روزانه های سینمایی

در برابر ۱۱ میلیون بلیط، چند دی وی دی فروش می رود؟

مقدمه: در این یادداشت مقایسه ای بین تعداد بلیط فروخته شده در سینماها و میزان نسخه ویدیویی فیلم های سینمایی ایرانی طی سال ۱۳۹۳ صورت گرفته است. از آنجا که ۵ هفته تا پایان سال جاری باقی مانده است، در این تحلیل از پیش بینی و تخمین برای برآورد استفاده شده است. در زمینه نمایش خانگی فرض بر آن قرار گرفته است که دو فیلم آتش بس ۲ و شهر موشها ۲ تا قبل از پایان سال در شبکه نمایش خانگی توزیع خواهند شد. به جز دو فیلم یاد شده نگارنده فیلم های معراجی ها، طبقه حساس و خط ویژه را در زمره آثار پر مخاطب و تیراژ ۶۰۰ هزار نسخه برآورد کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه جشنواره فیلم فجر گفت؛ به موجب آمار در ده ماهی که از سال ۹۳ گذشته است، از محل گیشه، فیلم های اکران شده ۵۲ میلیارد تومان فروش حاصل کرده اند. (اینجا) بر همین اساس با ملاحظه ۵ فیلمی که طی روزهای گذشته به اکران عمومی در آمده اند که در بین آنها فقط می توان به فروش نسبتا خوب لامپ صد دل خوش کرد، فروش سینماهای کشور در بهمن و تا اکران فیلم های نوروزی(هفته آخر اسفند ۹۳) در خوشبینانه ترین حالت یک میلیارد تومان پیش بینی می شود که اگر دو و نیم میلیارد تومان بلیط برای فیلم های جشنواره در سینماهای مردمی فروخته شده باشد (به موجب این گزارش)، مجموع فروش سینماها به رقم ۵۵.۵ میلیارد تومان بالغ خواهد شد. به عبارت ساده تر در طول سال ۹۳ با احتساب ۵۰۰۰ تومان میانگین بهای بلیط، حدود ۱۱ میلیون قطعه بلیط برای ۷۰ فیلم سینمایی ایرانی- با احتساب فیلم های سینمایی گروه هنر و تجربه- به فروش رفته است. در این واقعیت تردید نباید کرد که کمک بلاعوض دولت به سینماها برای استفاده از سامانه پخش دیجیتال و گسترش اکران همزمان فیلم در سینماهای کشور و نیز افتتاح چندین سالن سینمای جدید، به بهبود فروش فیلم ها انجامیده است.

با این وصف در رسانه همسایه یعنی نمایش خانگی در سال ۹۳ اوضاع از چه قرار بوده است؟ آیا ۱۵ موسسه ویدیو رسانه فعال کشور توانسته اند از رهگذر تامین و عرضه حدود ۶۰ فیلم سینمایی ایرانی به اندازه بلیط های فروخته شده، نسخه اریژینال دی وی دی به فروش برسانند؟

برای دستیابی به این پرسش باز هم ناگزیر هستیم به تخمین و حدس و گمان متوسل شده و به یک برآورد تقریبی دست یابیم. در شبکه نمایش خانگی تا زمان نگارش این یادداشت ۵۴ عنوان ایرانی توزیع شده است که در ۴ هفته کاری باقی مانده نیز حداقل ۶ عنوان دیگر به بازار عرضه خواهد شد. از فیلم های پر مخاطب شروع می کنیم؛ فرض را بر این می گذاریم که طی سال جاری ۵ عنوان فیلم با تیراژ ۶۰۰ هزار نسخه و در بین فیلم های میانه حال ۱۳ فیلم با شمارگان ۳۰۰ هزار نسخه و ده فیلم با ۲۰۰ هزار نسخه به بازار راه یافته اند. فیلم های ضعیف و کم مخاطب که متاسفانه تعدادشان در سینما و شبکه نمایش خانگی کم نیست؛ احتمالاً ۲۰ عنوان با تیراژ ۱۵۰ هزار و ۱۲ عنوان با شمارگان ۱۰۰ هزار نسخه تکثیر و توزیع شده اند.

بدین ترتیب مجموع تیراژ نسخه دی وی دی فیلم های سینمایی ایرانی به رقم ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار عدد بالغ می شود که اگر حداقل ۲۰ درصد کالاهای توزیع شده به انبارها مرجوع شده باشند، به تقریب ۱۰.۷۰۰ هزار نسخه اریژینال از فیلم های سینمایی توسط مشتریان خریداری شده اند. نزدیک بودن تعداد تماشاگران سینما و تعداد نسخه فروخته شده ویدیویی یکی از نکات جالب این بررسی است. ۱۱ میلیون نفر در سالجاری به سینما رفته اند و تقریبا به همان اندازه نسخه ویدیویی به فروش رفته است.!

از سوی دیگر فروش واقعی این تعداد دی وی دی، حدود ۳۲ میلیارد تومان است که در مقایسه با گیشه سینماها در سال جاری می توان ادعا کرد که نمایش خانگی قریب به ۲۵ میلیارد تومان از سینما کمتر فروخته است.!

سال ۹۳ نخستین سالی است که به خاطر افت تیراژ کلیه محصولات نمایش خانگی- که از سه سال گذشته آغاز شده است- درآمد گیشه فیلم ها از فروش دی وی دی آنها با رقم نسبتاً قابل توجهی پیشی گرفته است.

ممکن است با آمار و ارقام نسبتاً دقیق تری که نزد شرکت های پخش است، قدری فروش دی وی دی فیلم ها کم و زیاد شود ولی واقعیتی که نمی توان آن را کتمان کرد آن است که نمایش خانگی هیچگاه اینگونه در برابر گیشه سینماها زانو نزده بود و میدان را به رقیب واگذار نکرده بود.! آنگونه که فعالان این صنعت می گویند، بلاتکلیفی ستاد صیانت و سپس بی عملی آن از سوی دولت، تشدید عارضه ویرانگر کپی و سرقت محصولات شبکه را به همراه داشته است.

شما چه فکر می کنید؟

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱۶ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • تازه اوضاع از این هم بدتر است.
    در آماری که فرمودید ۵فیلم تیراژ ۷۰۰هزار و مرجوعی ۲۰% بسیار خوشبینانه بوده. دست کم میانگین مرجوعی ها بالای ۳۵% است.
    اینکه سینما نسبت به نمایش خانگی پرفروش تر بوده خبر بدی نیست ، اما اینکه نمایش خانگی نسبت به سال های پیشینش افت محسوسی داشته جای نگرانی دارد. به علت هایی که همه می دانیم:
    – داغ بودن بازار کپی(یکی از علت های اصلی)
    – رقابت ناسالم شرکت ها
    – درگیری های درون اتحادیه ای
    – عرضه انواع عنوان های بی کیفیت ، که هر روز می بینیم یک عنوان آن هم معلوم نیست از کجا ، مانند
    قارچ سبز می شود و مردم را نسبت به نمایش خانگی بدبین تر می کند (اصلی ترین علت)
    – کم تر شدن توان خرید مردم
    جالب اینجاست که این روند نزولی هر روز طی می شود و هر روز یک همکار را می بینیم که نتوانسته دخل و خرجش را با هم برابر کند و ورشکسته می شود.

  • آقای فروتن عزیز ، این رو هم در نظر بگیرید که ۲۰ تا ۳۰ درصد محصول نزد مغازه داران مانده و مشتری ندارد! همین دهه فجری پخش کنندگان اصفهان با هماهنگی همدیگر عناوین فروش نرفته را با قیمت های حراجی بسیار نازلی عرضه کردند اما چون مغازه داران هم امیدی به فروش این عناوین ندارند استقبال چندانی نشده و نمایندگی ها این حراج را تا عید ادامه می دهند . خب ، جواب این ضرر و زیان ها را چه کسی باید بدهد وقتی در اغلب موارد شرکت های تهران حاضر به مرجوع کردن محصولات فروش نرفته یا معیوب نیستند؟!

    • با تشکر از دوستانی که اظهار نظر کرده اند، عرض می کنم ، منظور از مرجوعی، کالاهایی است که از فروشگاه ها جمع آوری و در روش مویرگی به مبدا مسترد میشود. ضمنا مبنای ۲۰ درصد مرجوعی بر آن اساس است که با توجه به بازار موجود، در سالجاری تیراژهای معقول تری برای تکثیر از سوی ناشران در نظر گرفته شده است. در برآورد، دو فیلم آتش بس ۲ و شهر موشها ۲ در زمره دو عنوان پر مخاطبی که تا پایان سال با تیراژ ۷۰۰ هزار نسخه تکثیر خواهند شد، منظور شده اند که در غیر اینصورت مبنای محاسبات دستخوش تغییرات بیشتری می شود. مع الوصف اظهار نظر مدیران موسسات و شرکت ها که طعم تلخ میزان فروش فیلم ها را چشیده اند، روشنگر بسیاری از واقعیت ها خواهد بود.

      • آقای فروتن عزیز ، بنده متوجه منظور شما هستم . اون ۲۰-۳۰ درصدی که گفتم جدای از ۲۰-۳۰ درصد شما بود . در واقع اگر شما سری به چند فروشگاه در همان تهران هم بزنید متوجه می شوید که میزان واقعی فروش محصولات نصف تیراژ است و نصف دیگر یا در انبار شرکت ها خاک می خورد یا در قفسه مغازه ها!

        • با سلام اصلان صداقت در شرکت پخش نیست حدود ۵۰هزارنخسه از فیلم من در انبار شرکت مخفی کردن در حالیکه مبلغ ۴۰۰ تومان هر نخسه برای پخش از من نقد پول گرفتند
          همین موارد باعث شکست فیلم سازمیشه

          • از این دست ادعا یک بار دیگر هم مطرح شده.
            اگر می توانید نام فیلمتان را ذکر کنید. وگرنه با عرض معذرت ادعای پوچ و تو خالی است و غیر قابل اعتنا

  • به هر حال شرکت ها در کوتاه مدت بخشی از زیانشان را با عرضه عنوان های نازل و یا عنوان های با حق رایت پاین جبران می کنند که آن هم تا حدی اجباریست.
    اما نکته اینجاست که هرچه به این کارشان ادامه دهند بیشتر تیشه به ریشه این صنعت می زنند.
    امروزه مشتری ها هم دیگه آبدیده شده اند و کلی ولت عنوان رو زیر و رو می کنند تا از انتخابشان مطمئن شوند.
    آنان به نکاتی مانند نوع فیلم (ویدیویی یا سینمایی) ،‌ سال ساخت ، محصول کدام شرکت یا کدام شرکت ، درجه کیفی ، نام بازیگران (البته اینجا دقت بالاتر می رود که آیا نقش اصلی است یا افتخاری) و خلاصه داستان توجه می کنند تا کلاه سرشان نرود . هرچند بعضی وقتا گول می خورند ، ولی اخیرا کمتر شده.
    از سوی دیگر مسیولان مربوطه که نمی دانم نامشان چیست (ستاد صیانت ، بازرسان اتحادیه ، اداره اماکن عمومی ، مامورین نیروی انتظامی ، و…) تنها به بگیر و ببندهای پیش پا افتاده و بعضا اشتباهی یا به عمد ایجاد اخلال در کسب و کار نمایندگی ها و جواز داران مالیات بده و حق عضویت بده و کاسب بسنده می کنند تا نزد افکار عمومی و خصوصی فعال جلوه کنند.
    وگرنه دیگه باهم تعارف که نداریم ، سر همین خیابون خودمون و خودتون حتما یک نفر هست که آخرین عنوان های هالیوود و بالیوود و نمایش خانگی خودمون رو با رعایت حق مصرف کننده با نازلترین قیمت ارائه می کنه تا مشتری بشین. تازه سفارشم می گیره و طبق قانون علاقه مصرف کننده همه عنوان ها بدون کوچکترین پوشش و اصلاحی است.
    راستی اگه یه وقت حال و حوصله چند قدم راه رفتن رو نداشتین اصلا نگران نباشید. فکر آنجا را هم کرده ایم. فاصله شما با جدیدترین عنوان ها تنها یک کلیک است. تنها با یک کلیک به سایت های مختلفی وصل می شوید که حتا یک فیلترک هم ندارند و به راحتی ، حق و حقوق دیگران رو می تونید دانلود کنید.

    • آقای ایمان عزیز ، انصافاً که خوب گفتید! تازه فقط اینها هم نیست! در این ۳-۴ ماه اخیر فقط دو عنوان بازی فوتبالی فیفا۱۵ و پی اس ۲۰۱۵ با مجوز وارد بازار شده اند و به دلایلی که دقیقاً مشخص نیست ، در این چند ماه بازار فروشندگان بازی های قاچاق و غیر مجاز حسابی رونق داشته است . از آن طرف یک سری مسائلی هم در حوزه نشر و کتاب پیش آمد و کار به بگم-بگم کشید که به برکناری مدیر اداره کل امور کتاب منجر شد . این هم از جشنواره فجر که از حالا آه دلسوزان را برای سینمای سال آینده در آورده! خلاصه فعلاً با اجازه آقای فروتن همه اهل فرهنگ این مملکت یک لنگه پا در هوا مانده اند تا اول تکلیف مجوز تک خوانی خانم ها مشخص شود!
      ببخشید آقای فروتن که اینطوری گفتم . نمی خواستم بگم … صاف توی این پولی و کسادی و خرج و مخارج آخر سال دارایی یقه ام را گرفت بابت چند سالی که پرونده ام مشکل داشت و اظهارنامه را ازم قبول نمی کردن یک ملیون و هفتصد هزار تومان گرفتند! بعد بگید از رقابت با یک مغازه ۱۲ متری می ترسم! (فکر نکنید داشتم! از پدر و مادرم قرض گرفتم که صد سال دیگر پس بدهم!) اگه داشتم که دلم نمی سوخت! ما مخلص دارایی هم هستیم . دلم از جای دیگه پره!

  • از دوستان عزیز در پخش دنیای هنر وموسسه تصویر گستر پاسارگاد تقاضا میکنم که زمان توزیع فیلم آرایش غلیظ را اعلام کنند.با تشکر
    لطفا دوستان عزیز در پخش هنر اول لطف کنند وزمان توزیع فیلم های(جیب بر خیابان جنوبی وشهرموشها۲) را اعلام کنند

  • من هم مثل بقیه دوستان تقاضای اعلام زمان توزیع فیلمهای ارایش غلیظ و جیب بر و اتش بس ۲ رو دارم .
    اقای فروتن مطلب شما با عنوان” دربرابر ۱۱ میلیون بلیط چه تعداد دی وی دی فروختید” در سایت سینما پرس منعکس شده که نشان مهم بودن روزانه های سینمایی داره .

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید