روزانه های سینمایی
رفتار دو گانه مصرف کنندگان فرهنگی

رفتار دو گانه مصرف کنندگان فرهنگی

پایبند نبودن به قانون کپی رایت جهانی و عدم عضویت کشورمان در کنوانسیون برن و از سوی دیگر وضع قوانینی برای مراعات حقوق مالکانه آثار ادبی و هنری هنرمندان داخلی به وضعیتی متناقض و دوگانه در کشور دامن زده است.  مردم از یکسو برای استفاده متصرفانه از محصولات خارجی در زمینه فیلم، کتاب، موسیقی، نرم افزار، بازی رایانه ای، مقالات و سایر آثار خارجی با هیچ مانعی روبرو نیستند ولی می بایست نسبت به رعایت حقوق و رایت (right )مشابه همین محصولات که در داخل تولید و منتشر شده اند، حساس باشند. در حالیکه تجزیه بازار به دو بازار محصولات داخلی و بازار محصولات خارجی امکان پذیر نیست و اصرار بر تفکیک آن دو از یکدیگر جز انکه به تناقض رفتاری در مصرف کنندگان بیانجامد، حاصل دیگری در برندارد.

” وقتی بازار وجود دارد به هر صورت کالا وارد می‌شود و وقتی شما برچسب قاچاق به آن کالا نزده باشید یعنی کالای مجاز است. وقتی کالایی بدون کپی رایت وارد کشور می‌شود و شما نمی‌توانید عنوان قاچاق به آن بزنید یعنی این نشانه را به مصرف کننده می‌دهید که آن کالا را مصرف کند.”(حسام الدین آشنا؛ به رسمیت نشناختن کپی رایت و تهاجم فرهنگی مجانی، وبلاگ فرهنگ و ارتباطات)

بر اساس یک تحقیق صورت گرفته مشخص شده است که اغلب مصرف کنندگان محصولات نمایش خانگی از فلش مموری برای تماشای فیلم و سایر برنامه ها استفاده می کنند. (نصرت الهی اورنگ،ارزیابی رضایت مصرف کنندگان تهرانی از شبکه نمایش خانگی و عوامل موثر بر آن؛پایان نامه کارشناسی ارشد) در حالی که همین عده (نمونه آماری) در جای دیگری گفته اند، خرید نسخه اصلی محصولات شبکه و تهیه آن از مجاری رسمی فروش برایشان حائز اهمیت است.! در توجیه این تناقض گفتاری و رفتاری نمی توان از کنار این واقعیت گذشت که پایبند نبودن به قانون کپی رایت جهانی به شیوع و فراوانی غیر معمول ابزارهای تکثیر و ذخیره و نگهداری محتوا در ایران و در بین جامعه مصرف کنندگان دامن زده است. مطالعات نشان می دهد؛ در کمتر کشوری به اندازه ایران برای ایجاد واحدهای صنعتی تولید و تکثیر لوح فشرده خام و پر شده (Pre-recorded) سرمایه گذاری پراکنده و متعدد شده است. همچنین ایران از حیث برخورداری از تجهیزات کپی و رایت (write) محصولات دیداری و شنیداری به روش غیر صنعتی و دستی(Duplicator)جایگاه ویژه ای دارد.

بروز چنین وضعیت و شیوع آن سبب گردیده است تا کپی محصول از هر نوع آن به هنجاری عادی در جامعه بدل شود و مصرف کنندگان فرق و تمایزی بین اثر ایرانی و خارجی نگذارند. این عارضه سبب گردیده است؛ اغلب محصولات داخلی در مسلخ کپی و بهره برداری غیر قانونی قرار گیرند و تیراژ نسخه dvd فیلم ها و یا cd آلبوم های موسیقی به کمترین میزان کاهش یابد. به همین خاطر مصرف کنندگان – فارغ از جایگاه اجتماعی – در تریبون ها و بزنگاه های رسمی در ضرورت رعایت حقوق پدید آورندگان داخلی داد سخن می دهند ولی در عمل متوسل به شیوه ها و اشکالی برای تماشای فیلم می شوند که ثمره اش نقض حقوق ناشران است.

بنابراین مادام که کشور به معاهده برن نپیوسته است، بروز این رفتار دوگانه محتمل است و دامنه نقض حقوق مالکانه ناشران فرهنگی و هنری گسترش می یابد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۲۷ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • الان مجموعه های اطلاع رسانی ” أبله ” به پخش ما رسیده و پس از ۱۵ دقیقه ی بعد پخش خواهیم کرد .. . منتظر شما هستیم … رایـگان هست چون قیمتی نداره زود تموم میشه .

  • به داد ممیزی‌های بی‌مورد در دوبله برسید :
    بهرام زند – مدیر دوبلاژ و گوینده باسابقه سینما و تلویزیون – از برخی ممیزی‌های بی‌مورد در دوبله گله‌مند است و می‌گوید: برخی افراد به قدری در دوبله فیلم و سریال‌ها تجاوز کرده‌اند که من مدیر دوبلاژ از کارهایم بدم می‌آید؛ لطفا به داد سانسورهای بی‌مورد برسید.

    این دوبلور پیشکسوت در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا از محمد سرافراز، رییس جدید سازمان صداوسیما خواست تا به وضعیت سانسورهای بی‌مورد و دستمزد گویندگان در دوبله فیلم و سریال‌ها رسیدگی کند.

    وی تصریح کرد: به نظرم عده‌ای در عرصه مدیریت دوبله حضور دارند که نامشان ویراستار است و فیلم‌ها را ممیزی می‌کنند و متأسفانه به قدری کارشان پیشرفت کرده است که حتی به جاهایی هم که مربوط به مدیر دوبلاژ می‌شود، دست می‌برند. این دوستان به حدی در سانسور فیلم و سریال‌ها تجاوز کرده‌اند و بعضا از کلمات بی‌ربطی استفاده می‌کنند که من مدیر دوبلاژ از کارهایم بدم می‌آید و احساس خوبی ندارم و معتقدم اگر هم قرار باشد ممیزی در کار صورت بگیرد، باید با صلاحدید مدیر دوبلاژ انجام شود.

    زند همچنین تأکید کرد: شخصا مخالف نیستم که سانسور صورت بگیرد؛ چراکه برای یکسری اصطلاحات حتما باید جایگزین انتخاب شود و کار ویراستاران در برخی مواقع درست است اما ۹۰ درصد کارها با ممیزی‌های بی‌مورد و بی‌جا روبرو می‌شوند.

    این مدیر دوبلاژ سپس به دستمزد پایین گویندگان اشاره کرد و افزود: متأسفانه دستمزد دوبلورها در برابر زحمتی که می‌کشند به قدری پایین و ناچیز است که هر چقدر هم اضافه شود به نظرم باز هم راضی‌کننده نیست.

    بهرام زند در پایان گفت‌وگوی خود با ایسنا از دوبله یک فیلم جدید با عنوان «کریسمس در نوامبر» خبر داد و گفت: هفته آینده قرار است «کریسمس در نوامبر» را برای تلویزیون دوبله کنیم. این فیلم درباره دختر بچه‌ای است که بیماری سرطان دارد و به دلیل اینکه مرگش نزدیک است جشن کریسمس را به جای ژانویه در ماه نوامبر برایش می‌گیرند تا کریسمس را ببیند.

    به گزارش ایسنا، بهرام زند تاکنون در فیلم‌های زیادی به جای شخصیت‌های گوناگون صحبت کرده است. او سرپرستی گویندگان را در سریال‌هایی چون «امام علی (ع)» و «مدار صفر درجه» انجام داده است و همچنین مدیریت دوبلاژی مجموعه‌های خارجی پرمخاطبی مانند «جنگجویان کوهستان»، «شرلوک هولمز»، «ناوارو» و «بیست و چهار(۲۴)» را عهده‌دار بوده است.
    منبع : ایسنا

    • خدا را شکر جناب زند با بردباری و امیدواری علیرغم بیماری به کار در زمینه دوبله ادامه می دهد. متاسفانه به دلیل عارضه کهولت سن مدت هاست که صدای گویندگانی همچون پرویز بهرام، احمد رسول زاده، ایرج رضایی، جلال مقامی و … را نمی شنویم.

      • این طور که پیداست خبری از ادامه دوبله و پخش ۲۴ نیست تا الان صبر کردیم نیامد دیگر صبر کردن بس است میرویم سراغ نسخه زیر نویس . در این مدت ۲سال نیم امیدوار بودم تا تصویر دنیای هنر اقدامی کند ولی متاسفانه مثل این که این صبر بیخودی بوده دوستان حتی حاضر نیستن در این سایت یک اطلاع رسانی کنن که توزیع نمیشه و جواب کامنتهای بینندگان این مجموعه رو بدن چندین بار در این سایت سوال شده از اقای معماری ولی هیچ جوابی نداده است. . از جناب زند عزیز هم خیلی تشکر میکنم از شما بابت دوبله سریال ۲۴ و صدای بسیار جذاب شما امیدوارم سلامت باشید .
        این سریال هم روی ان دها سریال ناقص شبکه خانگی که لکه ی ننگی برروی شبکه خانگی خواهد ماند .

        • قبلا گفته بودم، تب تامین و عرضه سریال های خارجی زود به عرق نشست. سرمایه گذاری برای آماده سازی و انتشار چنین مجموعه هایی در فضای ناامن شبکه صرفه ندارد.

  • بشود! کلی هم مزیت و خوبی دارد . اما با فکر و برنامه ریزی . پیوستن یکهویی به این کنوانسیون آن هم در این شرایط یعنی خواندن فاتحه اصناف فرهنگی و شاید ده سال طول بکشد تا با جا افتادن قوانین کپی رایت جهانی ، کسانی بتوانند از خاکسترهای سرد شده اصناف قبلی بلند شوند و دوباره بازار را احیا کنند . اما الان نه! با رایت و کپی و فیلم قاچاق هم می شود برخورد کرد اگر پای کار بایستند و شل نگیرند . آقای آشنا طوری می گویند انگار تمام محصولات خارجی غیرمجاز و قاچاق هستند . پس وزارت ارشاد که برای این محصولات مجوز صادر می کند چه کاره است؟

    • بله. در تهران بعضی از پردیس های سینمایی تحت عنوان “سینماتک” نسخه DVD فیلم های سینمایی روز جهان را با فروش بلیط و در بیش از یک سئانس در معرض دید عموم قرار می دهند.

  • در ضمن کسانی که در صنف ما فیلم های مجاز را روی فلش مشتریان رایت می کنند برای خودشان این توجیح را دارند که این هم مثل فیلم کرایه دادن است با ضرر کمتر! تا چند سال پیش ویدئو کلوپ ها از روی فیلم ها رایت می کردند و رایتش را کرایه می دادند . بعد که ارشاد اعلام کرد این کار غیرقانونی است و فقط باید نسخه اصل فیلم ها کرایه داده شود خیلی ها اصلاً از خیر فیلم کرایه دادن گذشتند چون مشتری هایی که رعایت امانت را نمی کنند و سی دی و دی وی دی فیلم ها را مخدوش بر می گردانند و زیر بار خسارتش هم نمی روند کم نیستند . حالا این افراد فیلم را روی فلش می ریزند و همان پول کرایه را می گیرند بدون اینکه نسخه اصلی فیلمشان آسیب ببیند!

    • امین جان هیچ میدانی اجاره فیلم مربوط به دوران VHS بود.؟ دورانی که فروشگاه دارها یا امکان تکثیر نسخه ای از فیلم را نداشتند یا به اندازه امروز قبح تکثیر فیلم نریخته بود! ندیده ام اما شنیده ام در غرب نسخه ای که برای امانت و کرایه به مشتریان داده می شود(Disc rental)، فرمت خاصی است که هم آسیب پذیر نیست و هم امکان تکثیر آن سخت است. البته با راه اندازی سرویس های video on demandو DVD-by-mail مثل Netflix پیش بینی شده تا سال ۲۰۱۸ اجاره نسخه فیزیکال فیلم ها ادامه داشته باشد.

      • بنده نمی دانم در تهران چه می گذرد ، اما در اصفهان هنوز خیلی از ویدئوکلوپ های محلی درآمدشان با کرایه می گذرد! بنده ده سال تمام هرکس سراغ فیلم کرایه ای گرفت (البته غیر از یک مدت محدود حدود ۶ سال قبل) می گفتم ندارم! و همه نق می زدند که چرا فیلم کرایه نمی دهی! و الان شش ماه است فیلم کرایه می دهم و هنوز خیلی ها نمی دانند که فیلم کرایه می دهم!
        آن نسخه هایی که آنجا کرایه می دهند ، قیمتشان به پول ما حدود ۱۰۰ هزار تومان است . شرکت گلرنگ مدتی است بخش از تولیدش را به نسخه های بلو-ری اختصاص داده که نسبت به dvd معمولی دوام بیشتری دارند . اگر همه شرکت ها حاضر شوند بخشی از تولیدشان را به نسخه های بادوام تر مخصوص کرایه اختصاص دهند خوب است اما در آن صورت ویدئوکلوپ ها بر سر یک دو راهی قرار می گیرند! آنها با حساب و کتاب سرانگشتی خیلی وقت است این نتیجه را گرفته اند که هزینه کرایه فیلم باید یک سوم هزینه خرید آن باشد تا صرفه داشته باشد . همین نسخه بلو-ری که گلرنگ می زند قیمتش حدود سه برابر نسخه های معمولی است یعنی اگر ویدئوکلوپی ها با همان قانون یک سومی پیش بروند هزینه کرایه این نسخه ها با خریدن یک نسخه معمولی برابری می کند و اگر با همان قیمت قبل این نسخه ها را کرایه بدهند آنوقت به این نتیجه خواهند رسید که کرایه ممکن است اصلاً به صرفه نباشد! راهش چیست؟ راهش این است که همه تولید به نسخه های با کیفیت و قیمت بالا اختصاص یابد آنوقت بازار فروش بیشتر مشتری اش را از دست می دهد و خیلی ها به سمت کرایه کشیده می شوند ، تیراژ پایین می آید و شرکت ها ضرر می کنند و ورشکست می شوند و … حالا شما کنوانسیون برن را امضا کنید و به توزیع کننده هالیوودی این چیزها را توضیح بدهید!!!

  • چرا در آمریکا به راحتی درباره سیاستمدارانشان حتی سیاستمداران مشهورشان فیلم میسازند ولی در ایران این موضوعات با محدودیت مواجهه می شوند…
    تاکنون فقط قرار بوده در شاهگوش دکتر روحانی رییس جمهور محبوبمان را برای لحظاتی نشان دهند که انصافا آقای اسکندری گریمور بزرگ ایران به خوبی این گریم را بر صورت آقای مسعود پاکدل در آورده بود حضور داشته باشد که ان هم به صلاح دید آقای میرباقری حذف شد …
    مثلا خبر زیر را بخوانید:
    http://www.taleshnews.ir/news/13930915143247/_%D9%87%D8%A7%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%88%D8%AF_%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D8%BA_%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C_%D8%AE%D8%B5%D9%88%D8%B5%DB%8C_%D8%A7%D9%88%D8%A8%D8%A7%D9%85%D8%A7_%D9%88_%D9%87%D9%85%D8%B3%D8%B1%D8%B4_%D8%B1%D9%81%D8%AA

    • آقا سید مهدی عزیز ، در ایران دلایل مختلفی در این مورد می شود مثال زد . اما به نظرم دو دلیل مهمش یکی حفظ حرمت و حریم افراد است و دیگری عدم اعتماد بین طیف های مختلف هنرمندان و سیاستمداران که نتیجه اش می شود اکران نشدن فیلم پرحاشیه “فرزند صبح” .
      اما در آمریکا ، مثلاً داستان عشق باراک اوباما به همسرش چه نفع یا ضرری می تواند برای دولت داشته باشد؟ در آمریکا سه جریان مختلف اقدام به ساخت فیلم های سیاسی درباره چهره های سیاسی می کنند . طیف جمهوری خواه – طیف دموکرات – طیف منتقد
      دو طیف جمهوری خواه و دموکرات معمولاً فیلم هایشان را براساس سیاست های حزبی می سازند ، از تخریب آشکار جناح رقیب خودداری می کنند و هدفشان این است که آرمان های حزبی خودشان را به عنوان پیام اخلاقی به مخاطب برسانند . اما طیف منتقد ، افرادی مثل مایکل مور ، الیور استون ، بری لویسون ، مل گیبسون و … بگذار فیلمشان را بسازند اما خرابشان کن! بی اعتبارشان کن! برایشان حرف در بیاور! چرا جورج بوش در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۰ پیروز شد؟ چون مایکل مور با سخنرانی در فلوریدا باعث شد تعدادی از طرفداران حزب دموکرات به نامزد حزب سبز رای بدهند و دموکرات ها رای فلوریدا را از دست دادند! چرا الیور استون بعد از ساخت فیلم جی اف کی مجبور به عذرخواهی شد؟ چون کاخ سفید تصادفاً بعد از انتشار فیلم اسنادی را منتشر کرد که نشان می داد جان اف کندی قصد داشته دستور حمله نظامی به کوبا را صادر کند؟ به مل گیبسون آنقدر فشار آوردند که دچار ناراحتی روحی شد و به مصرف الکل روی آورد و در مورد بری لوئینسون (سازنده فیلم های کلاسیک صبح بخیر ویتنام ، رین من ، باگزی و سگ را بجنبان) نمی دانم چی می گن اما بعد از سگ را بجنبان فیلم هایی که ساخته یکی بعد از دیگری افتضاح و آشغال بوده اند!

  • تیزر رسمی سریال ” أبله” موجود در دی وی دی اورجینال رو من نتونستم کدگزاری کنم و بزارم وشما نگاه کنید اما از یه جایی پیدا کردم … حتمأ ببینید :
    http://www.aparat.com/v/c8xkC
    من صبح با خودم میگفتم پخش از ۱۰.۳۰ تا۱۲.۰۰ اما انقدر زود تموم شد که شوکه شدم خیلی زود تموم شد بعضی ها میدیدی ۱۰ تا میبردن ما هم که چیزی نمیتونستیم بگیم و… تا ساعت۱۱.۰۰ یا دقیقأ یادم نیست ولی ۱۱.۱۰ که نمونده بود … البته خودم هم یکدونه برداشتم ( در واقع اگه کامنت های قبلیم رو خونده باشید من عاشق سریال هستم یعنی هر سریالی قراره بیاد اول واسه خودم برمیدارم و بعــدأ پخش …)

    • فواد! در تحقیقی که تابستان امسال با یکی از دوستان در مناطقی از تهران انجام دادیم، مصرف سریال یا همان تماشای سریال در بین نمونه آماری نسبت به سایر محصولات در صدر قرار دارد.

    • اوه اوه…
      تو ابله هم دنبال قاتل میگردن…
      اون از شاهگوش که تا آخرین قسمت آواره این بودیم که قاتل کیه…
      اینم از ابله که از همون تیزر رسمیش معلوم شد باید دنبال قاتل بگردیم دوباره…
      این قاتل های سریال های شبکه نمایش خانگی چندتان و کجان خدا میدونه…

  • توضیحات کمال تبریزی درباره تاخیر «ابله» :
    کارگردان سریال «ابله» درباره تاخیر در پخش اولین قسمت آن که قرار بود ۱۷ آذر ماه در شبکه نمایش خانگی توزیع شود، گفت: در بررسی‏‌های بعدی و ادامه کار معلوم شد که این زمان برای شروع پخش، تاریخ مناسبی نیست.

    به گزارش سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا، کمال تبریزی در‏باره‌ی تغییر زمان توزیع سریال اظهار کرد: اول به حرمت ماه صفر و در پیش داشتن اربعین حسینی و بیست و هشتم صفر که با کار طنز تناسب ندارد و دوم اینکه لازمه پخش مستمر، منظم و بی‌وقفه داشتن پشتوانه و ذخیره کافی از قسمت‏‌های شروع سریال است که به نظر من باید حداقل پنج قسمت کامل و آماده پخش باشد.

    کارگردان این سریال همچنین افزود: به نظر می‏‌رسد بهترین زمان پخش، بعد از ماه صفر و پس از آماده شدن حداقل پنج قسمت باشد که به این ترتیب تخمین زمان آغاز پخش سریال، موکول به اوایل دی ماه می‏‌شود که تاریخ دقیق آن را تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار با مشورت و توافق یکدیگر تعیین و اعلام می‏‌کنند.

    تبریزی اظهار امیدواری کرد: برای حفظ کیفیت کار، همه حوصله کافی داشته باشیم و ازعجله که کار شیطان است! پرهیز کنیم!

    مهران احمدی، هانیه توسلی، احمد مهرانفر، بهنام تشکر، شبنم مقدمی، مجید صالحی، بهادر مالکی، عیسی یوسف پور، هوتن شکیبا، با حضور سیامک انصاری، یکتا ناصر و با هنرمندی محسن تنابنده از جمله بازیگران این مجموعه هستند.

    شرکت تصویرگسترپاسارگاد و محمدمسعود تهیه‌کنندگان این سریال هستند.
    منبع : ایــسنا

  • حاشیه و متن عرضه فیلم‌ها در خانه‌ها :
    سوء استفاده از هولوگرام
    بحثی درباره هولوگرام مطرح شد و اینکه داشتن هولوگرام به عنوان راهکاری برای قانون‌مندی کپی‌ها الزامی شد، اما برخی شرکت‌ها تعداد زیادی هولوگرام می‌گیرند و بخشی را برای درآمد بیشتر به شرکت‌های غیر مجاز می‌شمارند و با همین شیوه، شاهد کپی‌های غیرمجاز به نوعی دیگر هستیم.

    از سید صادق موسوی درباره نظارت بر هولوگرام‌ها پرسیدیم و او پاسخ داد: «هولوگرام برای حفظ منافع تولید کننده، تعریف شده است. یعنی اگر یک شرکت سرمایه‌گذار فیلمی را خریده و می‌خواهد آن را پخش کند و عده‌ای سودجو قصد قاچاق و تکثیر غیرمجاز آن را دارند، ستاد صیانت و دستگاه‌های ضابط قضایی می‌توانند این مساله را شناسایی و با آن برخورد کنند.»

    اصل اول داشتن پروانه نمایش

    وی البته این موضوع را امری صنفی دانست و تصریح کرد: «چون این موضوع برای حفظ منافع آن صنف است. حال اگر صنف درخود اطلاعاتی دارد و متوجه سوءاستفاده یا رخدادهای غلط می‌شود، باید با افراد متخلف برخورد کند. ولی از نظر ما در ارشاد، داشتن یا نداشتن هولوگرام بعد از داشتن یا نداشتن پروانه مطرح است. یعنی اگر اثری پروانه نداشته باشد، حتی اگر چهل هولوگرام داشته باشد، از نظرما بی‌ارزش است.از سوی دیگر، طبق قوانین فقط وزارت فرهنگ و ارشاد می‌تواند مجوز پروانه نمایش بدهد. اینکه کسی خودش ممیزی و اصلاح کند و هولوگرام بزند و اثر را به بازار عرضه کند، هیچ مشروعیتی ایجاد نمی‌کند و چنین کارهایی حتما فاقد وجاهت قانونی است.»

    اصناف مواظب حقوق‌شان باشند

    موسوی اضافه کرد: «در ذیل پروانه نمایش، تعداد هولوگرام درج می‌شود. آن اصناف یا اتحادیه نباید بیش از تعداد درخواست شده، هولوگرام بدهند. دیگر اینکه باید مطمئن شوند این تعداد، تیراژ واقعی است. ممکن است کسی ۵۰۰ هزار هولوگرام بگیرد، ولی بعدا در کارخانه ۱۰۰ هزار تا مصرف کند و می‌تواند ۴۰۰ هزار تای دیگر را دپو کند. این مکانیزیمی است که خود اصناف باید پیگیر باشند. چون منافع صنفی خودشان است. ولی از نظر ما موضوعیت، پروانه نمایش است.»

    مدیرکل نمایش خانگی، مستند و فیلم کوتاه با ابراز خرسندی از واگذاری رسیدگی به تخلفات به وزارت ارشاد، ادامه داد: «خوشبختانه ستاد صیانت برخورد در حوزه تخلفات را کاملا به سازمان سینمایی واگذار کرده که خبر بسیار مبارکی است. این اقدام برای ارتقای امکان برخورد سازمان با متخلفان صورت گرفته است و حتما ابزارهای آن تقویت می‌شود. دکتر ابطحی هم معاون سازمان است و هم مسئول ستاد صیانت سازمان سینمایی و امیدواریم با همکاری دستگاه‌های دیگر، گام‌های خوبی در این زمینه برداریم.»

    صادق موسوی

    شمشیر دو دم

    این روزها همین که فیلمی در سینما اکران می‌شود، با فاصله‌ای اندک، در شبکه نمایش خانگی هم عرضه خواهد شد و شاید همین فاصله اندک میان توزیع فیلم در شبکه نمایش خانگی و اکران در سینماها، برخی را برای رفتن به سینما تنبل کند با این حال به نظر می‌رسد یکی از دلایل این موضوع، ترس از کپی‌های غیر مجاز باشد.

    موسوی درباره این موضوع توضیح داد: «مثل شمشیر دو دم است. اگر فاصله‌ میان اکران یک فیلم و توزیعش در ویدیو رسانه زیاد شود، ارزش تجاری آن کم می‌شود چون ویدیو رسانه ترجیح می‌دهد همزمان با تبلیغات فیلمی که در حال اکران است، آن را وارد شبکه نمایش خانگی کند چراکه تبلیغات فیلم، برایش معادل بیلبورد است و ترجیح می‌دهد تا فیلم از خاطرات نرفته، توزیع شود. بنابراین هر چه فاصله کمتر باشد، ویدیو رسانه حاضر است پول بیشتری به تهیه‌کننده سینما بدهد. از سوی دیگر ممکن است بسیاری افراد که تفاوت زیادی میان پرده سینما و سینمای خانگی قایل نیستند، صبر کنند فیلم‌ها به شبکه نمایش خانگی بیایند. در جهان هر دو شکل تجربه می‌شود، هم توزیع همزمان با اکران و هم توزیع با یک سال فاصله. ما در این زمینه منع قانونی نداریم. بسته به سیاست‌گذاری خود تهیه کننده دارد.»

    روزی روزگاری ویدیو کلوپ

    روزگاری برای گرفتن فیلم به ویدیو کلوپ می‌رفتیم و شناسنامه گرو می‌گذاشتیم و فیلم می‌گرفتیم اما حالا دیگر خیلی وقت است ویدیو کلوپ‌ها جمع شده‌اند و فیلم‌ها در سوپرمارکت‌ها توزیع می‌شوند.هرچند برخی به این وضعیت انتقاد دارند و از فضای فیلم‌های شانه تخم‌مرغی گله‌مندند، اما عده‌ای دیگر، در دسترس بودن فیلم‌ها را نکته‌ای بسیار مهم می‌دانند. پرسش ما از موسوی این است:« ساماندهی شما برای این وضعیت چیست؟» که او پاسخ داد:« واقعیت این است در بسیاری کشورهای پیشرفته، ویدیو کلوپ‌ها در حال جمع شدن هستند. البته چون به سرعت به سمت VOD حرکت کرده‌اند. ما در دوره گذاریم، هم به آن مرحله نرسیده‌ایم، هم ویدیو کلوپ‌های‌مان جمع شده است. در عوض یک نظام جالب توجه توزیع راه افتاده که تجربه منحصر به فرد است و آن هم اینکه در دسترس‌ترین شکل ممکن را داریم.»

    او ادامه داد:« از یک منظر شاید نحوه ارایه یک کالای فرهنگی کنار شانه تخم مرغ و ارزاق پسندیده نباشد، اما معتقدم مجموع معایبش کمتر از محاسن‌اش است. چون الان در دسترس بودن مهم‌ترین نکته است و این تجربه منحصر به فردی است که در تهران رخ داده و از تلاش‌های صنف ویدیو رسانه‌ است. البته باید سامان‌دهی شود. ترجیح من این است در فروشگاه‌های بزرگتر، استندهای بهتری برای فیلم‌ها گذاشته شود. فعلا مسیر خوبی است اما شاید خیلی طول نکشد که دی‌ وی دی ها از بین برود و همه به سمت VOD برویم.»

    در جستجوی فیلم

    می‌گویند یکی از تفاوت‌های مهم سینما و تئاتر در ماندگاری سینماست. اما در کشور ما خیلی هم این امتیاز دیده نمی‌شود. چه بسیار علاقه‌مندانی که برای پیدا کردن فیلم‌های قدیمی مانند «زیر درختان زیتون»،«هامون» یا «مادر» و … آواره این فروشگاه و آن مغازه شده‌اند. اما پیدا کردن این فیلم‌ها که همه بعد از انقلاب ساخته شده و بعضا جوایزی هم گرفته‌اند، آسان نیست.

    بحث بعدی ایسنا در این گفتگو، همین موضوع است که موسوی در پاسخ به آن گفت:«این مشکل از ویدیو رسانه‌هاست، چون حقوق آن‌هاست و آنها باید دستور تجدید تکثیر داده باشند. مثل وضعیت ناشری است که حقوق اثری را به طور کامل می‌خرد. ممکن است فقط یک بار چاپ کند. حتی اگر نویسنده برای تجدید چاپ اصرار داشته باشد، ناشر به فکر اقتصادی بودن آن است.»

    او اضافه کرد: «ای کاش برای حل این مشکل، مراجعی دولتی مثل کتابخانه‌ ملی وجود داشتند، البته فیلمخانه ملی داریم. اما منظور چیزی است که در دسترس همه باشد، مثل نهاد عمومی کتابخانه‌های کشور که همه جا آرشیو کتاب‌ها را دارند. ای کاش می‌شد بخشی از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، آرشیوی از فیلم‌ها را داشت چون واقعا جای کمی می‌گیرد و آنها براحتی می‌توانند نسخه‌هایی برای امانت یا فروش داشته باشند. اگر می‌شد نهاد عمومی کتابخانه‌های کشور فرهنگ دیدن فیلم ایرانی را تبلیغ کند، کار بزرگی بود. شاید مخاطبان محدودی داشته باشد ولی مثل سازمان اسناد و مدارک فرهنگی می‌شد.»

    تئاتر هم ضبط می‌کنید؟

    پرسش بعدی از مدیر پیشین تئاتر شهر و مدیر فعلی سینما این است که ضبط تئاتر چه جایگاهی در نمایش خانگی دارد؟ که پاسخ این مدیر هنری چنین است: «در این بخش ظرفیت خوبی وجود دارد. حتی اگر با تیراژ‌های محدود ۱۵ تا ۲۰ هزارتایی تئاترها را به خانه‌ها ببریم، هم مردم استفاده می‌کنند و با تئاتر آشنا می‌شوند و هم نفعی به تولیدکنندگان تئاتر برمی‌گردد و مهم‌تر از این‌ها، تئاتر ماندگار می‌شود هر چند به معنایی ناقص.»

    موسوی در عین حال خاطرنشان کرد: «البته انتخاب تئاترها باید برای ویدیو رسانه جذاب باشد. شاید باید دسته‌ای از تئاترهایی تولید شود که مردم پسندتر است. شاید محل پخش انواع خاص تر تئاتر در سوپرمارکت‌نباشد. بهتر است در کتاب‌فروشی‌ها یا ویدیو کلوپ‌ها پخش شود، در شهر کتاب‌ها و با تیراژ‌های محدودتر.»

    صادق موسوی

    سریال سازی متعلق به تلویزیون است

    در چند سال اخیر سریال‌های نمایش خانگی هم جای خود را میان مردم باز کردند. بویژه بعد از مشکلات مالی تلویزیون بسیاری از هنرمندان صاحب‌نام مانند داوود میرباقری، مهران مدیری، حسن فتحی، کمال تبریزی و … ترجیح دادند بخت خود را در شبکه نمایش خانگی بیازمایند و این چنین بود که سریال‌های نمایش خانگی هم رونق گرفت اما با تغییر و تحولات تلویزیون و ایجاد این امید که وضعیت مالی رسانه ملی بهتر خواهد شد، شاید این ذهنیت ایجاد شود که این هنرمندان بار دیگر تلویزیون را انتخاب کنند.از موسوی پرسیدیم تغییرات تلویزیون چقدر در رونق سریال‌های شبکه نمایش خانگی می‌تواند موثر باشد؟ او توضیح داد:«آرزو دارم وضعیت صداوسیما و مسایل مالی‌اش به نحوی مرتفع شود که کار هنرمندان در این رسانه پیش برود. واقعیت این است که رسالت اصلی این حوزه، بر عهده صدا و سیما است. مسأله دوم این است که آنچه ما در شبکه نمایش خانگی به آن اجازه می‌دهیم، بی‌نهایت محدود است؛ سالی ۶ سریال. همین الان حدودا تا سال ۹۵ تکلیف‌مان روشن است؛ یعنی آنقدر تقاضا زیاد بوده که مدیریت و کنترل کرده‌ایم. اجازه نمی‌دهیم همه سریال‌ها با هم به بازار بیاید.»

    این مدیر هنری تقاضای هنرمندان برای ساخت سریال در نمایش خانگی را فراتر از انتظار دانست و گفت:« چون نمی‌خواستیم عرضه سریال‌ها در بازار تداخل داشته باشند، سیاست‌های تولید و پخش را به گونه‌ای پیش می‌بریم که حداکثر سالی ۴ سریال همزمان با هم به بازار بیاید. هر چند تا ۶ مورد هم پروانه صادر کرده‌ایم چون به هر حال ممکن است برخی دیرتر امکان جذب سرمایه داشته یا پیش تولید سخت‌تری داشته باشند.»

    موسوی با برشمردن دلایل اقبال هنرمندان به نمایش خانگی تصریح کرد:« البته این ماجرا دیگر خیلی هم به وضعیت تلویزیون ارتباطی ندارد. چون این هم بستر تازه‌ای است که برخی هنرمندان دوست دارند، تجربه کنند. خود را راحت‌تر با مخاطب در مواجهه می‌بینند و با ارزیابی فروش آثارشان بهتر می‌توانند خود را محک بزنند. در عین حال سرمایه‌شان زودتر برمی‌گردد و خودشان معتقدند پارامترهای ممیزی در ارشاد با تلویزیون متفاوت است. چون در این جا به هر حال مخاطب انتخاب‌گر است و با تلویزیون که همه مخاطبان به آن دسترسی دارند، فرق می‌کند. این‌ها مجموعه پارامترهایی است که براساس آن سریال‌سازی در نمایش خانگی جمع نخواهد شد ولی ما قطعا می‌دانیم سریال‌سازی نباید به محور فعالیت‌های‌مان تبدیل شود چون در اهداف و ابعاد سازمان صداوسیما تعریف شده است و ما فراتر از همین تعداد اندک را مصلحت نمی‌دانیم.»

    دی وی دی‌هایی که تا دل روستاها می‌رود

    وی در ادامه این گفتگو به تشریح ساختار نمایش خانگی، مستند و فیلم کوتاه پرداخت و به ایسنا گفت: « حوزه عملکرد این جا سه اداره کل است؛ نمایش خانگی، مستند و فیلم کوتاه. تمام مستندسازان و کسانیکه فیلم کوتاه یا مستند می‌سازند، با ما کار دارند. ما برای فیلم‌های کوتاه، مستند، داستانی، سریال‌های ایرانی و خارجی، انیمیشن‌، برنامه‌های تفریحی و جنگ‌ها و… پروانه نمایش، ساخت و مالکیت صادر می‌کنیم یعنی هر آنچه روی پرده نیست، در این اداره کل است به طوریکه سینمای ایران دو بخش اداره سینمای حرفه‌ای و نمایش خانگی دارد.»

    مدیر کل نمایش خانگی، مستند و کوتاه اضافه کرد:«البته به هر حال سینمای حرفه‌ای انعکاس سیاسی و اجتماعی بیشتری دارد، اما تأثیرگذاری نمایش خانگی بتدریج و به مراتب عمیق‌تر است چون تا دل‌خانه‌ها و روستاها می‌رود. ما ۱۳۰۰ شهر داریم اما ۳۰۰ سینما داریم. بیش از هزار شهر ما از طریق نمایش خانگی تأمین می‌شوند و این دی وی دی‌ها تا دل روستاها می‌رود. بخش خصوصی چنین می‌کند، برای خودش سود دارد، اما فعالیت فرهنگی هم هست و ما هم تسهیل می‌کنیم ضمن اینکه باید با فساد و قاچاق مبارزه کنیم. به همین دلیل، اینجا از نظر من مهمترین اداره کل سازمان سینمایی است.»

    او در پاسخ به پرسشی درباره دلایل اعلام پروانه ساخت برای فیلم‌های ویدیویی توضیح داد: «چون عده‌ای فکر می‌کردند فیلم‌های ویدیویی نیازی به پروانه ساخت ندارند، اما بعدا به مشکل برمی‌خوردند. درحالیکه اگر از اول سناریو را ارایه کنند، با آن‌ها هماهنگ می‌شود چگونه به سمت ساخت بروند. از طرف دیگر به همه کسانیکه پروانه ساخت می‌دهیم می‌توانیم به دیگر ارگان‌ها نامه همکاری بدهیم. ضمن اینکه در حین تنظیم پروانه ساخت، پروانه مالکیت هم شکل می‌گیرد و مناقشات مالی و مالکیتی به حداقل می‌رسد.»

    سخت‌گیری کیفی‌مان بیشتر شده

    سید صادق موسوی درباره اولویت‌ برای پروانه ساخت فیلم‌های ویدیویی نیز گفت: «سخت‌گیری‌مان در زمینه زیبایی‌شناسی‌ بیشتر شده است.هرچند قدری نارضایتی ایجاد کردیم، ولی چون بازار از دست می‌رفت، ناچار بودیم. چون مردم به اعتماد عکس یک بازیگر، فیلمی می‌خرند اما او فقط سه دقیقه حضور دارد! به همین دلیل روی فیلمنامه سخت‌گیری می‌کنیم.همچنانکه شورای بررسی ولت تشکیل داده‌ایم تا ولت و محتوای دی‌ وی دی‌ها به هم نزدیک باشد.»

    در بخش پایانی این گفتگو از موسوی خواستیم گردش مالی شبکه نمایش خانگی را اعلام کند، اما او تصریح کرد: « ما آمار دقیق در دست نداریم ولی اتحادیه می‌تواند کمک کند، در سال گذشته ویدیو رسانه‌ها فقط ۱۰ میلیارد تومان رایت از تهیه‌کنندگان سینما خریده‌اند. تله فیلم‌ها از نظر اقتصادی شکست خورده بودند ولی در سینمایی، همچنان قیمت‌ها بالا و خوب است هر چند نسبت به قبل پایین آمده، اما همین الان هم رایت فیلم‌های خوب از ۴۰۰ میلیون تا یک میلیارد هم رسیده است.»

    جوانی و آرمان‌خواهی

    این مدیر سی و پنج ساله در پایان سخنانش یادآور شد: «جوانی، آرمان‌ خواهی می‌آورد و اشتیاق برای ایجاد تحول ، همچنانکه امروز وقتی اظهار لطف دوستان تئاتری‌ را می‌بینم، خستگی‌هایم در می‌رود، طبیعتا دوره مدیریت من هم در تئاتر شهر دچار کاستی‌هایی بود ولی خوشحالم شورای هنری تشکیل دادم و لحظه‌ای دیکتاتور نبودم.»

    گفت‌وگو از ندا‌آل‌طیب و شیما غفاری خبرنگاران ایسنا
    ببخشید نتونستم همه ی مطلب رو بزارم حتمأ به لیـنک زیر مراجعه کنید :
    http://www.isna.ir/fa/news/93091609396/%D8%AD%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D9%87-%D9%88-%D9%85%D8%AA%D9%86-%D8%B9%D8%B1%D8%B6%D9%87-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85-%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%87%D8%A7
    منبع : ایـسنا

  • سریال شهید زین‌الدین ساخته می‌شود :
    مدیرکل صداوسیمای مرکز قم با بیان اینکه احیاء ارزش‌های دفاع مقدس از برنامه‌های محوری در این مرکز است، از تولید سریال شهید زین‌الدین در قم خبر داد.

    به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه قم، بهرام محمدی‌نیا در دیدار مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم به حضور اخیر رییس سازمان بسیج مستضعفین در قم اشاره کرد و افزود: طی جلسه‌ای در این سفر، طرح ساخت سریال ۱۳ قسمتی شهید زین‌الدین در قم مورد موافقت قرار گرفت.

    وی ساخت ساختمان پایگاه بسیج صداوسیمای استان و همچنین ساخت تله‌فیلم روستای شهید پرور فردو را از دیگر مسائل مورد توافق در حضور سردار نقدی عنوان کرد.

    محمدی‌نیا با اشاره به مراحل ساخت و تکمیل مرکز فرهنگی انقلاب و دفاع مقدس استان قم گفت: این مجموعه، مرکز بسیار گسترده و مناسبی جهت تولید و پخش برنامه‌های مرتبط با دفاع مقدس است و ضرورت دارد زیرساخت‌های فنی لازم جهت این کار فراهم شود.

    وی با بیان اینکه پرداختن به دین، اخلاق، امید و آگاهی محورهای مورد تاکید مقام معظم رهبری در صداوسیماست، گفت: برای حصول به نتایج مطلوب‌تر، این محورها در سازمان آنالیز شده و علاوه بر آن موضوعاتی چون سبک زندگی اسلامی، اقتصاد مقاومتی، مضامین شعار سال و بخصوص احیاء ارزش‌های دفاع مقدس در رأس برنامه‌های برنامه‌سازان سازمان قرار گرفته است.

  • یادم رفته بود اینو بگم جمعه شب که داشتم برنامه ی هفت رو نگاه میکردم دی قسمتی از برنامه که آقایان مدیری و علیخانی روز دوشنبه شب ساعت ۱۰به عیادت آقای انوشیروان ارجمند رفته بودند به طور متوسط و نسبی قسمتی از این عیادت را نشان داد .
    امیدوارم هر چه زودتر آقای انوشیروان ارجمند خوب بشوند … به آقای برزو ارجمند نیز از همین جا اعلام می کنم نا امیدی به خود راه مده انشاءالله زود خوب میشه … یا علی مـدد.
    محمدی از ارومیه

  • چند مورد جالب درباره تیزر ابله:
    ۱-در صحنه ای از این تیزر چهره کمال تبریزی را مشاهد می کنیم که انگار در داخل سریال و داستان هم حضور دارد اگر بازی استاد مدیری و استاد عطاران کمدین های بزرگ ایرانی را در آثار خود در نظر نگیریم لااقل بنده در فیلم های دیگر تنها آقای حاتمی کیا را یادم می آید که در فیلم سینمایی دعوت و در اپیزود اولش که کارگردانش خودش بود در فیلم حضور داشت.
    ۲-گریم واقعا جالب محسن تنابنده در این اثر من را حیرت زده کرد بی شک پس از استاد اکبر عبدی ایشان را نیز می توان به اسم بازیگر هزار چهره ایرانی شناخت.
    ۳-یکی از چیزهای جالب دیگر حضور بازیگر نابینای فیلم سینمایی رنگ خدا (محصول )به کارگردانی مجید مجیدی در سریال ابله است ایشان محسن رمضانی هستند که در سریال ابله هم ایفای نقش می کنند که اگر در تیزر دقت کنید ایشان را می بینید.
    *****************************************************************************
    ممنون آقا فواد بی صبرانه منتظر دیدن سریال ابله هستم…

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید