روزانه های سینمایی
چرا آقای الف سه بعدی نیست؟

چرا آقای الف سه بعدی نیست؟

فیلم سینمایی “آقای الف” هفته گذشته از سوی موسسه ریز موج سیستم توزیع شد. این فیلم نخستین فیلم سه بعدی ایرانی به کارگردانی علی عطشانی است که در سال ۹۱ تولید شد. نسخه ویدیویی “آقای الف” برخلاف نوشته تبلیغاتی درج شده بر روی پوستر فیلم که بر نخستین فیلم سه بعدی ایرانی تاکید دارد، کاملاً دو بعدی است.!

نخستین واکنش ها به عرضه نسخه معمولی فیلم را کارگردان اثر نشان داد و در گفتگو با این خبرگزاری از دلیل این کار اظهار بی اطلاعی کرد. وی گفته است قرار بود نسخه سه بعدی و معمولی همزمان به بازار عرضه شوند.

بی شک عدم توزیع نسخه سه بعدی فیلم تا این تاریخ به هزینه های متفاوت آن با نسخه دوبعدی مربوط می شود. در نسخه سه بعدی فیلم باید بر روی لوح فشرده بلو- ری تکثیر شود و عینک مخصوص نیز در اختیار مشتریان قرار گیرد. البته دارندگان تلویزیون های سه بعدی و پلیرهای بلور- ری مشکل عینک ندارند (نمایندگی های فروش تلویزیون سه بعدی معمولاً چند عینک به رایگان به خریداران اهدا می کنند.)ولی منطقاً ناشر باید این ابزار را از خریدار منع نکند.

همچنین به دلیل آنکه کاربران دارنده تجهیزات نمایش فیلم سه بعدی در مقایسه با مخاطبان عمومی شبکه نمایش خانگی عده محدودتری هستند، تیراژ نسخه سه بعدی علیرغم افزایش هزینه تولید، کمتر از نسخه معمولی خواهد بود. این امر ریسک سرمایه گذار و ناشر را برای آماده سازی و تکثیر نسخه سه بعدی با اما و اگر روبرو خواهد ساخت. مگر آنکه جلب رضایت مشتری بر منافع مادی آن رجحان یابد و نخستین فیلم سه بعدی ایرانی – با وجود کمبودهای فاحش آن- به همان شکل سه بعدی در اختیار مشتریان قرار گیرد.

به موجب این گزارش؛ “آقای الف” در اکران عمومی با بلیط های ده هزار تومانی در معرض دید تماشاگران در دو تا سه سالن قرار گرفت. چهل و پنجمین فیلم ایرانی سال را از نمایندگی های ریزموج بخواهید.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۴ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • البته در پوستر و کاور فیلم ذکر شده که این نسخه از فیلم آماده شده برای پخش معمولی در پلیر ها و تلویزیون های خانگی است

    • درست می فرمایید اما اندازه قلمی که برای عبارت اولین فیلم سه بعدی ایرانی انتخاب شده است، بزرگتر از قلم جمله توضیحی است که شما به آن اشاره کرده ای. راستی وقتی فیلم بصورت عادی ارئه شده است چه نیازی به این توضیحات و تبلیغات در پوستر و کاور فیلم است.؟!

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید