روزانه های سینمایی
نقشه راه (۱)

نقشه راه (۱)

دیشب مهمان شبکه خبر و برنامه ی دونیم ساعته با تهیه کنندگی و اجرای آقای مدقق بودم . اگر مجالی دست دهد و موفق به دریافت نسخه ای از برنامه بشوم ، فایل آن را در سال نو بر روی وبلاگم قرارخواهم داد . قبل از برنامه نگاهی به متن حکم مسئولیت خودم که از سوی وزیر محترم ارشاد صادر شده است ، انداختم و تلاش کردم بر اساس محورهایی که در آن آمده است ، هندسه و چارچوبی به کلامم بدهم . قبل از ضبط برنامه تاکید شد برای حفظ ریتم ، پاسخ ها از دو دقیقه تجاوز نکند .! به همین خاطر در این جا به شرط همراهی شما ، مروری بر محورها و کارهایی که در همان راستا از من و همکارانم انتظار می رود ، خواهم داشت .

١- درک روز آمد از تحولات نوین

به نظرم بسط پاره ای از مباحث نظری و علمی برای دست اندرکاران حوزه نمایش خانگی می تواند تا حدی آنان را از پیشرفت های فن آوری در زمینه چگونگی عرضه ی هر چه بهتر محصول از حیث صدا و تصویر آگاه سازد . حیف نیست تولیداتی که با دوربین های HD  یا اخیرا ۲K ضبط می شوند و حتی کپی ۳۵ میلیمتری آثار سینمایی ، بر روی CD منتقل و به دست مخاطب رسانده شوند . ؟ اهل فن می دانند به جز پاره ای از کشورهای شرق دور در اغلب کشورهای جهان هیچگاه از این مظروف یعنی سی دی برای نمایش فیلم استفاده نشده است و قبل از فراگیرشدن BLUE RAY ، لوح فشرده DVD و انواع ۵ ، ۹ ، … و ۱۸ آن محمل خوبی برای انتقال اطلاعات یک فیلم و نهایتا نمایش آن بود .  برای تصور بهتر مطلب کافیست ظرفیت و حجم ۷۰۰ یا ۸۰۰ مگابایتی یک CD را با گنجایش حدود پنج تا هفده گیگابایتی DVD مقایسه کنیم تا ابعاد فاجعه نزول و سقوط کیفیت تصویری فیلم در قالب CD نمایانگر شود . از سوی دیگر دولت هر ساله برای میکس دالبی ساراند صدای فیلم های سینمایی مبلغ قابل توجهی یارانه می دهد اما با کمال تاسف  استفاده از سی دی ، بهره برداری از این امکان فوق العاده را هم منتفی ساخته است ، آن هم در شرایطی که تماشاگران نسخه ی ویدیویی فیلم ها چندین برابر تماشاچیان فیلم ها در سینما هستند . از اهتمام به کارگاه ها و سمینارهای آموزشی و توجیهی که بگذریم ، با امکانات تدارک دیده شده از سوی بخش خصوصی از این پس امکان اسکن نسخه نگاتیو فیلم های ایرانی و متعاقبا انجام اصلاحات برای بهبود کیفیت رنگ و نور آنها فراهم شده است . بدین ترتیب گرفتن خروجی مستر خوب ( HDیاDVD) جهت  تولید استمپر و پس از آن تکثیر انبوه محصول هم اینک مهیا شده است . برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله تله سینما به قلم مهندس بدیع در کتاب سینمای نوین توصیه می شود . به هر حال از موسسات ، در سال آینده خواسته ایم تا پایان سال حداقل ۴۰% فیلم های ایرانی خود را پس از طی مراحل جدید تهیه مستر بر روی لوح فشرده DVD عرضه کنند . البته طی سالهای گذشته عناوین بسیاری بصورت دی وی دی و با رعایت نسبی استانداردها ازطرف موسسات با تیراژ محدود منتشر شده اند ولی جریان غالب که از حیث آماده سازی هزینه کمتری از تهیه مستر دی وی دی دارد ، جریان وی سی دی بوده است .در هر صورت باطراحی و برگزاری سلسله نشست هایی تحت عنوان لوح که در زمستان ٨٨ دو جلسه آن تشکیل گردید می کوشیم اطلاعات علمی دست اندرکاران شبکه را افزایش دهیم و به درک بهتر آنها از تحولات نوین کمک کنیم .

۲- تامین نیاز مخاطبان با ارائه محصولات متنوع سمعی و بصری به طوری که سبب قوام و ارتقای سینمای ملی گردد

در اینکه شبکه ویدیویی کشورمان می تواند همانند سایر کشورهای توسعه یافته مقوم سینمای ملی باشد ، جای تردید نیست . از رهگذر خرید حقوق فیلم های سینمایی ایرانی توسط موسسات ویدیو رسانه هر ساله قریب به پنج میلیارد تومان سرمایه به سینما تزریق شده است . چه بسیار فیلم هایی که هزینه تولید آنها با مبلغ واگذاری رایت ویدیویی شان سر به سر شده است . فیلم هایی هم بوده اند که در گیشه با شکست سختی روبرو شده اند امابا پنج تا شش برابر ارزش فروش گیشه به شبکه ویدیویی فروخته شده اند .! این عمل در حالی صورت گرفته است که منطق حاکم بر مناسبات خرید و فروش رایت در دیگر کشورها به گونه ایست که حدود یک سوم هزینه ساخت فیلم از فروش رایت ویدیویی آن تامین می شود . ! البته با تمام این تفاصیل نباید تصور شود که همه فیلم های سینمایی ایرانی در شبکه توزیع شده اند و فیلمی بر زمین نمانده است . به هرحال بازگشت بخشی از سرمایه تهیه کنندگان از سوی مدیران خوش حساب موسسات ویدیو رسانه به گرمتر شدن تنور تولید ، اشتغال عوامل تولید و ایجاد صدها فرصت شغلی جدید در صنعت -رسانه ویدیو ی کشور منتهی شده است . عیار قوام و اعتلای سینمای ایران را فقط با محک های اقتصادی نباید سنجید . همین که مردم در قاب تصویر سینما بتوانند فرهنگ ، آداب ، رفتارها و دغدغه های خود را ببینند و عمق و عظمت باورهای اعتقادی و مواریث فرهنگی خویش را به زیبایی نظاره گر باشند ، به مرور علائق و دلبستگی های آنان به شجره هویت ملی منجر پیوند خواهد خورد . در این راستا سینما در مواجهه با جنگ نرم قادر به مقابله با هجمه های اردوگاه غرب بوده و نخواهد گذاشت دکترین نظام سلطه محقق گردد. مخلص کلام ارتباط و تعامل سازنده ی سینما با تماشاگران پویایی و بالندگی آن را بهمراه خواهد داشت .

ادامه دارد …

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید