روزانه های سینمایی
مروری بر وقایع هفته ای که گذشت

مروری بر وقایع هفته ای که گذشت

سقف ترک خورده

قبل از آیین رونمایی دو قسمت اول "ویلای من" مهران مدیری در مقام تهیه کننده و کارگردان و "گلرنگ رسانه" به عنوان سرمایه گذار تصور روشنی نداشتند که آیا کار با استقبال مردم روبرو خواهد شد یا نه؟ مهران مدیری زودتر از تیم تبلیغی گلرنگ دست به کار شد و سناریوی دلجویی از مخاطبان "قهوه تلخ" را کلید زد. او امیدوار بود با وعده و وعیدهایش بتواند، به مردم بباوراند که گذشته ها گذشته است و فصل تازه ای آغاز شده است. اگر تدابیر او و تمهیدات گلرنگ رسانه به نتیجه دلخواه نیانجامد و مرجوعی های بازار کام آنها را تلخ کند، شاید مدیری انگشت حسرت به دندان بگیرد و آرزو کند که کاش زمان به عقب برمی گشت و او و عوامل تولید فارغ از گرفتاری های مالی تهیه کنندگان "قهوه تلخ" با کمی خرج کردن از جیب و قدری از حود گذشتگی، زمینه تکثیر شش قسمت باقی مانده از "قهوه تلخ "را فراهم می ساختند. خسارت مالی را می توان جبران کرد اما زیر سقف ترک خورده اعتماد، هیچ کس لختی نخواهد نشست.

غبارروبی از آرشیو فیلم ها

اگر عرضه بعضی از فیلم های سینمایی ایرانی در هفته های اخیر برای موسسات ناشر و تماشاگران فیلم های شبکه، آورده مادی و معنوی نداشته است و نتوانسته رضایت آنها را جلب کند، در عوض نهادهای دولتی صاحب فیلم ها را به نان و نوایی رسانده است. توزیع فیلم هایی که مدت ها از ساخت و اکران آنها می گذرد، سرانجام مدیران دولتی را در شرایطی که به دلیل شرایط خاص اقتصادی با تنگناهای مالی روبرو هستند، به صرافت نقد کردن ارزش رایت فیلم هایشان انداخت. بی شک یکی از دلایل تکثر و تنوع فیلم ایرانی در نیمه دوم سالجاری را باید مربوط به خانه تکانی سازمان های دولتی دانست. بنیاد سینمایی فارابی از جمله نهادهایی است که از گذشته تا حال رایت ویدیویی فیلم های زیادی را در اختیار داشته است و از این پس مادام که از حیث اعتبارات روز خوشی نداشته باشد، فیلم هایشان را در حبس نگه نخواهد داشت.

بازی با لوگو ادامه دارد

در عالم سینما و ویدیو چینش لوگو و نشان تجاری موسسات و شرکت ها در پای پوستر، تیتراژ و سایر اعلام و اقلام تبلیغی گویای مشارکت، همراهی مادی و معنوی مالکان نشان های تجاری در فرایند تولید و نمایش محصول به نمایش در آمده است. در ایران بعضی از همایش ها و جشنواره ها با به عاریت گرفتن نام و نشان نهادها و سازمان های بزرگ تلاش دارند تا از اعتبار و وجهه آنها تاییدیه ای برای حرکت و اقدام خود اخذ کنند و یا بر اهمیت و وسعت کار خود بیفزایند. در شبکه ویدیویی مدتی است درج لوگوی موسسات بر روی ولت و پوستر فیلم ها بی هیچ قاعده و منطق مشخصی مورد توجه ناشران قرار گرفته و معلوم نیست، کارکرد نشان های تجاری فقط برای پرکردن بخشی از فضای پوستر است و یا پیروی از یک اپیدمی متظاهرانه بیش نیست. نقص بزرگ مشاهده شده در بعضی از پوسترها به گونه ای است که ناشر واقعی اثر در لابلای لوگوها مفقود شده است و بیننده می ماند که فیلم کدام موسسه را در پیش رو دارد. در یک مطالعه موردی توجه شما را به پوستر فیلم سینمایی "انسانها" جلب می کنم. محصول مربوط به موسسه "ریز موج سیستم" است. نیمی از سمت چپ پوستر اختصاص به عناوین فیلم های اینده موسسه کیمیانما دارد. در پایین پوستر هم نام و نشان ۵ تا ۶ موسسه ویدیو رسانه ردیف شده است.!

زندگی شیرین می شود

ورود سازمان سینمایی به مناقشه کشدار سینما آزادی و شورای صنفی، به نظر نقطه پایانی بر ماجرا گذارد. کمترین عارضه اختلافات ماههای اخیر آن بود که تهیه کنندگانی از اکران فیلم هایشان تا اطلاع ثانوی منصرف شدند و به امید روزی نشستند تا طرفین دعوا به اختلافات خاتمه دهند و سینما ازادی به چرخه اکران برگردد. این عده خوب می دانند که پردیس سینما آزادی بیشترین سهم را در بازار اکران فیلم بر عهده دارد و می تواند بازگشت سرمایه آنها را بهتر جوابگو باشد.از آنجا که تولید و نمایش فیلم هایی که به ذائقه مدیران کنونی حوزه هنری خوش نیاید؛ قطعاً ادامه خواهد داشت و فهرست فیلم های تحریمی حوزه به این زودی بسته نخواهد شد، پیشنهاد می شود؛ حوزه هنری سینماهای خود را در تهران و شهرستانها به بهره برداران خصوصی و یا غیر دولتی اجاره دهد تا ضمن رهایی و آسودگی از نوعی تصدی گری و حاشیه های اکران، درآمد حاصله و تمرکز خود را صرفاً معطوف تولید فیلم های نمونه و ارزشمند کند. بد می گم؟

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱ نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • در مورد این جمله “…..او و عوامل تولید فارغ از گرفتاری های مالی تهیه کنندگان “قهوه تلخ” با کمی خرج کردن از جیب و قدری از خود گذشتگی، زمینه تکثیر شش قسمت باقی مانده از “قهوه تلخ “را فراهم می ساختند.”

    به نظرم تهیه کننده های قهوه تلخ خیلی با عواملشون رو راست نبودن و شاید همین باعث شد که عوامل از خود گذشتگی به خرج ندن….

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید