روزانه های سینمایی
پیش از انکه دیر شود-ویرایش دوم

پیش از انکه دیر شود-ویرایش دوم

تیر ماه سال ۹۲ نمایش خانگی ۱۱ عنوان فیلم سینمایی ایرانی به خود دید و روزهایی کم سابقه را برای شبکه رقم زد. میانگین عرضه فیلم در طول سال گذشته حدود ۵/۵ فیلم برای هر ماه بود.

در سالجاری تیرماه ۴ فیلم سینمایی ایرانی در شبکه توزیع شد که نسبت به سال گذشته کاهشی ۶۰ درصدی را نمایانگر است. همچنین با توزیع ۱۹ فیلم سینمایی طی ۵ ماه گذشته در سالجاری، میانگین توزیع فیلم به ۳/۸ تقلیل یافته است.

سال ۹۲ در پنج ماه اول، ۳۱ عنوان فیلم سینمایی ایرانی بر پیشخوان های فروش نشستند و در مدت مشابه سالجاری، با ۱۹ عنوان افت ۳۸% را شاهد هستیم.

نبود تقاضای موثر و کشش محدود بازار در قبال فیلم های ایرانی، اختصاص حجم قابل توجهی از فیلم های سینمایی به کارگردانان اول و فیلم های اصطلاحاً تجربی، بی عملی دست اندرکاران در مقابله با سرقت های اینترنتی و نمایش فیلم در ناوگان مسافری، فقط بخشی از دلایل خالی ماندن سبد نمایش خانگی از عناوین ایرانی است.

نگاهی به فیلم های ایرانی خریداری شده توسط موسسات در سالجاری به خوبی گویای تغییر رفتار آنها در قبال تولیدات سالانه سینمای ایران است. رویکرد اخیر معطوف گزینش بهترین ها در اکران عمومی است و برای نام و شهرت سازنده امتیاز زیادی قائل نمی شود. چه در غیر اینصورت اشباح و متروپل باید پیش از اینها خریداری و در شبکه توزیع شده بودند.

هر قدر از درخشش سینمای ایران در شبکه ویدیویی کاسته شده است؛ در اکران عمومی وضع نسبتاً بهتری بر صنعت سینمای ایران حاکم شده است. در این میان جدا از استقبال مردم از فیلم های کمدی و موضوعات جسورانه، نصب سامانه های پخش دیجیتال هم به رونق نسبی گیشه ها دامن زده است. هزینه ارزان تهیه نسخه دیجیتال فیلم در مقایسه با کپی ۳۵، شرایطی را فراهم ساخته است تا اکران همزمان فیلم در تهران و شهرستان ابعاد گسترده تری به خود گیرد و فاصله زمانی گذشته برطرف گردد.

کارشناسان پیش بینی کرده اند؛ سینمای ایران در نیمه سال جاری فروشی به اندازه مجموع فروش سینماها در سال گذشته را تجربه کند و مرز ۳۰ میلیارد تومان را درنوردد. طی ۵ ماه اخیر بیش از ۲۲ میلیارد تومان بلیط از گیشه سینماها خریداری شده است.

ناامنی و افزایش ریسک سرمایه گذاری در نمایش خانگی، مقررات پیشین در زمینه الزام موسسات به خرید فیلم ایرانی را عملاً مورد تشکیک جدی قرار داده و مسئولان امر باید درتعامل با فعالان شبکه، به راهکارهای تازه ای بیاندیشند.

قطعاً در این میان همفکری با مدیران موسساتی که علاوه بر تجربه، از اعتبار و اندیشه بیشتری بهره مند بوده و طی سالیان کمترین حاشیه ای داشته و نزد تهیه کنندگان سینما به افراد خوش حساب و کاربلد شهره هستند، کمک زیادی به مدیران دولتی کم تجربه خواهد کرد. اتلاف وقت مقامات دولتی در سر و کله زدن با آدم های زیاده خواه و کم عرضه که در همه دولت ها خود را طلبکار احساس می کنند و با دیده بخل و حسد، موفقیت همکاران خود را با اتهاماتی همچون؛ تبانی و زد و بند تفسیر می کنند، نتیجه ای جز از دست دادن فرصت ها و سلب اعتماد فعالان و سرمایه گذاران شبکه از مراجع دولتی در پی نخواهد داشت.

قرائن نشان دهنده آن است که سیاست ها و راهکارهای ویژه ای برای خروج از وضعیت بغرنج کنونی اتخاذ نشده است و اگر در اتاق های سیاست گذاری تلاش هایی در جریان است، امیدوار هستیم هر چه زودتر به ثمر بنشیند و در نیمه دوم سال، اوضاع کمی بهبود یاید تا شبکه از آستانه بحران فاصله بگیرد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱۴ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • با عرض سلام مجدد .

    امروز شرکت فانوس خیال چند عنوان خارجی به بازار عرضه کرد که دستشان درد نکند ، فیلم میدان نبرد که چشمم خیلی دنبالش بود هم در بین این عناوین بود . فقط ای کاش همه توجهشان روی کلاه گذاشتن سر مخاطب نبود!!! بنده عناوین دیگر را چک نکردم اما این میدان نبرد که یک فیلم کمدی-جنگی-تاریخی است (مثلاً افسانه جومونگ را به صورت کمدی تصور کنید!) عکس روی جلدش هیچ ربطی به این فیلم میدان نبرد ندارد و خریدار بیچاره فکر می کند دارد یک فیلم خفن رزمی در حد مبارز تایلندی خریداری می کند!

    متاسانه خیلی از فروشنده ها و حتی پخش کننده ها اطلاعات کمی درباره فیلم هایی که عرضه می کنند دارند . یکی از مشتریان بنده سفارش کرده اگر جایی فیلم مومیایی ۱ را دیدم برایش خریداری کنم . این بندگان خدا (پخش کننده ها) هر چی بهشان می گویم فیلم مومیایی ۱ را می خواهم پک مومیایی ۳ را نشانم می دهند چون رویش شماره نزده و فقط نوشته مومیایی ، در حالی که عکس جت لی روی پک کاملاً تابلو است و آن مشتری بنده هم یک بار گول خورده و بعد از تهیه و مشاهده فیلم متوجه شده این مومیایی ۳ است نه یک! حالا وای به خریداران میدان نبرد که نه فیلم معروفی است تا از روی اسمش محتوای واقعی اش را بشناسند و نه طرح جلدش سنخیتی با محتوایش دارد!

    • من هم موضوعی را می خواهم بگویم که بی شباهت به کامنت آقا امین نیست.
      ماپت ها ۲۰۱۴(تحت تعقیبان) در چند ماه گذشته اکران گردیده است و تاکنون این اثر دوبله نشده است
      http://en.wikipedia.org/wiki/Muppets_Most_Wanted
      موسسه هما رسانه هم مدتهاست سریالی موزیکال به اسم المو عرضه می کند که بی شباهت به عروسک های ماپت ها نیستند اما در ایران ساخته شده اند.
      برروی جلد جدیدترین قسمت این برنامه قسمتی از عکس پوستر این فیلم سینمایی کار شده ست
      http://8pic.ir/images/31oqu5k2tsab3e5eps33.jpg
      من هنوز این عنوان را نخریدم ولی خیلی دوست دارم فیلم سینمایی ماپت ها ۲۰۱۴ را بخرم از کسانی که می دانند میخواهم بگویند آیا این فیلم با عنوان المو(۳) عرضه شده است یا فقط برای تبلیغات و زیبایی این عکس را برروی کاور این عنوان گذاشته اند؟

      • با عرض سلام مجدد .
        آقای فروتن ، هما رسانه داریم البته محصولاتشون خیلی توی چشم نیست و این هم لینک سایتشان است :
        http://www.homarasaneh.ir/

        اگر می گویید چنین شرکتی در لیست شرکت های مجاز شبکه نمایش خانگی وجود ندارد پس لطفاً تحقیق کنید که از چه کانالی و با چه مجوزی محصولاتشان را وارد شبکه می کنند؟
        با تشکر .

        • در این چند سال باید متوجه شده باشید که وزارت ارشاد در سازمان سینمایی خلاصه نمی شود. عرض کردم در فهرست موسسات ویدیو رسانه نام آن را ندیده ام. احتمال بدهید از رسانه های دیجیتال مجوز گرفته باشد.

  • چناب آقای فروتن با سلام.به اطلاع می رساند فردا سه شنبه ،طبق زمان بندی اعلام شده،عنوان خط ویژه به صورت سراسری توسط شرکت هنر اول توزیع می گردد.همچنین بر اساس گزارشات دریافتی از جایگاه های عرضه، فروش عنوان ریو ۲ رضایت بخش بوده است.مراتب جهت اطلاع رسانی به حضور اعلام می گردد.

  • سلام آقا فروتن میشه در یک سری پست تاریخچه شبکه نمایش خانگی را بگید و مشخص کنید نام اولین موسسه،اولین عنوان ایرانی،اولین عنوان خارجی،اولین انیمیشن،اولین مدیر دوبلاژ،اولین گروه دوبلاژ،اولین بی قانونی و … را؟

    • اولین موسسه اش رو بنده می تونم بگم : موسسه رسانه های تصویری! یادش بخیر ۱۰-۱۲ سالم که بود یک کاتالوگ از لیست همه محصولات موسسه که آن زمان vhs بودند به دستم رسید که تقریباً یک سوم فیلم هایش را دلم می خواست داشته باشم و هنوز در مورد خیلی هایشان به آرزویم نرسیده ام چون این موسسه خیلی کم اقدام به انتشار مجدد محصولات vhs قدیمی اش به صورت cd و dvd می کند .

    • قبل از اینکه در تابستان ۸۲ اداره کل مستقلی برای نمایش خانگی تاسیس بشه امور مربوط به آن در اداره کل ارزشیابی و نظارت انجام می شد و لذا خیلی مستندات را باید در بایگانی آن اداره کل جستجو کرد. اگر بخواهم به موسسه ای که احتمالا اولین تخلفات را مرتکب شده و احتمالا تا الان هم بقیه رقبا را از این حیث پشت سر گذاشته اشاره کنم٬ براش حق ایجاد میشه٬ ضمن اینکه کار من هم از نظر اخلاقی صحیح نیست. از آنجا که حدود هشت سال موسسه رسانه های تصویری یکه تاز ویدیو بود باید پاسخ بعضی از سوالات شما را پیشکسوتان شاغل در آن موسسه مثل آقایان ابوحمزه و شکری آذر بدهند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید