روزانه های سینمایی
سقوط بهمن فیلم در دیماه !

سقوط بهمن فیلم در دیماه !

کمتر به یاد داشتیم که به جز روزهای باقیمانده تا نوروز فیلم های ایرانی یکی بعد از دیگری به بازار پرتاب شوند.! این که "پرتاب" می گویم به خاطر آن است که توزیع درست یک کالا زمانی صورت می گیرد که به قدر کافی برای آن برنامه ریزی صورت گرفته باشد و بازار هدفش را در فرایند بازار یابی شناخته باشد. دراینصورت می توان خوش بین بود که نتیجه لازمه نیز بطور نسبی به دست آید و خستگی از تن سرمایه گذار، فروشنده و تامین کننده و توزیع کننده محصول –جملگی- به درآید.

در بازار ویدیوی ایران که عمده بازگشت سرمایه از مراکز فروش در تهران صورت می گیرد، حتماً باید به محدودیت های مراکز عرضه و مساحت کم پیشخوان های آنها اندیشید.

تجربه نشان داده است که در زمان عرضه چند محصول بطور همزمان، فروشندگان برای خود حق انتخاب قائل شده و هر فیلمی را از ویزیتورها تحویل نمی گیرند.

در هفته ای که گذشت بطور کم سابقه ای فیلم های سینمایی؛ "جرم"، "کلانتری غیر انتفاعی" ، "خانواده ارنست" و "کلاه قرمزی و بچه ننه" به اتفاق راه بازار را در پیش گرفتند. این در حالی است که حداقل دو فیلم ویدیویی ایرانی هم از کورس رقابت جانمانده و سهمی را برای خویش از بازار طلب نمودند.

در صدر فیلم ها و عناوین عرضه شده در هفته گذشته فیلم – مجموعه فرش ایرانی را باید نام برد که اصالت و شهرت آن در بین آوار فیلم ها گم و ناپدید شد.

ناهماهنگی موسسات در پخش و فقدان تقویم زمانی مشخص برای توزیع فیلم ایرانی اگر چه حرفی تکراری و تاحدی هم ملال انگیز جلوه می کند اما امید می رفت با میدانداری "کانون پخش اتحادیه موسسات ویدیو رسانه" تدبیر عاجلی برای آن اندیشیده شود و نابسامانی موجود که جز ضرر و زیان انباشته حاصل دیگری در بر ندارد، برطرف گردد.

از بخت بد شبکه و از خوش اقبالی محاطبان فیلم های خارجی این دوره نیز بسیار دیدنی و جذاب هستند. یک بار این اسامی را در ذهن تان مرور کنید، BRAVE، تام سایر، مدرسه جاسوسی و خیزش لاک پشت های نینجا.

از سوی دیگر به دلیل در پیش بودن ایام عزاداری روزهای پایانی ماه صفر، شرایط روانی جامعه نیز پذیرای این تعداد فیلم که در بین آنها کار شاد " کلاه قرمزی و .." مشاهده شد، نبود.

شاید این بیت شعر زبان حال این روزهای شبکه باشد:

رهرو آن نیست که گه کند و گهی خسته رود   رهرو آن است که اهسته و پیوسته رود

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱۳ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • اقای فروتن گیر ندید کلانتری و خانواده ارنست که خودتان بهتر میدانید اساسا فیلم نیستن جفنگ بازی اند
    میمونه ۲ فیلم که اونم طبیعی است بیخودی میخواین شبکه رو از فیلم بندازین

    ببینید فکر نکنید که حالا اخر ماه صفر است فیلم نیاید! خریدار اگه بیاد در بازار ببینه پوستر جدید اومده مطمئن باشید میخره

    تو این مدت یک فیلم بدرد بخور خوب گیر نمیاد اخرین فیلم قابل دیدن خوب همون یه حبه قند است
    این فیلمهای ۲ ماه قبل همشون درجه ۵ یا ۶ بودن اگر فروش نکنن طبیعی دیگر اون زمان بسر امده که خریدار بیاد ندیده فیلم
    بخره الان تو هر سایتی خلاصه داستان – امتیاز نویسندگان و منتقدان موجوده خودشون میدونن چه فیلمی خوبه چه فیلمی ضعیفه

    نمیدونم چرا ریزموج اینقدر فیلم ویدویی و فیلمای درجه ۴ و۵ سینما رو میخره و توزیع میکنه باید جلوی این فیلمهای شونه تخم مرغی رو چه در ویدیو چه در سینما بگیرین موسسات میتونن با نخریدن این جور اثار خدمت بزرگی بکنن

    • انتقاد شما در اصل درست است. به هرحال خواسته یا ناخواسته، شرایط موجود این حد از بضاعت سینما و سینماگر ایرانی را جلوه گر ساخته است. به یادداشته باشیم که که هیات انتخاب جشنواره سی و یکم هم امید به کیفیت فیلم های اول بسته است.!

  • با سلام خدمت آقای فروتن.چند وقت پیش شما فرمودید که مستند روایت فتح قراره توسط موسسه سوره توزیع بشه،اما وقتی با این موسسه تماس گرفتم گفتند که ما اصلا اطلاعی نداریم و اگر هم قرار بر توزیع این مستند باشه خود موسسه روایت فتح توزیعش میکنه.حالا من میخواستم از شما خواهش کنم که یه راهنمایی بفرمایید که من از کجا این مسئله رو پیگیری کنم.با تشکر از حسن توجه شما

  • جناب آقای ارشی

    تلفن تماس با موسسه روایت فتح

    تلفن ۸۸۸۹۷۸۱۴جناب آقای طباطبائی

    دفتر پخش موسسه روایت فتح ۸۸۸۱۲۲۳۰

  • دیشب فیلم خانواده ارنست را دیدم. بعد از مدت ها یک فیلم خوب، سرگرم کننده با داستان قوی و پیام ارزشی از سینمای ایران دیدم. نمی دانم چرا دوستی با عنوان جفنگ از این فیلم و فیلم کلانتری که نمی دانم چیست گفته است. خدا به ما انصاف بدهد

  • با سلام دوباره و عرض خسته نباشید .

    امروز دو تا فیلم دیدم ، زمانی برای دوست داشتن و مدرسه جاسوسی . زمانی برای دوست داشتن واقعاً فوق العاده بود . نمی دونم چرا همچین فیلم های با ارزشی در سینمای ایران کمتر دیده می شوند؟! بنده که از الان برای یک ماه دیگه گذاشتمش توی لیست بهترین های سال که هر سال در وبلاگم انتخاب می کنم . اما فیلم خارجی مدرسه جاسوسی واقعاً افتضاح و بی خود بود . آخه چرا شرکت ها این همه وقت و پول رو صرف دوبله چنین آثار بنجلی می کنند و بعد هم برای گول زدن مشتری با فتوشاپ عکس روی جلد فیلم رو دستکاری می کنند؟! فیلم مرلین رو هم که هفته قبل دیدم خیلی الکی بود ، فقط به هوای سریالش مشتری زیادی داره وگرنه هرکس که فیلم رو دیده یک فحش نثار سازندگانش کرده و یکی هم نثار پخش کننده ایرانی!!!

    با تشکر و با آرزوی روزهای بهتر برای شبکه نمایش خانگی .

  • با سلام
    اقای فروتن یک سوال ایا از این بحثها و کامنتها و نظرها با دوستانتان در ارشاد صحبت میکیند . ایا اونها در مورد نظرها چیزی گفتن ایا حرف ماها رو به اونها میگین؟
    اگر میگین! خواهشا به عنوان یک سخنگو علت پرونه ندادن به خوابم میاد رو به انها بگید ببیند مشکل اصلی چیست در ۳ ماه این فیلم در دادن مجوز توقیف شده دلیل قانع کنندشون چیه بگید تا تمام دوستان منظر این فیلم بدانن
    اسم دوستان پروانه رو نمیگید ولی اینو خوب دیگه میتونید بگین!

  • امیدوارم فیلم رو با سانسور های بیخود وسلیقه ایی خودشون قلع وقمع نکرده باشن  

    دلیل این همه تاخیر چی میتونه باشه؟/

     

  • با سلام و خسته نباشید بنده تهیه کننده یک تله فیلم بنام نخاله ها در اپارتمان هستم چند روز پیش به واسطه شخصی که با دفتر شما اشنا بود برای پخش این فیلم به دفتر پخش خیابان پیامبز نزد مهندس بنایی رفتیم و با فرمایشاتی که مهندس بنایی در کمال صداقت فرمودند بنا بر انعقاد قرارداد در روز بعد گذاشته شد البته لازمه که بگم این اقای واسطه به من گفته بود که ۱۰درصد از فروش رو از بنده میگیرن ولی شرکت ریز موج همونطور که میدونید تا پخش انجام نده پولی به تهیه کننده نمیده وفیلم ما طی توافقات با مهندس توروردین پخش میشه حالا این دوست واسطه میگه اول باید پول من و بدید بعد قرارداد والان ده روز که  کار لاینحل مونده من نمیدونم ولی بعد از ۱۱ ماه خونه دل خوردن وبه اینجا رسیدن خدایی درسته که یک فردواسطه بدونه زحمت و نه هنوز به باره نه به داره کار و مختل کنه وابسار فیلم و سینما رو تو دستش بگیره خواهش میکنم در این راستا کمکی به من بکنید وایشون در هر پرداخت از شرکت شما درصد خودشونو بردارند ممنون

     

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید