روزانه های سینمایی
فیلم ۴۰۴

فیلم ۴۰۴

آقایان قطبی زاده و شجری کهن در شماره دیماه مجله خواندنی فیلم ، زحمت تهیه و انتشار گپ و گفتی را با من کشیده اند و عنوان مطلب را به تناسب دوران مسئولیتم در دفتر توسعه فن آوری سینمایی ، همان توسعه فن آوری گذاشته اند . ضمن تشکر از این دوستان پرتلاش ، لازم می دانم برای رفع یک ابهام و اشتباه سهوی در تنظیم گفتگو که البته به من نسبت داده نشده است ، توضیحی را ارائه دهم .

در پایین ستون دوم گپ ، نویسنده محترم نوشته است :

“مشکل اصلی این است که موسسه های ویدیو رسانه علاوه بر این که اغلب خط تولید و تکثیر سی دی دارند ، از دیسک های خام تولید داخل استفاده می کنند و این موسسه ها علاوه بر این که باید به خط تولید دی وی دی مجهز شوند ، فعلا ناچارند از دی وی دی خام وارداتی استفاده کنند . “

اشکال علمی پاراگراف مزبور این است که :

۱- تکثیر لوح فشرده اعم از وی سی دی و دی وی دی را مراکز و شرکت هایی غیر از موسسات ویدیو رسانه انجام میدهند . مراکز تکثیر با مجوز وزارت صنایع تاسیس شده و هفتاد درصد سفارشات آنها را فیلم و سریال هایی در بر میگیرد که موسسات ویدیو رسانه به آنها داده اند .

۲- تکثیر محتواهای تصویری از جمله فیلم ، در مراکز بزرگ تکثیر بر روی دیسک های خام صورت نمی پذیرد .احتمالا منظور نویسنده از دیسک خام ، CD-R و  DVD-R است که تکثیر به شیوه ی اصطلاحا رایتی و غیر کارخانه ای ، برروی آنها انجام میشود . اما اگر سوال شود پس تکثیر در همان شرکت های بزرگ به چه روشی صورت می گیرد ؟ باید گفت  ؛ پس از تولید قالب اولیه که به آن استمپر می گویند و خوشبختانه چند سالی است ، فن آوری و دانش آن به کشورمان انتقال یافته است ، اطلاعات موجود در استمپر بر روی مواد مذابی ( پلی کربنات ) که تشکیل دهنده ، سی دی یا دی وی دی هستند ، حک می شود . آنگاه لایه ای از فلز آلومینیم بر روی لوح کشیده می شود تا قدرت انعکاس نور لیزر برای خواندن محتوای آن  ( reading – loading ) پدید آید . البته چون برای معرفی محتوای لوح لازم است اطلاعات چاپی نیز به صورت لیبل بر روی آن درج گردد ، یک لایه فلزی دیگر به نام لکویور بر روی لوح ریخته می شود که ضمنا خاصیت مراقبت از اطلاعات را هم دارا می باشد .

۳- در شیوه تکثیر لوح فشرده به روش انبوه که اصطلاح پشت نقرده ای نیز بر آن نهاده اند ، غیر از مواد اولیه که هنوز کارخانجات پترو شیمی کشورمان قادر به تولید آن نیستند ، سایر مواد و عملیات در داخل تامین و انجام می شود . در روش تکثیر به صورت محدود به دلیل تولید انواع لوح فشرده recordable و ارزانی آن کمتر نیازی به واردات نوع خارجی آن به داخل کشور است . اما نمی توان منکر وجود برندهای خارجی درایران شد .

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید