روزانه های سینمایی
سرمایه داران ایران متحد شوید!

سرمایه داران ایران متحد شوید!

نمی دانم این خبر را خوانده اید یا نه؟ دوست فاضلی متاسفانه در عین بی خبری گفته است، شبکه ویدیویی در سال گذشته سیصد میلیارد تومان عایدات داشته است.! البته این رقم برای دست اندرکاران تکثیر و عرضه فیلم های غیر مجاز و یا رایت غیر قانونی آثار مجاز تا حد زیادی مقرون به صحت است.! اما انتساب این درآمد افسانه ای به موسسات ویدیو رسانه کشور، هم برای گوینده این مطلب خوب نیست و هم اعتبار ناشر آن را زیر سوال می برد. البته در غیاب عنصری به نام اطلاعات و آمار واقعی شاید تولید و اظهار مطالبی از این دست چندان امر غیر متعارفی نباشد و به قول معروف،کنتور که نمی اندازه، می توان ارقام بزرگتری را هم بر زبان آورد. بی دقتی در تهیه چنین اخبار و گزارش هایی که مستند به هیچ منبع رسمی و معتبری نیستند، بی شباهت به فیلم های اصطلاحا" ژانگولری نیست. اگر فیلم هایی را به اعتبار سطحی بودن و متکی نبودن به قاعده درام و منطق داستانی، ژانگولری می خوانیم، بر همین سیاق خبرهای ژانگولری هم میتوان ساخت و به خورد خلایق داد. اگر بپرسید آمار واقعی چه می گویند؟

در جواب باید بگویم؛ سال گذشته موسسات مورد اشاره بابت خرید رایت حدود نود عنوان فیلم سینمایی اعم از قدیمی و جدید، حدود شش و نیم میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده اند که اگر متوسط تیراژ هر عنوان را هشتصد هزار نسخه در نظر بگیریم و برای هر نسخه هم سودی معادل پانصد تومان برای موسسات ویدیو رسانه منظور کنیم، مجموعا" ٣۶ میلیارد تومان عایدات ( تقریبا"معادل دوازده درصد ادعای مطرح  شده)برای موسسات هفده گانه بابت فیلم ایرانی به دست می آید. این محاسبه در حالت خوش بینانه ای انجام شده است که تمام محصول در بازار فروش برود که نمی رود و مرجوع نشود که می شود و چک نمایندگان توزیع به موقع وصول شود که نمی شود.! البته تیراژ های کنونی که حداکثر برای بعضی عناوین خاص به یک و نیم میلیون عدد هم بالغ می شود، در خور جمعیت و مخاطب هفتاد میلیونی کشور نیست. اما با کمال تاسف تکثیر و رایت غیر قانونی آثار بویژه در شهرستانها بعضا" تیراژ را به میلیون ها نسخه افزایش می دهد. روزانه دهها هزار نفر در شبکه ریلی و جاده ای کشور بی هیچ هزینه ای بر سر سفره سخاوت! مدیران بهره بردار قطارها یا رانندگان اتوبوس ها می نشینند و تازه ترین فیلم های روز ایرانی را ملاحظه می کنند. در این میان ارزانی سی دی و دی وی دی خام (CDR_DVDR) محمل مناسبی برای تضییع حقوق صاحبان آثار از یکسو و تغییر آرایش خطوط تولید لوح فشرده در کارخانجات از تولید ارژینال محصول به سمت تولید انبوه لوح فشرده خام، شده است. محصولات منتشره موسسات ویدیو رسانه فقط در عرضه محصولات ایرانی خلاصه نمی شود و هر ساله صدها عنوان فیلم خارجی نیز در مجموع به شبکه وارد می شود. اگر تیراژ بعضی از عناوین استثنایی را کنار بگذاریم، در خوش بینانه ترین حالت تیراژ متوسط فیلم های خارجی به اندازه یک سوم آثار ایرانی است و به همان نسبت درآمد ناشی از آن، نقصان می یابد. ضمن آنکه خوشبختانه از گذشته تاکنون گرایش عمومی مخاطبان به سوی فیلم های ایرانی است. 

در پست ویدیو هراسی، پیش از این انتقادات و شبهات وارده به شبکه نمایش خانگی را برشمرده بودم و وعده داده ام پاسخ هایم به آن موارد را در اوایل ماه آتی تقدیم کنم. اما بد نیست در واکنش به موج اخیر ایجاد شده علیه موسسات ویدیو رسانه و دخالت دادن آنها در تولید فیلم های سطحی و تولیدات ویدیویی نازل و سرگرم کننده، به این نکته بسنده کنم که این ادعا هم خلاف واقع است. از گذشته تا حال بعضی از موسسات ندرتا" اقدام به پیش خرید رایت ویدیویی آثار سینمایی کرده و می کنند و در موارد معدودی هم در چارچوب مقررات مبادرت به تولید اثر ویدیویی کرده اند. مشارکت در تولید فیلم سینمایی کمدی هم فقط به یک مورد در سالیان اخیر محدود می شود. بنابراین مدعیان با گم کردن سوراخ دعا، دیواری کوتاهتر از دیوار موسسات ویدیو رسانه یعنی حامیان راستین سینمای ایران گیر نیاورده اند و در آشفته بازاری که خود به آن دامن می زنند، با تخفیف و تحقیر سینمای ایران آن را به بیدی تشبیه می کنند که تاب ایستادن در برابر طوفان ویدیو را از دست داده است. 

ختم کلام، موسسات ویدیو رسانه در سال ۸۷ موفق به خرید ۹۲ عنوان فیلم سینمایی ایرانی شده اند و در سال ۸۸ این رقم را به ۹۳ عنوان افزایش داده اند. ضوابط تامین فیلم در سالجاری به گونه ای تنظیم شده است که خرید فیلم ایرانی الزامی است و با پیش بینی تعداد تولیدات قابل نمایش در سینماها و تعداد موسسات فعال ویدیو رسانه در همین سال، اکثر فیلم هایی که رنگ پرده را به خود ببینند یا نبینند (به خواست تهیه کننده) در صورت پیشنهاد معقول برای فروش رایت، به شبکه نمایش خانگی راه خواهند یافت.

 مباد که با خلط مبحث و از جمله یکی دانستن رسانه سینما با ویدیو و نادیده انگاشتن اقتضائات متفاوت هر کدام از آنها و مرعوب شدن در برابر فضاسازی های به ظاهر دلسوزانه، این شبکه را هم به حاشیه برانیم و از حیز انتفاع ساقط کنیم. 

بازتاب این پست: فارس

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید