روزانه های سینمایی
یاد ایامی که در گلشن فغانی داشتیم

یاد ایامی که در گلشن فغانی داشتیم

سخت می توان در باره فیلمی نوشت که به گفته سازنده اش، "فیلمنامه اش ۱۶ سال در کشوها خاک خورده است" و حالا که بعد این همه مدت به نمایش در آمده است، توقع داشت بتواند از مخاطب دلبری کند.

چنین گلوگاهی در دهه شصت و در اوج جنگ تحمیلی خیلی قدر و قیمت داشت؛ افسوس که در آن زمان فیلم هایی ساخته می شدند که فاقد جلوه های بصری خلاقه ای بودند که اینک "گلوگاه شیطان" از آنها بهره برده است. جا داشت در شرایطی که موقعیت برای ساخت پروژه مهیا می شد، بهمنی در عین التزام به وقایع مستند رخدادهای جنگ هشت ساله، قدری تخیل هم چاشنی داستان می کرد تا نسخه جذابتر و امروزی تری به داستان می بخشید. فرمول و ترکیبی که مرحوم ملاقلی پور و حاتمی کیا در نگاهشان به سینمای دفاع مقدس، در آن استاد بودند.

"حمید بهمنی" فیلمساز سپاهی و جانباز سرافراز سینمای دفاع مقدس، بعد از انکه در سال های نخست فیلمسازی اش با برادرش حبیب بهمنی بطور مشترک کارگردانی می کرد، از اواسط دهه هفتاد مستقلاً به کارگردانی روی ‌آورد که حاصل آن پنج فیلم سینمایی است.

"گلوگاه شیطان" در شرایطی رخت ویدیو به تن کرده است که سال گذشته در تلویزیون به نمایش در آمد و یاد و خاطرات فیلم های تبلیغی – حماسی دهه های ۶۰ و ۷۰ را در اذهان زنده کرد.

سیزدهمین فیلم ایرانی سال در دستور تامین و توزیع "موسسه ریز موج سیستم" قرار گرفته است.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۲ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید