روزانه های سینمایی

زمانی برای پوست اندازی

هفته هاست که دسترسی کاربران به تارنمای اولین موسسه ویدیو رسانه ایران البته از نوع دولتی آن، امکان پذیر نیست. مشخص نیست که آیا قطع ارتباط با موسسه رسانه های تصویری فقط در فضای مجازی رخ داده است یا آنکه به دلیل تغییر ماموریت های آن موسسه، فعالیت و خدمات گذشته موسسه هم متوقف شده است.

به موجب اخبار منتشر شده از سوی سازمان سینمایی و موسسات تابعه آن، از سال آینده بنیاد سینمایی فارابی عهده دار مسئولیت های موسسه رسانه های تصویری در زمینه نمایش خانگی خواهد بود. آنطور که معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مدتی قبل گفته است؛ از محل اعتبار حمایت از گسترش سینمای ملی ۳″ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای حمایت از اطلاع رسانی، خرید حقوق، تکثیر و عرضه ۷۰۰ عنوان فیلم‌های سینمایی در شبکه نمایش خانگی در سال ۱۳۹۴ اختصاص یافته است.”(اینجا)

 با فرض اینکه صد در صد این اعتبار نیز تخصیص نیابد، با این حال پیداست که همچون گذشته تعدادی از فیلم های ایرانی در سبد حمایتی سازمان سینمایی قرار خواهند گرفت. با این حال چیزی که مشخص نیست آن است که آیا با انتقال وظایف موسسه رسانه های تصویری به فارابی از این پس، آن بنیاد عیناً همان نقش موسسه را ایفا خواهد کرد و یا آنکه شکل حمایت ها به گونه ای خواهد بود که دولت مستقیماً از خرید رایت عناوینی خاص اجتناب کرده و در فرایند تامین و تکثیر و توزیع، اعتبارات حمایتی خود را وفق ضوابط شفاف در اختیار موسسات خصوصی قرار خواهد داد.

دولت وظیفه مند است نهایت تلاش خود را برای مساعد شدن و بهبود فضای کسب و کار در زمینه نمایش خانگی فراهم کند. در حال حاضر متخلفان با احساس امنیت و بی هیچ دغدغه ای به تاراج محصولات موسسات نمایش خانگی به اشکال مختلف مشغول هستند و از سوی دیگر تازه ترین عناوین روز سینمای جهان بویژه انیمیشن های پر فروش را در بسته بندی های شکیل با دوبله مناسب در دسترس ظرفیت های ایجاد شده در پخش و توزیع کشور قرار می دهند. نمایندگی های رسمی شبکه در سراسر کشور، روزانه پاسخگوی تماس های زیادی از جانب کسانی هستند که یک تنه با تهیه مستر عناوین روز (از طریق دانلود) و تکثیر و بسته بندی آن، بطور غیر قانونی همان کاری را می کنند که موسسات ویدیو رسانه سالهاست برای آن سرمایه گذاری کرده و با همه سختی های آن کنار آمده اند.

سرمایه گذاری در شناسایی و برخورد با سارقان عناوین مجاز و عوامل تهیه و تکثیر فیلم های غیر مجاز و از آن مهمتر فرهنگ سازی برای بازداشتن مردم از تهیه نسخه غیر اریژینال، کمترین کاری است که از دولت انتظار می رود. همچنین دولت می تواند بی آنکه سرمایه ای را صرف خرید رایت عنوان و یا عناوین خاصی کند، از اطلاع رسانی و تبلیغ برای محصولات شبکه حمایت به عمل آورد. دولت قادر است برای حمایت از مصرف کنندگان، محصولات نمایش خانگی را نیز با کارت های اعتباری سینما قابل خرید سازد و از طرح های مشابه دیگری که از سوی فعالان و تشکل صنفی نمایش خانگی ارائه می شود، حمایت به عمل آورد.

بیگانه آخرین فیلم سینمایی موسسه رسانه های تصویری در سال جاری بود که در روزهای اخیر از سوی هنرنمای پارسیان توزیع شد ولی هنوز مشخص نیست که موسسه مزبور از سال آینده با نمایش خانگی بیگانه خواهد شد و خط مشی جدیدی را پیش خواهد گرفت و یا آنکه ابر تیره ابهام بر فراز موسسه سایه افکن خواهد بود.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید