روزانه های سینمایی
برخورد حرفه ای

برخورد حرفه ای

دبیر سی و یکمین جشنواره فیلم فجر در گفتگویی ضمن انتقاد از رویه گذشته و حال در برگزاری جشنواره های سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خواستار جدایی نهادهای تولید فیلم از موسسات برگزاری جشنواره شده است. وی تصریح کرده است:

 "بیست و نه دوره از برگزاری جشنواره فیلم فجر در اختیار بنیاد سینمایی فارابی به عنوان بزرگترین متولی تهیه و تولید سینمای ایران بود. در واقع این بنیاد به عنوان تهیه‌کننده آثار سینمایی، عمده تولیدات خود را در جشنی که برگزار می‌کرد به نمایش می‌گذاشت. این در حالی است که برپایی یک جشنواره سینمایی در سطح وسیع باید توسط مراکز دیگری غیر از فارابی به عنوان بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده فیلم‌های سینمای ایران، اجرا می‌شد که خوشبختانه این اتفاق هم در سیاستگذاری سازمان سینمایی رخ داد."

ایشان در ادامه به طور غیر مستقیم انتخاب فیلم و اهدای جایزه به فیلم های بنیاد فارابی در ادوار گذشته را مورد تعریض قرار داده و گفته است :

"به اعتقاد من خیلی منطقی نبود که جایی خودش تولیدکننده و خودش هم برگزارکننده جشنواره فیلم فجر باشد و به خودش جایزه دهد. برخورد حرفه‌ای این بود که مراکز تولیدی از برگزاری جشنواره مستقل باشند و همین امر باعث شد که در دو سال اخیر برپایی جشنواره فیلم فجر به موسسه رسانه‌های تصویری سپرده شد."

آنچه در این مجال باید به آن اشاره کرد این است که مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی در جشنواره های ۲۹ و ۳۰ فجر مسئولیتی در برگزاری جشنواره نداشت و به ترتیب آقایان مهدی مسعود شاهی و محمد خزایی دبیر جشنواره بودند و موسسه رسانه های تصویری نیز مستقیماً درگیر امور اجرایی جشنواره نبود.

در سه دوره گذشته جشنواره، سیاست بر حضور حداکثری فیلم ها در جشنواره استوار گشته بود و بر خلاف محدودیت های سالجاری، هیات انتخاب با گشاده دستی بیشتری در گزینش فیلم ها عمل می کرد. بنابراین هیات انتخاب نباید زیاد متاثر از نهادهای سازنده آنها بوده باشد .

در حکم رییس سازمان سینمایی به دبیر جشنواره، اشاره ای به سمت و جایگاه حقوقی او در موسسه رسانه های تصویری نشده است و وی فارغ از جایگاه حقوقی خود در موسسه متبوعش، عهده دار دبیری جشنواره شده است. در غیر اینصورت همانقدر که پسندیده نیست؛ نهادهای تولید کننده فیلم مجری جشنواره باشند، موسسه رسانه های تصویری هم علی القاعده، نباید پیمانکار برگزاری جشنواره های سینمایی باشد.

توجیهات دبیر جشنواره در  جدایی نهاد تولید فیلم از نهاد مجری جشنواره تلویحاً مستعد یک سوء برداشت دیگر هم هست. اگر نهاد تولید فیلم در انتخاب فیلم هایش اعمال نفوذ می کند، لابد به طریق اولی در داوری فیلم ها هم قصوری را روا نخواهد داشت.!

در حالی که جشنواره فیلم فجر دولتی است و غالب فیلم ها با شدت و ضعف مرهون حمایت های دولت در مرحله ساخت تا نمایش هستند، گیرم که مدیر یکی از موسسات تولید کننده فیلم، دبیر جشنواره های سینمایی نباشد، انتخاب یکی دیگر از مدیران موسسات تابعه سازمان سینمایی به عنوان دبیر جشنواره، در اصل موضوع تفاوت زیادی را پدید نمی آورد.

این سخنان در شرایطی عنوان شده است که بطور کاملاً بی سابقه، موسسه رسانه های تصویری تهیه کننده (بصورت مشترک) یکی از فیلم های جشنواره سی و یکم است. بنابراین برای رفع تناقض پدید آمده اصلاح مواضع و سخنان ایراد شده توصیه می گردد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید