش کنید تا ضرر نبینید.واقعا دوبله ی تلویزیونی این سریال بسیار بهتر از دوبله ی موسسه شما خواهد،بود.

    • سلام.شما مطمئنید که این سریال داره برای تلویزیون دوبله میشه؟!اگه این خبر راست باشه که خیلی اتفاق خوبی برای تلویزیون هست….امیدوارم استاد طهماسب کوین اسپیسی رو بگه وگرنه ارزش دیدن نداره!

  • بله این سریال برای تلویزیون هم دوبله میشه و دوبله ی بسیار بهتری نسبت به دوبله سینما ۲۴ خواهد داشت جناب طهماسب هم حضور دارند.

    • خیلی ممنون از پاسختون.عجب خبر خوب و شیرینی؛بالاخره تلویزیون تصمیم گرفته یه حرکت خوبی انجام بده.البته از حق نگذریم انتخاب امیرهوشنگ زند برای رابین رایت که خانم کیانفر هم نقشش رو گفته در دوبله سینما۲۴ خوبه.ولی خب بدلیل محدودیت انتخاب گوینده نمیتونن کارای عالی دوباره دوبله کنن.در ضمن نسخه تلویزیون هر چی هم بهتر باشه تو یه مورد احتمالا ضعیفه.دیالوگ نویسی.که امیرهوشنگ زند همیشه با کمترین سانسور و بهترین کلمات دیالوگ نویسی رو انجام میده.ای کاش دوباره با سندیکا همکاری میکرد.
      ای کاش منبع خبر رو هم میگفتید یا مدیردوبلاژ رو…

  • سریال خانه پوشالی با مدیریت رضا افتابی و با حضور اساتیدی همچون مینا شجاع و منوچهر والی زاده و استاد ناصر طهماسب برای شبکه افق دوبله می شود

  • با سلام.به اطلاع می رساند پخش تلویزیونی سریال خانه پوشالی منوط به پرداخت حق رایت مربوطه می باشد که مذاکرات در این زمینه در حال انجام می باشد.

    • یعنی چی ؟
      تا جایی که بنده خبر دارم تیم شما به سرپرستی اقای زند ۳ فصل این سریال را دوبله کردند و الان میخواهید بگید قصد توزیع این سریال را ندارید ؟
      پس چرا این همه تبلیغ این سریال در محصولات توزیعی شما وجود داره ؟

  • با سلام و خسته نباشید
    اقای رجبی فروتن میخاستم فیلم های ایرانی رو خریداری کنم ولی متاسفانه فیلم های اورجینال به شهر ما نمیاد .میخاستم ببینم تو اذربایجان غربی و شرقی نمایندگی فعال دارن که از اونا خریداری کنیم. راهنمایی کنید ممنون میشم.با تشکر.

  • امروز سینمایی بارکد را تهیه کردم. جناب هنر اول به چه دلیل ۲ عدد dvd داخل بسته بود و به چه دلیل قیمت افزایش پیدا کرده بود ؟
    در حالیکه خبر دارم در شهرستان این محصول ۴۰۰۰ تومان یعنی با همان قیمت قبل به فروش رسیده!
    سریال خانه پوشالی توزیع می شود یا نه ؟؟ و زمان توزیع ؟

  • با سلام
    دوستان زحمتکش هنر اول و پارسیان و دنیای هنر نمایندگی محصولاتشون رو تو اذربایجان شرقی و غربی و یا کل کشور تو این سایت معرفی کنن ممنون میشیم که بتونیم با کیفیت اورجینال فیلم ها رو خریداری کنیم.مرسی

  • سلام دوست عزیز مطمئن هستیدخانه پوشالی توزیع شده ؟چون پیگیری کردم هنوزبطورسراسری توزیع نشده.اگه اینطورباشه جالبه !شرکتها اینقدر ازدانلودوکپی گلایه میکنند اونوقت باعملکردخودشون درتوزیع، باعث تسریع دراین روند میشند.بهترنبود باکمی صبوری توزیع هماهنگ تر ومنسجم تری انجام میدادند؟

    • ایشان به احتمال زیاد همان پوستر بزودی را دیده اند که بنده هم یکی به شیشه مغازه زده ام ، چون توزیع کنندگان اصفهان که هنوز سریال را نیاورده و توزیع آن را تکذیب کردند تا جایی هم که خبر دارم سی دی فروشی های مجتمع سی تی سنتر که می شناسمشان هم از همین توزیع کنندگان فیلم می گیرند و سفارش جداگانه ایی از تهران ندارند .

      • ایکاش روابط عمومی هنر اول به این سوال پاسخ میدادند. امین جان سیتی سنترمحصولات را از تهران تهیه می کنند. شاهد این مدعا فیلم شکاف است که با قیمت پشت جلد ۵۰۰۰ تومان(مخصوص تهران) در آنجا موجود بود و من به دلیل تفاوت طرح جلد یکعدد برای آرشیوم خریداری کردم.
        شما که اصفهان هستید بهتر است رنج راه را تحمل کرده و سری به آنجا بزنید، بنده تفاوت پوستر و محصول را که در دستم گرفته ام را متوجه میشوم. علت اینکه من معمولا فیلم های خارجی و سریال های سانسور شده را خریداری نمی کنم اینست که بنظر من ارزشی ندارند و ترجیح میدهم نسخه ی کامل را ببینم.
        ضمنا به آقای نیلی هم سر زدم و تعدادی محصول از ایشان خریداری کردم.

        • بنده شخصاً تا به حال سیتی سنتر نرفته ام (البته خانواده زیاد می روند اما بنده خیر) ، ممکن است خود فروشگاه اصلی سیتی سنتر این کار را کرده باشد اما آنهایی که مستقل هستند و فقط آنجا مغازه اجاره می کنند را تا جایی که خبر دارم و دیده ام و سلام و علیک دارم مثل خودمان از توزیع کنندگان اصفهان فیلم می گیرند .

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید