روزانه های سینمایی
چنین کنند بزرگان

چنین کنند بزرگان

… نمی دانم تا چه حد در جریان مطلب نادرستی که اخیرا" در یک نشریه داخلی دانشگاهی درج شده است، می باشید؟ معترضان و منتقدان عصبانی کار را به جایی رسانده اند که بعضی از بزرگان حوزه نیز در قبال این اتفاق تاسف بار که ناشی از ناآگاهی و غفلت دست اندرکاران نشریه بوده است، واکنش نشان داده اند. حتما به یاد دارید، پیش از این نیز به دفعات چاپ پاره ای از مطالبی که شائبه توهین به مقدسات را داشته اند، موجی از خشم و اعتراض را در جامعه باعث شده اند و اقشار گوناگون مردم، مراجع سیاسی، فرهنگی و بعضا" قضایی موضعگیری صریحی از خود نشان داده اند. در واقع استعداد کشف خطا اعم از سهوی یا عمدی، سرعت عمل ، واکنش یکپارچه در برابر واقعه ای ناخوشایند و اتفاق نظر اغلب معترضان در محکومیت عمل خاطیان، از جمله ویژگی های استثنایی جامعه ما بشمار میرود. به طوریکه در اثر تکرار اینگونه اقدامات به میزان شگفت انگیزی در انجام آن مهارت کسب کرده ایم.

اما در نقطه مقابل چنانچه اقدام شایسته و حسنه ای را نظاره گر باشیم، تا چه حد حاضریم در پژواک و بزرگ نمایی آن بکوشیم و دیگران را نیز با خود همراه سازیم.؟ آیا حاضریم برای تشویق و تقدیر مرتکبین عمل صالح، موجی ایجاد کنیم و در صدد جلب توجه گروه های مرجع جامعه برآییم و تایید و همدلی آنها را از آنچه که ما نیکو یافته ایم، در کوی و برزن جار زنیم.؟

واضح تر بگویم در گرما گرم موجی که برای مذمت آثار سطحی و نازل سینمایی ایجاد شده است و همگان را فرض بر این است که استحبابا"چیزی را فرو گذار نکنند و به تخطئه یک جای سینما و سینماگر مبلغ ابتذال همت گمارند و برگی را بر دفتر اظهاراتی از این دست بیفزایند؛ به یادم آمد، در آیین اهدای جوایز جنبی بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر از قضا فیلم طلا و مس به مذاق بسیاری از جمله دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بسیار خوش آمد و این نهاد تا آنجا که در توان داشت احساسات پاک خود را به ضمیمه هدایایی نثار گروه سازنده فیلم کرد. از آن روز حدود چهار ماه گذشته است و اینک در  گرد و غبار برخاسته از طوفان محکومیت فیلم مبتذل، آثاری چون طلا و مس و کودک و فرشته، ظاهرا محکومند که دیده نشوند تا مبادا این استثنائات، قاعده عمومی حاکم بر سینمای این سالها را بر هم زنند و خرق عادت کنند.!

کارگردان طلا و مس مبهوت از واکنش سردی که در برابر اکران فیلم می بیند ، گلایه مندانه می گوید مثل اینکه قرار براین بوده که فقط عده ای با این فیلم (شریف ) عکس یادگاری بگیرند و در زمان کمک، دست رد بر سینه اش بزنند یا بی تفاوت از کنارش بگذرند. از سوی دیگر فروش فیلم کودک و فرشته به قدری نیست که حتی نیمی از هزینه های پخش فیلم را جوابگو باشد.

می اندیشم همه نهادها و تشکل هایی که به وقت بروز وقایعی تلخ و ناخوشایند، قوای خود را برای بیدار کردن مردم و همراه ساختن آنها به کار می گیرند، الان کجا هستند؟ چرا آنهایی که انشاءاله خیر خواهانه در نفی و نقد سینمای مبتذل، گریبان چاک می کنند، آدرس سینما و فیلم هایی از نوع طلا و مس یا کودک و فرشته را به ره گم کردگان نمی دهند.؟ سزاوار نیست، گروه های مرجع و مورد اعتماد آحاد مردم، مهر تایید بر چنین کارهایی مقبولی زنند و دست نوازش و مهری بر سر سازندگان این آثار بکشند.؟ عدم حمایت به موفع و موثر از فیلم های خوب به هر شکل ممکن، جز اینکه راه تولید و نمایش آثار سطحی و محض سرگرمی یا خنده را هموار می سازد، یک نتیجه ضمنی دیگری را برای عوامل متعهد سینما بهمراه دارد و آن اینکه سوار بر موج فیلم های عامه پسند، آنها نیز سهم خود را از گیشه طلب کنند.!

هنوز فرصت باقی است.

اگر چه کودک و فرشته معصومانه و در عین مظلومیت بر پرده سپید سینماها چند روزی بیشتر مهمان ما نبودند، اما هنوز دیر نشده است.

اجازه ندهیم و نگذاریم به این زودی ها، فروش فیلم طلا و مس به کف تعیین شده سقوط کند. در عمل نشان دهیم فقط مخالف خوان نیستیم و قادریم تا مس فرصت ها را به موقعیت هایی طلایی و زرین بدل سازیم.

چنین کنند بزرگان/ چوکرد باید کار

نظر مقام رهبری در باره فیلم: تابناک

بارتاب این پست:

تمجید مراجع تقلیدقم – ایسنا هنر نیوز –وطن امروز

روزنامه جمهوری اسلامی

مطالب مرتبط : خبرگزاری سینما

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید