روزانه های سینمایی
گفتگوی بانی فیلم با مدیر روزانه های سینمایی

گفتگوی بانی فیلم با مدیر روزانه های سینمایی

بانی فیلم گروه سینمای ایران گذشت آن روزگاری که فیلمهای ایرانی رونق بخش شبکه نمایش خانگی بودند و با قیمتی قابل توجه توسط موسسات ویدئو رسانه خریداری می شدند. حالا دورانی که فیلم های برخوردار از گیشه چند میلیاردی سینمای ایران که گیشه امیدوار در نهایت با قراردادی نیم میلیاردی به شبکه نمایش خانگی میآیند. در سال های نه چندان دور فیلمهایی با این شرایط و این میزان جذب مخاطب در اکران عمومی، زیر ۸۰۰ میلیون تومان خریداری نمی شدند. در واقع در این سالها هر چقدر هزینه تولید فیلمها با توجه به افزایش نرخ تورم بالا رفته، بهای خرید رایت ویدئویی آثار سینمایی پایین آمده است. اتفاقی که نه به نفع سینمای ایران است و نه به سود شبکه نمایش خانگی. در این میان نقش قاچاق محصولات سینمایی متأسفانه بسیار پررنگ است. بلایی که قاچاق بر سر فیلم های ایرانی آورده باعث شده عمر مفید فیلمی که وارد شبکه نمایش خانگی میشود کمتر از ۱۰ روز باشد.
به نظر میرسد شبکه ای سازمان یافته اقدام به قاچاق محصولات سینمایی میکند و جدای از این، برخی شبکه های ماهوارهای فارسی زبان نیز پخش عمدهای از آنتن خود را با نمایش غیر قانونی و بدون مجوز پر میکنند. در چنین شرایطی ورود سازمان سینمایی به موضوع قاچاق و وضعیت آشفته شبکه نمایش خانگی الزامی به نظر میرسد.

سعید رجبی فروتن:
موسسات ویدئو رسانه به قصد پخش فیلم‏های خارجی وارد عرصه می‏شوند
سعید رجبی فروتن، مدیر سابق دفتر همکاری های سمعی و بصری و نمایش خانگی ارشاد، از موسسات ویدئو رسانه به دلیل به حاشیه راندن پخش فیلم های ایرانی و محور قرار دادن فیلم های خارجی، انتقاد کرد.
رجبی فروتن به «بانی فیلم» گفت: در گذشته و در زمانی که من مسوولیت داشتم، مقررات به گونه ای به اجرا در می آمد که موسسات ویدئو رسانه ملزم به خرید حقوق فیلم های سینمایی ایرانی بودند، همچنین موسساتی که می خواستند در همین رابطه مجوز فعالیت بگیرند باید در بدو امر مبادرت به خرید حقوق ویدئویی ۵ عنوان فیلم سینمایی ایرانی می کردند و این قانون به این دلیل وضع شد که متقاضیان ورود به این عرصه بدانند و آگاه باشند که در ابتدای کار باید با بودجه های لازم قدم اول را بردارند و تنها به سودای فیلم خارجی و انیمیشن وارد عرصه نشوند. در سال های اخیر این قانون الزام موسسات ویدئو رسانه به خرید فیلم های سینمای ایران خیلی کمرنگ شده اگر منتفی نشده باشد.
وی افزود: فیلم های موجود در شبکه نیز به روش هایی غیر از خرید کپی رایت وارد این شبکه شده؛ مثلا  تهیه کننده ها به صورت تیراژی و مشارکتی با دفاتر پخش وارد معامله می شوند. روش دیگری که وجود دارد این است که پخش کنندگان تعداد مشخصی از دی وی دی های یک فیلم را وارد شبکه می کنند و مبلغ ثابت و معینی را به صاحبان آن پرداخت می کنند و اگر فیلم بیشتر از حد پیش بینی شده فروش کرد، ماجرا تابع حساب و کتاب دیگری خواهد بود.
رجبی فروتن توضیح داد: دیگر مثل گذشته ها موسسات ملزم به خرید فیلم نیستند و می خواهند فیلم خارجی وارد شبکه کنند. ساز و کارها نسبت به گذشته فرق کرده است؛ البته اگر بخواهیم منصفانه نگاه کنیم در آن روزگاری که موسسات ملزم به خرید فیلم ایرانی بودند و سالانه باید ۳ فیلم ایرانی را به شبکه نمایش خانگی وارد می کردند، تهیه کنندگان ما با دانستن این موضوع که موسسات، مجبور به این خرید هستند و در غیر این صورت پروانه کار آنها باطل می شود، قیمت های غیرمعقولی پیشنهاد می دادند. طبیعی بود که موسسات ویدئو رسانه واکنش منفی نشان دادند و به قانون گذاران شکایت بردند که در این اوضاع قیمت تمام شده رایت فیلم به شکل غیر مترقبه ای افزایش پیدا کرده و قدرت خرید ما نیز کم شده است. در سال های اخیر به محض ورود یک اثر سینمایی به شبکه نمایش خانگی گاهی حتی در فاصله چند ساعت، فیلم را می توان از اینترنت دانلود کرد. در خارج از مرزها هم که دیگر شبکه های تلویزیونی فارسی زبان وقاحت را از حد گذرانده اند و اقدام به پخش این فیلم ها می کنند. اگر امنیت در فضای کسب و کار موسسات ویدئو رسانه حاکم بود و سرقت های اینترنتی صورت نمی گرفت شاید در تعامل بین صاحبان فیلم و موسسات ویدئو رسانه به عنوان ناشران آثار توافقی صورت می گرفت و تعاملی برقرار می شد، اما امنیت سرمایه گذاری سلب شده و خرید فیلم های ایرانی دچار آسیب شده است.
وی در پایان گفت: در حال حاضر تهیه کنندگان بسیار گله مند هستند و می گویند تعداد سالن ها کم است و بخش زیادی از سرمایه از طریق اکران بر نمی گردد، ما از طریق شبکه نمایش هم به حق و حقوق مان دست پیدا نمی کنیم.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۹ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

    • سایت مورد نظر را دیدم. اغلب چهره ها مدت هاست پست تازه ای را منتشر نکرده اند. به نظرم با توجه به کثرت شبکه های اجتماعی، چهره ها به هر کدام ناخنکی می زنند و معلوم نیست که کی دوباره در شبکه ای خاص آفتابی شوند.
      بنده خیلی هنر داشته باشم در همین روزانه های سینمایی بتوانم مطالب نو به نو منتشر کنم، باید کلاهم را بیاندازم بالا. از قدیم گفته اند(دقیقاً از کی معلوم نیست!) یک ده آباد به از صد شهر ویران!

  • حس می کنیم شما هم خیلی دلتنگی ها برای سینما دارین..مثل همه ماها که دلمون برای سینما تنگ شده…..خوشحالم سایتی رو پیدا کردم که حس خوبی به آدم منتقل می کنه….امیدوارم یک روز بشینیم و راجع به دلتنگی هامون ..راجع به سینما حرف بزنیم….سینمایی که امروز نیست….

  • راستی کسی خبر داره مدتیه یکی از شرکت های پخش اقدام به رفتار ناشایست و بسیار شنیع که شایسته این صنعت نیست کرده؟
    این شرکت مورد بحث به بازاریاب های خود اسپری چسب داده و از آنها خواسته بوسیله آن پوسترهای شرکت های رقیب را معدوم کنند.
    واقعا چه کسی یا سازمانی مسئول ساماندهی یا برخورد با این بی اخلاقی هاست؟
    درضمن حرفای دیگه ای هم دارم . . .

  • با سلام.احتراما از بازاریاب های شرکت های دیگز پوزش می طلبیم.می دانیم چند هفته ای است که برای مخدوش کردن پوستر های شرکت هنر اول دچار زحمت شده اید.چاره ای نبود.هر چه خواهش کردیم ،جوابی نگرفتیم.پس تصمیم گرفتیم پوستر هایمان را محکمتر کنیم.اگر این کار شنیع است پاره کردن پوستر دیگران را چه باید بنامیم.منتظر شنیدن سایر درد دل های ایمان جان می باشیم.

    • از اینکه پاسخگو هستید واقعا سپاسگذارم.
      در مورد این مبحث باید چند نکته را متذکر شوم:
      ۱. منظور من شرکت شما نبوده و فکر میکنم بعد از پاسخگویی شما و توضیح بنده تابحال همه فهمیده باشند منظورم چه شرکتی است.
      ۲. من همیشه گفتم و خواهم گفت شرکت هنر اول یه شرکت باکلاس است. اما برای موفقیت کافی نیست. هرجند اطلاع دارم معیارهای شما برای کار چه چیزهاییست و با شرکت های دیگر فرق دارد.
      ۳. این شرکتی که مورد بحث است غیر از معدوم کردن پوسترهای دیگر شرکت ها که اتفاقا پوسترهای شمارا نیز شامل می شود غیر از این کار شنیع اقدام به شایعه پراکنی و کارهای ناشایست دیگر نیز کرده است ( که میترسم اگر بازگو کنم مدیریت سایت اجازه انتشار ندهند)
      ۴. باعرض پوزش باید بگویم کاری که من و شما انجام می دهیم قبل از آنکه فرهنگی باشد اقتصادیست و هر نوع کار اقتصادی در قالب ترفندهای اقتصادی می گنجد. چون مشتری ، پیشخوان و فضای تبلیغات محدود است.
      ۴. بیشتر از این توضیح نمیدم چون دست زیاد میشه.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید