روزانه های سینمایی
دلم خوش است که نامم کبوتر حرم است !

دلم خوش است که نامم کبوتر حرم است !

نزدیک به دو دهه از آغاز به کار موسسات فرهنگی و هنری اصطلاحا چند منظوره می گذرد . مجوز این موسسات که اساسنامه ای تقریبا تیپ دارند ، از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می گردد . اما به مصداق آنکه :

 

که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل ها 

 

مشکل از زمانی آغاز شد که با وجود حضور شخص معاونان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در هیات رسیدگی کننده به تقاضای موسسین این مراکز و آگاهی آنان از دامنه و قلمرو فعالیت های پیش بینی شده برای هر موسسه ، متاسفانه کسانی که پس از انتظاری نسبتا طولانی سرانجام موفق به دریافت مجوز می شوند و گل از گلشان باز می شود ، برای انکه رسما به بعضی از فعالیت های مصوب و مصرح در اساسنامه مبادرت ورزند ، دوباره باید حسب مورد از معاونت تخصصی ذیربط مجوز دریافت کنند . !

دزست متوجه شدید . مدیر موسسه فرهنگی و هنری دارای پروانه فعالیت باید با دوپینگ روحی و روانی ، بردباری پیشه کند و مراحل و تشریفات طولانی دریافت مجوز را چون گذشته طی کند و در این مسیر از سرزنش خار مغیلان و موانع نفسگیر بورکراسی هراسی به خود راه ندهد . یعنی دوباره دست و پنجه نرم کردن در دایره ی تست عدم اعتیاد ، اخذ گواهی سوءپیشینه ، تاییدیه محل از سوی اداره اماکن و … !

بدین ترتیب موسسه فرهنگی و هنری اولیه همانند یک مادر شروع به زاد و ولد میکند و در دامان خود چند موسسه کوچک و بزرگ دیگر می پروراند . جالب آنکه برای تاسیس هر موسسه اقماری جدید در بدنه دولت ، تعداد دیگری کارمند و کارشناس و مدیر و معاون و خدم و حشم به کار گرفته می شوند تا خدای ناکرده ماموریت های خود ساخته ، بر زمین نمانند .

کافیست در این روند که به نظر مصداق عینی اتلاف منابع و به زبان ساده تر اسراف است  ، دقت شود که اگر در صدور مجوز اولیه باید تغییرات و اصلاحاتی صورت گیرد ، در انجام آن غفلت نشود و هر ملاحظه ای که هم اکنون در مجوز های بعدی منظور می کنیم ، در همان بدو امر مورد توجه قرار دهیم و واقعا همانطور که قانون گذار مد نظر داشته است ، موسسات فرهنگی و هنری ، مجاز به انجام چند فعالیت بطور هم زمان  و البته با احراز شرایط اختصاصی هر کدام از آنها باشند .

این مقدمه را داشته باشید تا بگویم که از قبل بنا براین گذاشته شده بود که با تهیه و تصویب آیین نامه ای ، زمینه فعالیت موسسات تولید ، تامین ، تکثیر و توزیع باز ی های رایانه ای ، فراهم گردد. به نظرم رسید با جدا کردن ساحت تولید از سایر موارد ، کلیه موسسات فرهنگی و هنری به شرط قید تولید بازی رایانه ای در اساسنامه و آمادگی و استعداد در این زمینه ، مجاز به انجام این کار هستند و نیازمند ثبت و تاسیس موسسه ای تازه ای در این خصوص نمی باشند . از سوی دیگر اجازه فعالیت برای تامین ، تکثیر و فروش بازی به شرط دریافت مجوز انتشار برای هر محصول ، می تواند به اعضای یک رسته صنفی مشخص  در مجامع امور صنفی و توزیعی اعطا شود . به عبارت روشن تر کلیه واحدهای صنفی که بر اساس ضوابط پیشنهادی وزارت ارشاد(که در هیات عالی نظارت بر اصناف ، به تصویب خواهد رسید .) چنانچه موفق به اخذ پروانه کسب شوند ، استحقاق ورود به این امور را دارند .

آیا با این پیشنهاد نمی توان از فربهی دولت خود داری کرد و او را به تمرکز بر امور نظارتی و کنترل محتوا در عرصه جنگ نرم ، هدایت کرد ؟

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید