روزانه های سینمایی

پیشنهاد یک کارگردان سینما برای افزایش قیمت ها در نمایش خانگی

رئیسیان خواستار شد:

 افزایش همزمان قیمت رایت و نسخه ویدیویی فیلم های سینمایی ایرانی

علیرضا رئیسیان کارگردان سینما در گفتگو با یک سایت خبری(اینجا) بر حمایت هر چه بیشتر نمایش خانگی از سینمای ایران تاکید کرد. وی در این گفتگو بدون اشاره به مشکلات موجود در مسیر فعالیت موسسات ویدیو رسانه به عنوان خریدار رایت ویدیویی فیلم های سینمایی و مخاطراتی که سبب فرار سرمایه ها از شبکه نمایش خانگی شده است، اجرای دوباره مقررات سال های نخست تاسیس شبکه را خواستار شد.

وی در بخشی از گفتگوی خود اظهار داشته است: “نمایش خانگی در ابتدای امر عملکرد خوبی داشت و به منظور کمک و حفظ و تقویت سینمای ایران به وجود آمد اما بعد از سال ها جهت گیری عجیبی علیه سینما پیدا کرد. چند دهه قبل محصولات ویدیویی به صورت گسترده و برای جذب حداکثری مخاطبان وارد بازار ایران شدند و قوانین بسیار خوبی نیز در جهت اعتلای سینمای ایران برای دست اندرکاران این شبکه تدوین شد؛ به نحوی که مدیران شرکت های تابعه می بایست در ازای خرید فیلم های خارجی چند فیلم ایرانی را نیز می خریدند تا از این رهگذر عایدی خوبی نصیب تهیه کنندگان سینما شود.

رئیسیان ادامه داد: مجوزهای شرکت های «ویدیو رسانه» طی آن دوران در صورتی تأیید می شد که فیلم های ایرانی در سبد توزیع موسسه ها وجود داشت اما به مرور زمان و با گسترش شبکه نمایش خانگی فلسفه حمایت شبکه نمایش خانگی از سینما به کلی از بین رفت و مدیران این موسسات در حال حاضر تنها به فکر منافع خودشان هستند.”

اشاره رئیسیان به مقررات تامین فیلم خارجی از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۸ است که در دوره زمانی مهر ماه ۸۸ تا مرداد ۹۱ به موجب ضوابط اعلام شده، موسسات ویدیو رسانه برای تامین و عرضه عناوین خارجی دارای رایت هیچگونه محدودیت عددی نداشتند و در مقابل سالانه موظف به تامین حداقل سه عنوان فیلم سینمایی ایرانی بودند.

کارگردان فیلم سینمایی «چهل سالگی» در ادامه تصریح کرد: “من معتقدم برای آنکه شبکه نمایش خانگی نتواند ضربات بیشتری را به سینمای ایران وارد سازد، اولین قدم ارتقای قیمت رایت ویدیویی محصولات سینمایی در شبکه نمایش خانگی است. همچنین فاصله اکران فیلم های سینمایی در سینماها و توزیع آن ها در شبکه نمایش خانگی باید حداقل بین ۳ تا ۶ ماه باشد نه کمتر؛ تا مخاطبان با این حساب که بلافاصله پس از اکران یک فیلم می توانند آن را از شبکه نمایش خانگی خریداری کنند، از سینما رفتن دریغ نکنند.”

در سال گذشته از مجموع ۶۰ فیلم سینمایی اکران شده، ۲۵ عنوان در سال ۹۳ در نمایش خانگی توزیع شدند و ۳۵ فیلم باقی مانده به سال جاری و یا سال های آتی موکول گردیدند. خاطر نشان می سازد، زمان توزیع نسخه ویدیویی فیلم ها با اعلام موافقت اداره کل سینمای حرفه ای و پس از اطمینان از اینکه فیلم مورد نظر دوره اکرانش را در سینماهای کشور به اتمام رسانده است، مشخص می شود.

وی در پایان اظهار داشت: “در حال حاضر بهای نسخه های ویدئویی در مراکز توزیع به نسبت هزینه تولید یک فیلم سینمایی بسیار پایین است و مردم برای همین خرید این نسخه ها در برابر سینما رفتن ترجیح می دهند در حالیکه قیمت محصولات سینمایی که به شبکه نمایش خانگی راه پیدا می کنند می بایست نسبت به محصولات ویدیویی اعم از فیلم ها و سریال هایی که به سفارش موسسات ویدیویی تولید می شوند افزایش پیدا کند. چرا که قطعاً بودجه تولید یک فیلم سینمایی چند برابر تولید یک تله فیلم در شبکه نمایش خانگی است.”

فراهم کردن زمینه تعامل و گفتگوی مستمر بین تهیه کنندگان سینما و دست اندرکاران نمایش خانگی می تواند به شناخت واقع بینانه طرفین از وضعیت سینما و نمایش خانگی کمک کند تا این دو صنعت با هم افزایی در جذب مخاطب و افزایش توان اقتصادی به یکدیگر یاری رسانند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱۴ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • نوشدارویی و بعد از مرگ سهراب آمدی…
    ضمن استقبال از گفتگوی سازنده دست اندرکاران شبکه نمایش خانگی و تهیه کنندگان سینمای ایران، در شرایط فعلی متاسفانه هر سه پیشنهاد ایشان (افزایش قیمت رایت، فاصله سه تا شش ماهه اکران و پخش خانگی، افزایش قیمت محصول) که شاید زمانی برای ارتقای بازار محصولات نمایش خانگی ضروری بود، اکنون فقط به مثابه کاتالیزوری برای مرگ بازار نمایش خانگی عمل خواهند نمود.

    • بله پیش فرض ایشان این است که فیلم خارجی بعد از یک دهه هنوز فی نفسه ارزش افزوده ای برای شبکه است؛ غافل از آنکه علیرغم عدم نمایش فیلم خارجی در سینماهای کشور، بسترهای متعددی برای تماشای فیلم های خارجی نسبت به گذشته فراهم شده است . از تلویزیون های داخلی و خارجی گرفته تا اینترنت. امروزه دوستداران فیلم های روز سینمای جهان حق انتخاب دارند تا عناوین مورد علاقه را با زیر نویس و یا دوبله در فضای مجازی و یا توسط حامل های انتقال و نگهداری دیتا(هارد و فلش مموری)بدون سانسور و با صدای اصلی ببینند. معدود فیلم های انیمیشن پرمخاطب هم که غیر قابل خرید هستند یا مجوز انتشارشان از سوی مرکز رسانه های دیجیتال صادر می شود، یا مجوزهای آن مرکز جعل می شوند و یا بدون نیاز به هیچ پروانه و مجوزی تکثیر انبوه شده و در بسته بندی های متعارف آزادانه در زنجیره رسمی پخش محصولات فرهنگی کشور توزیع می شوند.!
      در مورد قیمت هم مادام که دست موسسات برای افزایش قیمت کالا به دلیل رواج گسترده کپی و سرقت محصولات شبکه بسته است، افزایش قیمت رایت فیلم های سینمایی توجیه ندارد. مگر در مواردی استثنایی که ناشر علاوه بر اطمینان از فروش زیاد نسخه اریژینال، به جلب اسپانسر و یا جذب اگهی امیدوار باشد. خرید رایت فیلم های آتش بس ۲و شهر موشها ۲ به ترتیب با قیمت های ۷۰۰ و ۹۰۰ میلیون تومان در این رابطه قابل اشاره است.

      • آقای فروتن عزیز ، بنده هنوز هم فروش فیلم خارجی ام بیشتر از فیلم های ایرانی است . البته نه اینکه راضی باشم ، اما فیلم خوب و درجه یک باشد ، هنوز هم مشتری دارد . بنده یک ویترین دارم فقط مخصوص فیلم های معروف خارجی . ارباب حلقه ها و هابیت ، مرد عنکبوتی و مرد آهنی و بتمن و هانگر گیم و … هر وقت تمام می کنم دوباره می آورم . هنوز هم خیلی ها هستند که دوبله خوب و با کیفیت را به هر چیز دیگری ترجیح می دهند .
        اما منظور بنده این نیست که با همه حرفهای این کارگردان موافق باشم . اصلاًَ ایشان برای اعتلای سینمای ایران تا به حال چه کار کرده اند که طلبکار شده اند؟! در بیست و پنج-شش سال گذشته چند فیلم ساخته اند؟ معروف ترین فیلمشان چه نام دارد؟ آیا آن فیلم توقیفی که دارند را اصلاً کسی تا به حال زحمت به خودش داده که بابت توقیفش اعتراض کند؟ و …

        • امین عزیز قطعاً فیلم های خارجی با کیفیت و جذاب همواره مشتریان خود را خواهند داشت. عرض من این است که به موجب آمار تعداد فیلم های سینمایی خارجی که در نیمه دوم هشتاد سالانه به ۴۰۰ عنوان بالغ می شد در سالیان اخیر عرضه آنها به حدود ۱۰۰ عنوان در شبکه کاهش یافته است. به عبارتی نزول ۷۵% این آثار خبر از اتفاقاتی می دهد که در یادداشت به آنها اشاره کرده ام.

  • سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از بررسی و بازبینی دو فیلم «خانه دختر» و «نهنگ عنبر» خبر داد و گفت: فعلا برنامه‌ای برای اکران این فیلم‌ها در آینده نزدیک نداریم.

    به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسین نوش‌آبادی با بیان این‌که برخی اصلاحات با همکاری و کمک کارگردان و تهیه‌کننده فیلم «خانه دختر» انجام شده است، اظهار کرد: به‌نظر می‌آید اشکالاتی که متوجه این فیلم بوده در حال برطرف شدن است؛ ولی هنوز تصمیمی برای اکران این فیلم در آینده نزدیک گرفته نشده است. امیدوارم با رفع اشکالات محتوایی این فیلم با همکاری کارگردان و تهیه‌کننده، مشکل اکران این فیلم هرچه سریع‌تر حل شود. به‌دلیل بعضی اشکالات و مسائلی که وجود داشت، زمان اکران «خانه دختر» نهایی نشده است و در حال بازبینی و بررسی برای رفع اشکالات آن هستیم. اگر این اشکالات رفع شود این فیلم در نوبت اکران قرار خواهد گرفت.

    یعنی ترسو تر از این ارشادندیدم چرا با یه بادی به راحتی وا میدید در این دولت با اعتراض هر گروه یا جریان … ارشاد وا میده و نتیجه اش شده فیلمهای خنثی ضدمخاطب
    این ۲ فیلم با قصه ها -عصبانی نیستم -و خانه پدری و تحریم فصل فراموشی فریبا دسته گل ارشاد بوده به مردم .
    پیشنهاد میکنم شورای پروانه نمایش رو در مجلس تشکیل دهید تا گروه همیشه ناراضی راحت شوند . دیگه شوروشو دراوردید این شد سینما

    • فراموش نکنید دولت اکنون ، دولتی شدیدا محافظه کار است و با هیچ جریانی سر جنگ نمی گذارد. دقیقا برعکس وعده ها و آنچه همه می پنداشتند که دولتی اصلاح طلب است رفتارها و کنش هایش تماما محافظه کارانه است تا نکند جنجال آفرین شود.
      درست و نادرست بودنش هم با مردم.

  • جناب فروتن شادباش می گم برای شمار بازدیدهای تارنماتون. تا این ساعت از روز بیش از هفت هزار بازدید داشته.
    پیش از این یاد ندارم از دو یا سه هزارتا فراتر رفته باشه ( دست کم روزهایی که من دقت داشته ام).
    حتما خودتون به این امر توجه کردین.

    • بله متشکرم از دقت نظر شما. خدا کند حاصل این کار کمکی به رشد فکری و تقویت مهارت گفتگو بین همه ما کند. از همه کسانی که در طول شبانه روز با کلیک مطالب مختلف بر من منت می گذارند، بی نهایت سپاسگزارم و از راهنمایی و ارشاد آنها سود خواهم برد.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید