روزانه های سینمایی
آمار به این درد می خورد که…

آمار به این درد می خورد که…

مسئول محترمی اظهار داشته است که در سال گذشته ۹۲ درصد فیلم های ایرانی اکران شده در سال ۹۲ از سوی موسسات ویدیو رسانه خریداری و در شبکه نمایش خانگی عرضه شده اند.! این در حالیست که به موجب آمار از بین ۶۷ فیلم سینمایی ایرانی عرضه شده در نمایش خانگی طی سال گذشته، فقط ۲۸ عنوان از فیلم هایی که در سال ۹۲ در سینماها به نمایش درآمده بودند، در شبکه امکان توزیع یافتند. از این روی با اجازه مسئول محترم، آمار اعلام شده به دلیل ۵۰ درصد خطای برآورد، باید از ۹۲ به ۴۲ درصد تغییر و اصلاح شود.!

در همین رابطه بنا به گفته یکی از فعالان پخش فیلم در کشور، به موجب آیین نامه اخیر شورای صنفی نمایش، فیلم های سینمایی پنج ماه پس از اتمام اکران عمومی مجاز به عرضه در نمایش خانگی هستند و به این ترتیب اصرار بر اینکه اغلب فیلم های هر سال سینمای ایران همزمان در سینما و ویدیو به نمایش درآیند، ارزش و مزیتی به حساب نیامده و این امر مغایر با مقررات موجود می باشد.

البته اگر در وضع چنین مقرراتی استثنا و تبصره های پیش بینی شده باشد، از آن بی خبر هستیم. تجربه نشان داده است که تهیه کننده از بیم سرقت فیلم ها و استفاده از فضای تبلیغی ایجاد شده برای آنها مایل به تاخیر در توزیع نسخه ویدیویی آنها نیستند و گاه عواملی خارج از اراده تهیه کننده در این امر دخالت دارد. به عنوان مثال در مورد فیلم – سریال معراجی ها، اگر تلویزیون بنا داشته باشد که بعد از اتمام اکران عمومی پخش سریال معراجی ها را آغاز کند، چاره ای باقی نمی ماند که ناشر ویدیویی اثر – پارس ویدیو – بلافاصله پس از اکران درصدد توزیع نسخه ویدیویی برآید.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید