روزانه های سینمایی
دو رئیس دو سازمان

دو رئیس دو سازمان

ملاقات رییس سازمان سینمایی با رییس سازمان صدا و سیما آن هم در نخستین روزهای آغاز به کار دکتر سرافراز، حکایت از اهمیت رابطه و تعامل دو سازمان بزرگ رسانه ای کشور دارد. سازمان سینمایی در دوره جدید برآن است تا شیب منفی تماشاگران سینما را که در سال های اخیر نمود یافته است، بکاهد و رسانه ملی هم در رقابت با رسانه های مشابه خود سخت دچار چالش حفظ مخاطب است.

سینما می تواند با ساخت آثار درخشان و دیدنی بخشی  از نیازهای تامینی شبکه های تلویزیونی را در زمینه انواع فیلم برطرف کند و صدا و سیما نیز متقابلاً می تواند برای تقویت اقتصاد سینما، فرهنگ سینما رفتن و یا خرید نسخه اصلی ویدیوی فیلم ها را در جامعه ترویج کند.

رادیو الحق و الانصاف علیرغم مخاطبان اندکش، با برنامه های مختلف سینمایی، تا حدی دین خود را در قبال سینمای ایران ادا کرده است اما فهرست دیون تهیه کنندگان سینما و مدیران سینمایی کشور از رسانه ملی مطول و بلند و بالاست. مطالبات سینماگران طی این سالها به فراخور تغییر دولت ها و انتصابات تازه در صدا و سیما بارها تکرار و بازگو شده اما در واقعیت اتفاقات امیدوار کننده ای را شاهد نبوده ایم. در دولت نهم یکی از مدیران ارشد تلویزیون بر صندلی معاونت سینمایی نشست و در سال پایانی دولت دهم، قائم مقامی وزارت ارشاد به یکی از مدیران پر نفوذ تلویزیون سپرده شد، ولی با این همه ابر تیره از فضای روابط بهارستان و جام جم رخت برنبست.

در  شرایطی که لزوم اتحاد و همگرایی رسانه های موجود در برابر صف آرایی رسانه های معاند و ضریب نفوذ بالای رسانه های رقیب، کاملاً احساس می شود، هنوز هم افزایی رسانه ها و نهادهای هنری آنگونه که باید به ثمر ننشسته و توان و قدرت مضاعفی را به بار ننشانده است. غائله تحریم چند فیلم سینمای ایران از سوی سینماهای تحت تملک حوزه هنری، بی رغبتی تلویزیون برای خرید رایت فیلم های ایرانی اعم از سینمایی، کوتاه و مستند که اغلب توسط بخش خصوصی و حمایت کمابیش دولت تولید شده اند، قصه پر غصه سینما و تلویزیون ایران در سال های سپری شده است.

این روزها مکرر شنیده ایم که ممنوعیت تبلیغ و پخش تیزر سریال های نمایش خانگی در شبکه های تلویزیونی ادامه دارد و دلیل روشنی هم برای اعمال این ممنوعیت اعلام نمی گردد.

 یکی از جنبه های مشترک روسای دو سازمان رسانه ای کشور، تجربه قابل اعتنای هر دوی آنها در عرصه های بین المللی است. به جز تسلط آن دو به زبان های خارجی و تحصیل در خارج از کشور، می توان امید داشت هر دو مدیر در افق نگاه خود همکاری های مشترک برای توسعه فعالیت های بین المللی سیما و سینمای ایران را مد نظر قرار داده و از ظرفیت های مشترک طرفین نهایت استفاده را ببرند. شرایط بغرنج منطقه خاورمیانه و مشتعل کردن آتش اختلافات دینی و مذهبی و تحرکات دولت جعلی اسلامی در بخشی از عراق و سوریه، تکلیف و مسئولیت ویژه ای را متوجه قرارگاه های فرهنگی و رسانه ای کشور کرده است. بی شک سینما و تلویزیون کار سختی در قبال تنویر افکار عمومی مسلمانان جهان و بازداشتن آنها از تاثیر سوء تبلیغات سلفی ها و تکفیرها و دولت های حامی آنها دارند.

به هر حال این دو رئیس اگر حکم دو درویشی را داشته باشند که در یک گلیم بخسبند، می توان امید داشت آینده به مراتب بهتری پیش روی سینما و تلویزیون کشور باشد. آینده ای که در آن با هم افزایی توان هر دو رسانه، پویایی و غنای بیشتری در آنها ایجاد شود و انتخاب اول مخاطبان در بین گزینه های پیش روی، سینمای ایران و سیمای جمهوری اسلامی ایران باشد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۳۱ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • انتشار غیر قانونی فیلم‌ های شرکت سونی توسط هکرهای کره شمالی

    چند هفته پیش از اکران، فیلم‌‌های «همچنان آلیس» و «آنی»در اینترنت منتشر شده‌اند و فیلم پرفروش «خشم» برد پیت همزمان با اکران جهانی امکان دانلود غیر قانونی پیدا کرده است.
    بنابر گزارش سینما باکس به نقل از آنا، هکرهایی که سونی معتقد است از کشور چین و به نیابت از کره شمالی به رایانه‌های آن شرکت نفوذ کرده‌اند، در ادامه تهدید خود در مورد انتشار «فایل‌های حساس» آن شرکت، فیلم‌های در شرف اکران آن شرکت را وارد شبکه اینترنت کرده‌اند. به‌نوشته ورایتی، دست‌کم پنج فیلم تازه شرکت سونی پیکچرز در سایت‌هایی که خود را موظف به رعایت قوانین کپی‌رایت نمی‌دانند، در معرض دانلود غیرقانونی قرار گرفته‌اند.

    “منبع: خبرگزاری سینماباکس”
    اطلاعات بیشتر در سینما باکس

  • آقای فروتن …
    نشانه های امیدوار کننده ای را در صدا و سیما میبینم…
    انشالله که بهتر میشه…
    اولین نشونش عدم سانسور سخنان رییس جمهور محبوبمان در روز دانشجو بود…
    و دومیش همین چند دقیقه پیش در اخبار شبانگاهی بود. وقتی خبر سخنرانی جان کری وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا را داد.سخنان امیدوار کننده در باره توافق را تیتر کرد نه مانند دوران ضرغامی که سخنان نا امید کننده را تیتر میکرد.
    موضوعات حوزه سینما و سریال هم امیدوارم در صدا و سیما بهتر رسیدگی شود
    البته با برگشت استاد مدیری و آغاز پخش سریال سرزمین کهن در مهر ۹۴ امیدوارم جرقه اتفاقات خوبی رخ دهد…
    به قول رییس جمهورمان:
    به خیلی‌ها در رسانه‌ها و رسانه ملی ظلم شد و ای کاش می‌شد آنها می‌آمدند و از خودشان دفاع می‌کردند و همان شبی که به آنها تهمت زده می‌شد، فردای آن روز صداوسیما آنها را صدا می‌زد و به آنها فرصت می‌داد تا از خودشان دفاع کنند. من خیلی از کسانی را می‌شناسم که در زندان‌های شاه شلاق خوردند و یار امام بودند و در رسانه و صداوسیما به آنها توهین شد اما صداوسیما با عدالت با آنها رفتار نکرد.
    ما می‌خواهیم صداوسیمایی داشته باشیم که به دنیا بفروشیم که اگر به کسی در آن توهین شد، ساعتی بعد به او زنگ می‌زنند و به او فرصت دفاع می‌دهند همانطور که امام (ره) فرمود اگر از تریبون مجلس به کسی توهین شد، از همان تریبون به او فرصت دفاع داده شود.

    به امید آن روز…

  • سلام…امروز شبکه نمایش تبلیغی پخش کرد برای ادغامش با شبکه تماشا و تبدیل شدنش به شبکه فیلم و سریال…
    در بخش هایی که از فیلم و سریال های مختلف پخش میشد،فیلم های جدیدی دیده میشدند و همچنین بخش هایی هم از سریال فرار از زندان…
    به نظر شما قراره واقعا پخشش کنند…؟؟

    • امیدورام با سرافراز آینده بهتری برای صدا و سیما رقم بخوره…
      همونطور که گفتم نشونه های خوبی داره دیده میشه…
      سلام بر روحانی درود بر سرافراز…

    • کسی رو میشناختم از کاربرای اینجا که وقتی رییس جدید انتخاب نشده بود از خداش بود حسینی وزیر ارشاد دولت سابق رییس صدا و سیما بشه برام با خوشحالی اس ام اس داده بود و خبر داده بود ریاستشون قطعی شده…فکر کنم می دونید این حرف ها به تفکر کدوم کاربر نزدیکه…

  • امروز کلاشینکف پخش شد . نکته ایی که باید به ان توجه بشه این که از زمان اخرین فیلم ایرانی سینما ۲۴ یعنی زندگی مشترک تا امروز که کلاشینکف امده حدود ۶۳ روز میگذره که جای تامل داره که چرا اینقدر زیاد .
    یک امار دیگه در مورد موسسه فیلمسازان که بعد از متروپل که حدودا ۵۰روز میگذره هنوز فیلمی توزیع نکرده است
    مدیریت زمانها خودش یک معضل نمایش خانگی است که باید به ان توجه بشه . امیدوارم موسسات به این نکات توجه کنند و منتظر رسیدن فیلمها بعدی در زمانهای معقول باشیم .

  • اصلا خبری نیست … حداقل دی وی دی معرفیش رو مثل دی وی دی معرفی سریال أبله بدن بــیرون ( شبکه نمایش خانگی ) تا مردم بدونن که کی پخش میشه … یا حداقل یه تیزری از طرف یکی از کارکنان سریال در فضای مجازی بــروز رسانی بشه یا تلویزیون ( شبکه پنج صدا و سیما ) یه تبلیغاتی کنه … بابا به خدا خسته شدیم … دی ماه هم که در راهه اما روزها نمیگزره … و همینطوری داره آروم میره و ماهم میترکیم از بی خبری پخش سریال اتاق عمل آقای مهــران مــدیــری .
    فواد محمدی / ارومیه

  • نشانی فیلمی از موسسه ” گلرنگ رسانه ” دیـروز به دست ما رسیده بود اما ببخشید که نتونستم اطلاع رسانی کنم و یه انتقادی از این فیلم داشته باشم … هنوز که فیلم رو ندیدم امشب میبینمش … از موسسه گلرنگ رسانه خیلی تشکر می کنیم که به خاطر فیلمهای هنری اش دل مردم را شاد می کند . هنوز خیلی مونده از تیـراژ ارسالی به شهرستان ارومیه همشهریان عزیز می توانند به نمایندگی شعبه ی اول ولایت در مرکز و یا به شعبه ی دوم پخش نمایندگی بیـر موزیک شهریار و یا به شعب های بعدی پخش مرکزی محصولات نمایش خانگی مراجعه و محصولات شبکه خانگی را خرید نمایند.
    فواد محمدی / ارومیه

  • با سلام .آقا میلاد عزیز،متاسفانه به علت عدم توسعه در شبکه نمایش خانگی،امروز تنها سه شرکت پخش مویرگی در حال فعالیت می باشند،در نتیجه موسسات ویدیو رسانه می بایست برنامه های خود را با شرکت های پخش هماهنگ نمایند.به طور مثال شرکت هنر اول تا پایان سالجاری توزیع ۶ فیلم سینمایی ایرانی را برنامه ریزی نموده،که ۳ فیلم توسط موسسه سینما۲۴،دو فیلم توسط موسسه قرن ۲۱ و یک فیلم توسط موسسه فیلمسازان جوان تامین گردیده است.

    • به این ترتیب: الف) با چهار فیلمی که هنرنمای پارسیان در نوبت توزیع قرار داده است، عرضه ۱۰ عنوان سینمایی ایرانی از سوی دو پخش شبکه تا پایان سال قطعی است. ب) قرن ۲۱ همانند سال گذشته پرونده تامین و توزیع فیلم ایرانی خود را امسال هم با دو فیلم می بندد.(آذر شهدخت… و مستانه) ج) پخش “سیما شهر” نتوانست با گسترش و توسعه فعالیت خود راه نفوذ در بازار شهرستانها را بیابد و به یکی از پخش های مطرح شبکه بدل شود.د) پخش گلرنگ به توزیع عناوین خود اکتفا نموده است.

    • باسلام خدمت شما سروران گرامی شرکت پخش هنر اول.میخواستم که ببینم ایا فیلم جیب بر خیابان جنوبی هم در میان این فیلم های برنامه ریزی شده برای توزیع میباشد.یا نه

  • سلام
    هنراول هم شهرموشها۲ رو داره هم آتش بس۲. یه سریال هم هوز مشخص نیس که اگه تهیه کنندگانش با هنراول به توافق برسندکلکسیونهای توزیع کاملی رو پیش رو خواهد داشت.

  • درباره چند موضوع می خوام در این کامنت حرف بزنم.

    ۱-حتما خبر دارید که انیمیشن ((مدرسه جدید امپراطور)) که در ادامه دو انیمیشن زندگی جدید امپراطور و زندگی جدید کرانک هست توزیع شده؟دو سوال در این رابطه دارم:۱-دوبله این انیمیشن از چه گروهی است؟ ۲-سریالی است یا سینمایی؟

    ۲-آیا به نظر شما فصل چهارم قلب یخی هم ساخته می شود؟به دلیل ناتمام ماندن داستان فصل اول و دوم…

    ۳-آقای فروتن عکس محمدرضا فروتن هم اضافه شد…ولی عکس خوب گیر نیاوردم عکس یک صحنه از فیلم را گذاشتم که ایشان نیز در آن صحنه هستند…

    • سید مهدی جان سلام…
      به نظرم فصل چهارم ساخته نمی شود و اگر هم در قسمت پایانی منتشر شده از موسسه پخش دنیای هنر آخرش سرهم بندی بود یعنی پایان شاهرخ و یا ازدواج پیمان و ترانه نه معلوم شد و نه چیز دیـگر ( حالا شاید هم سانسور شده باشه … نمیدونم ) اما این نظر شخصی خودم بود اون از روزهای توزیع مجموعه های نخست سریال که موسسه تصویر گستر پاســارگاد وعده داده بود که در این تاریخ ها بدون تأخیر در شبکه خانگی توزیع میشه … اما دیدیم که نشد و تا مجموعه ۱۰ تونستن مجموعه ی قلب یخی را توزیع کنند و با زور به تمام معنا نیز قسمت ۱۱ ( ۲۱-۲۲ ) هم پخش کردن و تمام … خودشم این قسمت ( مجموعه ۱۱ ) اصلا به دست ما نرسید و ما هم کپی پخش کردیم .

    • نه فواد جان منظور من ادامه داستان فصل ۳ نیست بلکه ادامه داستان فصل ۲ است یعنی ادامه قلب یخی محمد حسین لطیفی نه ادامه داستان سامان مقدم…البته می توانند در فصل ۴ این دو داستان را تمام کنند و همچنین با شخصیتهای جدید داستانی جدید را ادامه دهند البته با توزیع دقیق …

  • خبری شنیدم که قراره “”اتاق عمل آقای مدیری سانسور”” بشه … این خبر برای من هم عجیب بود ولی …!!!
    لیــنک خبر برای دریافت متن و خواندن :
    http://www.atipic.blogfa.com/post-1721.aspx
    امیدوارم که کار های آقای مدیری هیچ وقت سانسور نشه … اما این خبر اعصاب منرو هم خراب کرد …!!!!؟!

    • سانسور این سریال توسط وزارت بهداشت حتما کمک بزرگی به آقای مدیری می کند..
      چون من به خیرخواهی آقای دکتر قاضی زاده هاشمی شک ندارم و امیدوارم با نظارت ایشان و وزارت بهداشت طنز جالبی در بیاید…

  • فیلم سینمایی ” رد کارپت ” آقای رضا عطاران امروز در سراسر کشور توزیع گردیده شد و به ما هم رسید.(همین الان)دوستان جهت خریدن تا ساعت امشب : ۲۳.۰۰ و فردا بعد از ظهر از ساعت : ۱۸.۰۰ تا ۲۳.۰۰ و شنبه که تعطیل هستیم .
    کلاشینکف هم توزیع شده ولی نسخه هاش رو تموم کردیم .
    سریال أبله به نظرم هفته ی دوم دی ماه در سراسر کشـور …
    فواد محمدی / ارومیه

  • آقای فــروتن ببخشید آیا شما خبری از سریال ” شهـــرزاد” آقای حسن فتحی ندارید ؟ اصلا خبری نیست …!؟ میشه اطلاع بدید که کی فیلمبرداریش شــروع میشه ؟ و از کی توزیعش آغاز میشه ؟ تشکر از آقای فـروتن و همه ی عزیزان سایت .

    • با توجه به اینکه تصویر گستر همزمان در دو پروژه ابله و شهرزاد سرمایه گذاری کرده است، منطقاً توزیع شهرزاد به سال آینده و پس از اتمام توزیع ابله موکول خواهد شد.

  • سلام
    جناب فروتن طبق گفته های مسئولین شرکت توزیع کننده . سریال شهرزادهمزمان با ابله خواهد بود.بدین صورت که با شروع توزیع چندین قسمت از ابله همزمان توزیع شهرزادشروع خواهدشد(۸قسمت خواهدبودکل شهرزاد)

    • روز یکشنبه ۲۳ آذر سریال «شهرزاد» اثر تازه حسن فتحی که آن را برای شبکه نمایش خانگی می‌سازد، کلید خورد. اسماعیل عفیفه، مجری طرح سریال «شهرزاد» در این زمینه به مهر گفت: سریال تازه حسن فتحی روز یکشنبه ۲۳ آذر کلید خورد. وی درباره علت تأخیر در کلیدخوردن و طولانی شدن پیش‌تولید نیز اظهار کرد: بالاخره این سریال تاریخی است و مسائل خاص خودش را دارد. این تهیه‌کننده ذکر جزئیات درباره کلیدخوردن سریال را به اخباری که از سوی روابط عمومی پروژه ارسال می‌شود موکول کرد. مجموعه شبکه نمایش خانگی «شهرزاد» اولین تجربه فتحی در حوزه شبکه نمایش خانگی به شمار می‌رود. «شهرزاد» در ابتدا قرار بود آبان‌ماه جلوی دوربین برود اما بنا به دلایلی ساخت این پروژه به تعویق افتاد. محمد امامی، تهیه‌کننده این مجموعه به همراه هادی رضوی برای ساخت «شهرزاد» سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این سریال در ۲۶ قسمت برای پخش در شبکه نمایش خانگی ساخته می‌شود.

      • تشکر از آقای فــروتن به دلیل اطلاع رسانی دقیق شما … ما که همچنان منتظر سریال أبله در شبکه نمایش خانگی هستیــم .. امیدواریم همه ی سریالهای شبکه خانگی به پایان بدی دچار نشوند ( یعنی قاچاق یا دانلود خیلی زیــاد به کار های تولید شده در شبکه ویدیویی ضرر زیــادی می رساند . امیدوارم این اتفاق نیافتد .)

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید