روزانه های سینمایی
قاعده این بازی

قاعده این بازی

با گسترش صنایع تفریحی و سرگرمی برای گذران اوقات فراغت مردم در جوامع توسعه یافته و تحول در فن آوری های این عرصه ، روز به روز بر جذابیت های تولیدات سرگرمی آفرین و از دیگر سو بر شمول و گستره ی استفاده کنندگان از آنها اضافه می شود . بازی های رایانه ای یا گیم که از دو دهه گذشته با ظهور بازیهای نظیر آتاری ، سگا ، نینتیندو میکرو به درون خانواده های ایرانی راه یافته­اند،در سالیان اخیر اشکال کامل تری به خود گرفته اند . امروزه همزمان با ظهور نسل تازه ای از دستگاه ها و بازیهای موسوم به پلی استیشن ۲ و ۳ ، پدیده ی گیم نت ها نیز طرفداران و علاقمندان خاص خود را دارد .

شکاف عمیق تکنیکی بین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه برای طراحی و تولید انواع نرم افزارهای سرگرمی شرایط را به گونه ای رقم زده است که جوامع عقب افتاده و در حال توسعه صرفاً مصرف کننده بازی ها بوده و پذیرای پیام های ضمنی و آسیب های روحی و روانی بعضی از بازی هایی هستند که طراحان آنها اغراض سیاسی یا نیات سوء اخلاقی و ایدئولوژیک را درپس هر بازی پنهان یا عیان داشته اند .

امروزه د ردنیا شرکت هایی که در زمینه مولتی مدیا و تولید بازی های رایانه ای فعالیت می نمایند ، تبدیل به غول هایی شده اند که امپراطوری و بازار مصرف آنها ، اکثر کشورهای جهان را در نوردیده است و از موفقیتی چند برابر نسبت به مؤسساتی مثل والت دیسنی برخوردارشده اند .

البته بازی های رایانه ای خصوصاً آن قسم که از ساختاری هوشمندانه ، معماگونه و پرراز و رمز بهره مند می باشند ؛ مهارت هایی نظیر دقت ، سرعت ، تمرکز ، سرعت انتقال ، تصمیم گیری و واکنش به موقع را در کاربر تقویت کرده و بسیاری از صاحب نظران نقش آنها را در پرورش قوای فکری کودکان و نوجوانان و فراگیری پاره ای از مهارت های ارتباطی و فردی ، مورد تأکید قرار می دهند . اما در مقابل بسیاری از آگاهان نیز خطرات ناشی از افراط درانجام بازی و تأثیرپذیری کاربران از آثار سوء بازی های خشن و غیراخلاقی را متذکر می شوند .

سرعت تبدیل بازی های ویدئویی یا اصطلاحاً کنسولی به Play Station   و همزمان با آن ، ظهور بازی های آن لاین ( تحت شبکه ) که با تدارک  صنایع ، دستگاه ها و سخت افزارهای خاص خود همراه می باشند، نظارت و کنترل هزاران عنوان بازی را با مشکلات خاصی روبرو ساخته است .

لذابا تامل در ارقام نجومی سرمایه ی در گردش « هنر – صنعت بازی های رایانه ای »، شمارمیلیونی کاربران ، مخاطرات و پیامدهای مثبت و منفی فکری و روانی ناشی از انجام بازی های عمدتاً وارداتی  ،چاره اندیشی در این عرصه را دو چندان شده است . تأسیس و راه اندازی بنیاد ملی بازی های رایانه ای متعاقب مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۸۶ اقدام و اهتمام جدی دولت  برای نظارت بر این امر و حمایت از تولید بازیهای بومی را هویدا ساخت . پیش از آن ناکافی بودن و هرز منابع سرمایه ای برای تولید بازی های بومی ، عدم مدیریت یکپارچه و هوشمند و سرانجام وضعیت نابهنجار صنعت انفورماتیک کشور به سبب نادیده انگاشته شدن کپی رایت ، شرایط حاد و دشواری را در بحث بازی های رایانه ای به همراه آورده بود . موفقیت های نسبتاً چشمگیر بنیاد ملی بازیهای رایانه ای در دو سال گذشته و حمایت از تولید ۲۰ بازی ایرانی که البته در ابتدای راه ادعای رقابت با نمونه های خارجی را ندارند ، موجی از امیدواری را نه فقط در بین نیروهای بازی ساز و خانواده ها ، بلکه در بین مسلمانان کشورهای منطقه پدیدآورده است . استقبال گرم از غرفه ایران در نمایشگاه سال گذشته دبی مؤید این ادعاست .

بی تردید شاهکار این بنیاد تصویب و اجرای نظام ملی رده بندی سنی بازی های رایانه ای موسوم به اسرا و به دنبال آن نصب هولوگرام بر روی انبوه بازیهای خارجی می باشد .

البته باید اعتراف کرد به دلیل نقض قانون کپی رایت در کشور طی سالهای اخیر نیروهای خلاق و برنامه نویس زیادی از کشور خارج و جذب شرکت های بزرگ در غرب شده­اند . اگر به موازات اقدامات ایجابی ،زیرساخت های حقوقی لازم برای حمایت از پدیدآورندگان بازیهای رایانه ای که طیفی از تخصص های و دانش های گوناگون هستندفراهم شود ، قطعاً زمینه ماندگاری متخصصان داخلی ایجاد خواهد شد و بخش خصوصی نیز به مرور انگیزه بیشتری برای سرمایه گذاری در این رشته به عمل خواهد آورد .

یادآور می شود بنیاد مزبور به عنوان یکی از مؤسسات تابعه معاونت سینمایی فعالیت می کند و شورای سیاست گذاری بازیهای رایانه ای به ریاست معاون امور سینمایی امور مربوط به این پدیده را در کشور رصد می کند .

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید