روزانه های سینمایی
دورخیز برای خرید رایت این فیلم ها-ویرایش دوم

دورخیز برای خرید رایت این فیلم ها-ویرایش دوم

ویرایش دوم: روز هفتم جشنواره سی و دوم هم سپری شد. گمانه زنی روزانه های سینمایی بر اساس واکنش مردم و منتقدان در قبال فیلم های به نمایش درآمده چندان تغییری نکرده است. تنها اصلاح و تجدید نظری که بابد در فهرست پیشنهادی کرد، بالا آمدن نام فیلم “رد کارپت” ساخته رضا عطاران در لیست خرید قطعی موسسات و تنزل رتبه “رستاخیز”(با فرض دریافت پروانه) احمد رضا درویش به لیست فیلم هایی است که جمع بندی در باره آن را باید به زمان اکران موکول کرد. همچنین فیلم “مهمان داریم” محمد مهدی عسگرپور شایسته توجه ویژه فعالان نمایش خانگی برای سرمایه گذاری در تامین و توزیع است.

با گذشت پنج از روز از جشنواره فیلم فجر و نمایش تعداد قابل توجهی از فیلم های راه یافته به جشنواره می توان حدس زد که موسسات ویدیو رسانه در سال آینده ترجیح شان خرید کدامیک از فیلم های به نمایش درآمده در جشنواره سی و دوم است.

یکی از اولین فیلم هایی که در منوی خرید موسسات می تواند قرار گیرد، فیلم “خط ویژه” است. فیلمی به کارگردانی مصطفی کیایی هم او که در سالجاری فیلم موفق “ضد گلوله” را در شبکه نمایش خانگی از او دیدیم. “بعد از ظهر سگی سگی” اولین فیلمی بود که کیایی سال های قبل جلوی دوربین برده برد.

رقابت موسسات قطعاً حول فیلم های “طبقه حساس” “چ” و “رستاخیز”خواهد بود. دو فیلم اخیر در زمره پروژه های گران قیمت سینمای ایران بوده و طراز بالایی از استانداردهای سینمایی را به نمایش گذارده اند.

اگر چه واکنش های منتقدان و تماشاگران در روزهای برگزاری جشنواره نسبت به فیلم ها عامل تعیین کننده ای برای پیش بینی محبوبیت فیلم ها در هنگام اکران عمومی است اما بی تردید مدیران موسسات با ریسک کمتر جمع بندی نهایی را به زمان اکران عمومی فیلم ها موکول کرده و بعد از آن فهرست خرید خود را کامل خواهند نمود. به همین اعتبار قضاوت نهایی در باره فیلم های “کلاشینکوف”، “رد کارپت”، آرایش غلیظ، شیار ۱۴۳ و “چند متر مکعب عشق” به اعلام آرای مردمی در روز پایانی جشنواره و نیز شدت داغی گیشه ها در نمایش عمومی آنها موکول می گردد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۴ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • متاسفانه موسسات ما در این زمانها و این روزها فیلمی توزیع نمیکنن تا بهترین فرصت رو از دست بدن . الان که تمام مردم مجبور هستن در خانههایشان به دلیل سرمای هوا قرار کیرند فیلمی ایرانی زیادی توزیع نمیشه یا اگر هم توزیع میشه فیلم درجه چهاری مثل بازنشسته ها توزیع میشه.

    اقای فروتن یک نگاهی به تایم مجموعه شاهگوش بندازید میبینید که این سریال از ۷۱ دقیقه تا قسمت نهم رسیده به ۵۸ دقیقه این کم فروشی رو کی جواب میده .سریالی که اصلا کشش ۲۶ قسمت نداره و یک جوری میخوان کشش بدن . درجه کیفی الف دیگر کار شاهکار ارشاده این سریال که اینقدر ضعف داره چرا درجه کیفی الف میشه بگن دقیقا به چه چیزی درجه کیفی الف دادن به فیلمنامه اش -احترام به مخاطبش -یا ریتم شاهکارش این سریال ضعیف اصلا لیاقت درجه کیفی ج هم نداره چه برسه به الف. در مجموع میخوام بگم احترام به مخاطب کجاست . این مدیوم در شبکه نمایش خانگی است و مردم پولشون رو صرف میکنن تا یک محصول مطلوب ببینن ولی محصولاتش از فیلمهای و سریالهای ابکی تلوییزیون هم بدتره. این که بخوان بدل “ابی” رو بیارن در سریال بدون پشتوانه داستانی به جایی نمیرسه .

    • میلاد عزیز مدتها پیش آب رفتن زمان سریال را به یک از مسئولان میانی گفته بودم و تذکر دادم کافیست که زمان مفید سریال را در قسمت های منتشر شده کنار هم بگذاری تا متوجه ادعایم بشوید. همانطور که پیش بینی کرده بودم، در این روزها زیاد منتظر عرضه فیلم های جدید نباید بود. مضافاً که خشاب خالی موسسات و شرکت های پخش را هم در این هفته های پایانی سال نباید نادیده گرفت. امیدوار به روزهای گرم آینده باشیم. روزهایی که یخ زدگی از دامنه شبکه ویدیویی رخت بربندد و گرمی بازار محصولات نوبرانه را شاهد باشیم. در مورد کیفیت سریال ضمن احترام به نظر شما با آن چندان همراهی ندارم. به هر حال متناسب با بودجه و سرمایه ای ک مصروف یک کار می شود باید از آن متوقع بود. وجه سرگرم کنندگی مجموعه که در واقع کارکرد اصلی شبکه ویدیویی است، نسبتاً راضی کننده است.

  • اقای فروتن واقعا چرا در مورد کیفیت این رو میگید . سریال باید در هر وجه و هر بودجه ایی و هر شکلی باید استانداردهای دم دستی رو رعایت کنه اقای فروتن خواهشا از این جور سریالهای که تو این چند سال برای ویدیو ساخته شده دفاع نکنید . چن اصلا به کوچکترین اصول هم پایبند نیست و ریتم هم که قربونش برم افتضاح . متوجه این امر باشید که مردم پول میدن و نمیخوان یک چیزی مثل تلویزیون ببینن .

  • با سلام خدمت آقای فروتن و آقای میلاد با توجه به اینکه این که سریال های دیگری (تولیدشده در شبکه نمایش خانگی) مانند(قهوه تلخ ساخته مهران مدیری،قلب یخی ساخته محمدحسین لطیفی و سامان مقدم،ساخت ایران ساخته محمدحسین لطیفی،ویلای من ساخته مهران مدیری،گنج مظفر ساخته مهران مدیری و حتی شوخی کردم نیز با تایم های نیم ساعت توزیع شده اند.یعنی سریال ساخت ایران نسبت به سریال شاهگوش در ده قسمت توزیع شد.باید به سریال شاهگوش حق داد که یک مقدار کاهش تایم داشته باشد برای دنبال دار کردن سریال.من که سیزده سال سن بیش تر ندارم ولی وقتی می بینم هم کلاسی هایم از این سریال استقبال شدیدی کرده اند و برای آمدن قسمت های لحظه شماری میکنند،یعنی با مخاطب ارتباط برقرار می کند واقعا خوش حال می شوم و از این سریال طرفداری میکنم وباید مردم ودولت این سریال ها را حمایت کنند ولی به هر حال آقای فروتن بهتر میداند و من شاگرد ایشان هستم

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید