روزانه های سینمایی

برگی از یادداشت های یک فروشنده۵-نتفلیکس ایرانی راه بیاندازید

ببینید دوستان!همه مشکلات ما به همین عدم پایبندی به کپی رایت بر می گردد. آن فروشنده ای که سال ۲۰۰۸ از رایت فیلم ۳۰۰ صدها هزار تومان سود کرد، باید حتماً زور بالای سرش باشد. با کار فرهنگی نمی توان امثال این آدم را کنترل کرد. متاسفانه کم نیستند کسانی که (بخصوص در بین قشر جوان ما) چه به عنوان فروشنده، چه عنوان مصرف کننده، اصلاً آینده برایشان مهم نیست، چه برسد به آینده سینما. آنها حال را می بینند و لذت های آنی حال را و آینده هم صرفاً برایشان در این خلاصه می شود که برای این لذت ها هزینه کمتری پرداخت کنند (البته اگر از جیبشان می دهند – حساب نوجوانان و جوانانی که در خانه با استفاده از اینترنت نامحدود صبح تا شب دانلود می کنند و قبض تلفن را پدر و مادرشان باید بدهند جدا است!!!). کار فرهنگی را باید از سنین پایین آغاز کرد و جواب گرفتن از آن سال ها طول می کشد. الان باید برخوردهای قضایی و انتظامی با متخلفان شدت پیدا کند تا جلوی نابودی سینما و شبکه نمایش خانگی کشور قبل از به نتیجه رسیدن آن کار فرهنگی گرفته شود و البته خود آن کار فرهنگی هم مشکل تر از آنی است که به نظر می رسد چون جوان هایی که در بالا به آنها اشاره کردم دارند پدر و مادر می شوند و این چیزها را به بچه هایشان هم یاد می دهند!

ببینید! بنده باز هم می گویم که مخالف افزایش قیمت نیستم اما مثل بقیه دوستان معتقدم که بسترش فراهم نیست. الان بلیط سینما در ایران چند است؟ بطور میانگین حدود ۸ هزار تومان یعنی تقریباً دو برابر و نیم قیمت فیلم در شبکه نمایش خانگی. بلیط سینما در آمریکا الان ۸ دلار و ۳۰ سنت است؛ در حالی که ارزان ترین محصولات ارائه شده در شبکه نمایش خانگی آمریکا کمتر از ۲۰ دلار نیست و محصولات درجه یک که گاهی همراه با لوازم و ملحقات جانبی هم عرضه می شوند، به بیشتر از ۱۰۰ دلار هم می رسند (توجه دارید که قیمت گذاری بر اساس کیفیت محصول و نتیجه ای که در اکران سینمایی گرفته یا اصلاً یک عنوان سینمایی است یا ویدئویی؟). خب آمریکایی ها با این قیمت ها چکار می کنند؟ شاید بگویید آنها وضعشان بهتر از ما است اما این نکته را در نظر بگیرید که وقتی در ایران یک نفر یک میلیون تومان حقوق ماهیانه می گیرد به معنای آن نیست که یک آمریکایی هم یک ملیون دلار حقوق می گیرد! برای یک خانواده طبقه متوسط آمریکایی درآمد بیش از ۳۰ تا ۴۰ هزار دلار در ماه آرمانی است! و البته قیمت ها هم چند برابر ایران؛ بنزین با نرخ آزاد لیتری ۳ تا ۴ دلار، کرایه تاکسی در مسافت های کوتاه حداقل ۵ دلار، اشتراک یک نشریه هفتگی در سال حدود ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار و …

بنابراین یک آمریکایی طبقه متوسط نمی تواند مثل یک ایرانی که در سال یک کارتن فیلم می خرد، ولخرجی کند و اینجاست که با سیستم قدرتمند کرایه فیلم در آمریکا طرف می شویم که حتی بصورت شرکت های بزرگی مثل نتفلیکس( netflix ) در آمده اند که با شیوه های مختلفی از پخش آنلاین تا تحویل درب منزل، فیلم و سریال ها را در اختیار مشترکانشان قرار می دهند.

در آمریکا قوانین بسیار سختگیرانه ای برای رعایت مقررات کپی رایت وجود دارد تا جایی که دولت آمریکا از ابتدای سال ۲۰۱۲ حتی امکان دانلود رایگان تیزرهای تبلیغاتی را از سایت های آمریکایی ممنوع کرد! البته هر از چند گاهی نقض قوانین صورت می گیرد اما در صورت کشف نقض کننده مجازات های سنگینی در انتظارش خواهد بود! سال ۲۰۰۵ تهیه کنندگان فیلم “جنگ ستارگان : انتقام ثیت” شدیداً از لو رفتن فیلمشان قبل از اکران شاکی بودند و عاملان آن را به زندان انداختند. در همین یک سال اخیر سه مورد جنجالی داشتیم؛ لو رفتن بی مصرف ها ۳ درست سه هفته قبل از اکران، هک کامپیوترهای سونی و انتشار تعدادی از فیلم های آماده اکرانشان (از جمله فیلم جنجالی مصاحبه) و همین یک هفته قبل، درست همزمان با پخش قسمت اول سری جدید “بازی تاج و تخت” چهار قسمت بعدی آن روی اینترنت رفت و رکورد بیشترین دانلود غیر قانونی را شکست! اما اکثر کسانی که از این نقض قوانین سود می برند غیر آمریکایی ها هستند. بیش از ۸۰% مردم آمریکا خود را ملزم به رعایت کپی رایت می دانند و برای یک نوجوان آمریکایی تهیه نسخه کپی و غیر قانونی یک فیلم، یک تبهکاری و ماجراجویی بزرگ محسوب می شود!

حالا همه این توضیحات را دادم که چه بشود؟ آقای فروتن یادتان هست چند ماه قبل که گفتم فیلم کرایه می دهم تعجب کرده بودید که مگر کسی هم هنوز فیلم کرایه می دهد؟ خب ، فرهنگ سازی و مبارزه با تکثیر کنندگان یک طرف قضیه است و طرف دیگرش این است که باید شرکت ها به سمت ارائه نسخه های باکیفیت، با دوام و قفل دار مخصوص کرایه بروند. اینطوری مردم بجای اینکه در سال یک کارتون فیلم جمع کنند که آخر سال نمی دانند باید با آن چکار کنند. در سال یک کارتون فیلم کرایه کنند و در این یک کارتون فیلم اگر از ۵ یا ۶ فیلم خوششان آمد و خواستند برای خودشان داشته باشند آنوقت بخرند!

امین- اصفهان

bamn-f.blogfa.comx
amin_saleh_rayan@mailfa.co

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۳ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

    • بله ، گفته در صدر فهرست . اما شاید اگه خود این فهرست رو ببنید ۱۰ یا ۱۵% دانلود کنندگان آمریکایی بوده اند . که در کشوری که مهد اینترنت است و صدها ملیون نفر به اینترنت دسترسی دارند رقم بزرگی نیست . اما برای آنهایی که نمی دانند می گویم که برای کسانی که از نرم افزارهای تسریع کننده استفاده می کنند (متوجه که هستید) در مشخصات ظاهری اتصالشان معمولاً کشور آمریکا ثبت می شود و آمار گیرها باید به لایه دوم اطلاعات دسترسی پیدا کنند تا متوجه شوند اتصال واقعاً از چه کشوری بوده است .
      در ضمن طبق اعلام مسئولان شبکه HBO ، عامل درز قسمت های سریال بازی تاج و تخت احتمالاً یک منتقد سینمایی بوده است! چون به گفته آنها پنج قسمت نخست سری جدید سریال در اختیار تعدادی از منتقدان معتبر قرار گرفته تا نقدهای خود را بر اساس آن پنج قسمت منتشر نمایند و غیر آنها هیچکس خارج از HBO به سریال دسترسی نداشته است .

  • با سلام خدمت دوستان عزیز و بخصوص آقاى فروتن عزیز …ببخشید که مدتى است نبودم…بالاخره فرصتى دست داد تا مسافرتى برویم به سوى مشهد مقدس … دیروز ظهر از تالش راه افتادیم و شب به کرکان در استان کلستان و خانه عمویم در آنجا رسیدیم…هم اکنون هم در آنجا هستیم و فردا صبح از اینجا به طرف مشهد حرکت میکنیم…نکته جالب اینجاست هم اکنون نزدیک شهر نقى ، ارسطو، بابابنجعلى و … یعنى على آباد کتول هستیم … در میان راه در استان مازندران به منطقه اى رسیدیم که در آن کنبد و کلدسته سازى خیلى زیاد بود و من یاد بایتخت ٢ و کنبد و کلدسته سازى برادران فروردین به جز ناصر افتادم در همین حال بودم که همان مغازه را با همان اسم دیدم و واقعى واقعى بود … خلاصه فردا به طرف مشهد حرکت میکنیم و براى همتون دعا میکنم و خصوصا براى عاقبت به خیرى شبکه مظلوم نمایش خانکى…به قول بابابنجعلى:نقى!بوریم مشهد…
    اما بعد…
    آنونس اولین ساخته محسن تنابنده را دیدید؟
    موسیقى اى که در این آنونس به کار رفته آهنکى از یکى از خوانندکان مشهور زن آمریکایى است به نظرتان موسیقى متن و تیتراز این فیلم همین آهنک است…آیا امکان دارد این فیلم با مشکل مواجه نشود؟
    در ضمن جالب است که تنابنده به تازکى درسینما برکار شده است … لامب١٠٠،ایران برکر،کینس و بزودى محمد (ص)…

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید