روزانه های سینمایی
از قضا سرکنگبین صفرا فزود

از قضا سرکنگبین صفرا فزود

بر خلاف نظر عده ای که در این مدت هشدار و تحذیر داده و می دهند که عرضه و توزیع فیلم ها و سریال های خاص و پر مخاطب خارجی، با توجه به پیامها و جهت گیری های محتوایی آنها در نهایت به نفع نظام سلطه تمام می شود؛ کارشناسان دیگری نیز اعتقاد دارند، پس از فروکش کردن فضای رسانه ای و تبلیغی که قطعا" با نمایش اینگونه فیلم ها یا سریال ها به اوج خود می رسد و همچنین اتمام پخش جهانی آنها می توان با تامل و درنگ کافی به مداقه و آنالیز محتوایی محصولاتی از این دست پرداخت. به عبارت دیگر در برابر نظرات تند مخالفان سرسخت جانمایی برای فیلم ها و مجموعه های نمایشی خارجی در سبد کالای فرهنگی خانوارها، که به زعم آنها به ایجاد مسمومیت در مخاطب و رواج اباحه گری در جامعه می انجامد، صاحبظران آشنا با علوم ارتباطات و سپهر رسانه ای که از نزدیک پیگیر آثار منتسب به سینمای سلطه بوده و به ردیابی افکار و اندیشه های مستتر در لایه های پنهان و آشکار محصولات هالیوودی مشغول هستند، بر این عقیده اند که گسترش و تقویت سواد رسانه ای در بین مخاطبان جز با روشنگری و افشای مضمون و درونمایه فیلم ها و سریال های اصطلاحا" چند لایه حاصل نخواهد شد.

 

 در واقع استراتژیست های رسانه ای با نگرشی واقع بینانه به بازار دهکده رسانه ای جهان که هر روز کالا و متاع متفاوتی در آن عرضه شده و بی هیچ مانع و رادعی جدی در دسترس مخاطبان قرار می گیرند، بر توانمند سازی تماشاگران و تقویت مهارت تجزیه و تحلیل در آنها برای تشخیص سره از ناسره تاکید می کنند و بر این گمان هستند که در اینصورت تاثیرات مخرب و انحرافی تولیدات هدفمند سینمایی تا حد زیادی خنثی خواهد شد. ناگفته پیداست که این مطلب به معنی وادادگی در برابر سیل فیلم های مخرب و بی ارزش، مبتذل و مستهجن غربی و شرقی نیست و نباید مجوزی برای عرضه هر رطب و یابسی به اسم فیلم و سریال قلمداد شود. نگارنده این سطور به یاد دارد که در سال های نه چندان دور جمعی سوار بر موج سود آوری نشر و توزیع فیلم های روز جهان و البته با شعار برای تقویت زبان انگلیسی بی هراس از ورود دستگاه های نظارتی وقت، استدلال می کردند که در پاسخ به نیاز تصویری مردم افتخار دارند، نسخه سانسور و پاکسازی شده از صور قبیحه را به دست مردم می رسانند. این حضرات که سرانجام در چنگ قانون گرفتار گردیدند؛ می کوشیدند هر چه سریعتر فیلم های سرقتی را در اولین روز اکران جهانی آنها از دیگر کشورها به ایران برسانند و پس از آماده سازی در معرض دید مردم قراردهند. 

 امروزه که به مدد اینترنت پر سرعت و تلویزیون های ماهواره ای امکان سبقت گیری از رقبا وجود ندارد، قطعا" باید از افتادن در دام موج تبلیغاتی سینمای غرب برحذر بود و مخاطب نیز اطمینان داشته باشد، مدیریت رسانه ای کشور در این راستا بی تفاوت از کنار پدیده های جهانی قابل طرح نخواهد گذشت و دیر یا زود به واکاوی انتقادی محصولات جذاب و پر کشش و در عین حال حاوی نکات پر ابهام و سوال برانگیز آنها خواهد پرداخت. قطعا" بهره گیری از کارشناسانی که طی چند سال گذشته باب گفتمان انتقادی را در تلویزیون و سپس نمایش خانگی همزمان با نمایش بعضی از فیلم های مطرح و تامل برانگیز گشوده اند، کمک زیادی به تحلیل کارشناسی فیلم ها و سریال های پالایش شده قبل از عرضه آنها خواهد کرد.

مخلص کلام، برای رمز گشایی از آثار سینمایی و تلویزیونی نظام سلطه که  هدفی جز تحقیر و تخفیف مسلمانان، ترویج عقاید صهیونیستی، هنجارسازی برای آموزه های مکاتب لیبرالیستی و پروژه عرفی ساختن روابط و مناسبات انسانها و جوامع با یکدیگر و به حاشیه راندن دین و تعالیم و دستورات وحیانی ندارند، ظرفیت های شبکه نمایش خانگی را می توان با تدبیر و هوشمندی لازم به خدمت گرفت. اظهار نظر صریح آقای نادر طالب زاده در همین خصوص تحت عنوان بایدها و نبایدهای توزیع فیلم خارجی که اخیرا" در جراید بازتاب یافته، خواندنی است.

بازتاب: خبرگزاری فارس

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید