روزانه های سینمایی
نماش خانگی جایی برای اخراجی ها

نماش خانگی جایی برای اخراجی ها

 یازدهمین فیلم سینمایی ایرانی سال با عنوان "زندگی خصوصی" ساخته محمد حسین فرحبخش از سوی موسسه ریز موج سیستم در شرایطی به بازار عرضه شده است که افکار عمومی بیشتر معطوف حواشی و تبلیغات یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است و  جز نمونه ای که دیلاً مشاهده می کنید، توزیع اثر با بازتاب منفی چندانی روبرو نبوده است. احتمالاً عرضه نسخه سرقتی فیلم در سال گذشته و دسترسی جمعیت قابل توجهی به آن نسخه و نیز نسخه اینترنتی فیلم سبب بی توجهی به توزیع نسخه کنونی فیلم شده باشد.

جوان آنلاین- فیلم سینمایی «خصوصی» به‌ کارگردانی حسین فرح‌بخش از جمله فیلم‌های سینمایی بود که نوروز ۹۱ روی پرده سینماها رفت و با واکنش‌های منفی بسیار شدیدی از جانب طبقات و طیف‌های مختلف جامعه روبه‌رو شد. این واکنش‌ها باعث شد در روز ششم فروردین‌ماه سال قبل(۱۳۹۰) و در میانه ایام تعطیلات نوروز، حوزه هنری طی بیانیه‌ای اکران آن و فیلم «گشت ارشاد» را در سینماهایش لغو کند و ادارات ارشاد استان‌ها نیز به‌ اکران این فیلم‌ها خاتمه دادند و نهایتاً به خاطر گسترش اعتراضات از جانب اقشار مختلف جامعه، سازمان سینمایی نیز مجبور شد به طور کلی پس از حدود یک‌ ماه به اکران آنها خاتمه بدهد. اکنون پس از حدود ۱۵ ماه از آن وقایع و اتفاقات، نسخه ویدئویی فیلم سینمایی «زندگی خصوصی» از روز چهارشنبه (هشتم خردادماه) به‌طور رسمی وارد شبکه نمایش خانگی شده است. حال با ذکر این خبر لازم و بایسته است که توجه دوستان مسئول و ذی مدخل در این کار را به چند نکته جلب کنیم. نکته اول اینکه اگر بنا باشد که هر فیلم، سریال، مسابقه، شوی نمایشی یا هر تولید ویدئویی و سینمایی(نمایشی) را که به دلایل معلوم یا غیر معلوم اجازه یا فرصت عرضه در سینماها یا تلویزیون پیدا نکرده‌اند به شبکه اصطلاحاً بدون در و پیکری تحت عنوان «شبکه نمایش خانگی» بفرستید، مطمئن باشید که سرانجامی مثل کسادی و بیماری امروز سینما، که بر اثر اعمال سیاست‌ها و نظرات شخصی دگم یا تندروانه به آن مبتلا شده است، پیدا خواهد کرد.

نکته دوم اینکه فیلم یا هر تولید نمایشی که به دلایل مختلف و مشخص قابل اکران در سینما یا تلویزیون نیست، نباید اجازه پخش در «شبکه خانگی» را هم داشته باشد. چه اینکه اگر محتوا و موضوع آن تولیدات نمایشی غیر قابل اکران و نمایش در سینما و تلویزیون برای مخاطب عام و خاص است، به همان دلیل هم صلاحیت حضور و پخش در شبکه‌ای که سروکارش با خانواده‌ها و مخاطبینی است که گاه اهل سینما رفتن هم نیستند، به صلاح و قانونی نیست. اینکه نمی‌شود هر بار که یک فیلم یا سریالی به دلایلی مثل جریحه‌دار کردن غرور و حیای اجتماعی یا توهین به ارزش‌ها و اخلاق اسلامی با توقیف مواجه می‌شود، راهی شبکه خانگی شود! مگر خریدار و مخاطب شبکه خانگی کشور افغانستان و امارات و ترکیه است که پخش یک توهین و لجن مال کردن ارزش‌ها در آن بدون اشکال باشد؟! نکته سوم اینکه یکی از دلایلی که برای چنین اقدامی عنوان می‌شود بازگشت بخشی از سرمایه کارگردان، تهیه کننده یا تیم سرمایه‌گذار است! اینکه یک فرد یا مجموعه‌ای دست به تولید کاری بر خلاف موازین اخلاقی یک جامعه بزند چه ارتباطی به مردم دارد که بخواهند ضرر اباحی‌گری و بی‌فکری دیگران را جبران کنند؟! دوستان مسئول در این زمینه به جای اینکه فرد یا تیم خاطی را به خاطر تولید چنین محتواهای مشکل داری مورد شماتت قرار بدهند با کمال بی‌شرمی و با استدلال جبران آورده اولیه، توهین‌ها و تخریب‌های اخلاقی – ارزشی را به سمت فضای بدون حساب و کتابی به اسم «شبکه نمایش خانگی کانایزه و هدایت می کند.

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۳ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • آقای فروتن به دلیل تعطیلات روبرو و هم چنین انتخابات روبرو تا مدتی پروانه ها صادر نخواهند شد پس چه بهتر همین چند روزه پروانه ها رو بنویسید و در صورت صادر شدن پروانه های دیگر نیز آن هارا اضافه می کنید(مانند پروانه های اردیبهشت ماه که بروز فرمودید) میشود این کار را برای خرداد ماه نیز انجام داد؟؟؟

    خواهش می کنم جواب بدید

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید