روزانه های سینمایی
راز سر به مهر فیلم ها در شبکه نمایش خانگی

راز سر به مهر فیلم ها در شبکه نمایش خانگی

روزنامه جوان در شماره امروز خود – پنجشنبه ۱۶ شهریور- تیتر یک خود را اختصاص به اکران خانگی فیلم های توقیفی داده است. این روزنامه در تصویر سازی گزارش خود عکس هایی از فیلم هایی همچون،" اسب حیوان نجیبی است"، "انتهای خیابان هشتم "و "گشت ارشاد" کار کرده است. فیلم های "انتهای خیابان هشتم" و "اسب حیوان نجیبی است" در سینماهای "حوزه هنری" مدعی حمایت از فیلم های ارزشی به نمایش در آمدند و" گشت ارشاد "نیز با تدبیر مقامات مسئول، اکران کوتاهتر از حد معمولی در تهران داشت و در شهرستانها نیز یا به نمایش در نیامد و یا نمایش آن ادامه نیافت ولی هیچگاه انگ توقیف بر آن زده نشد.

معماهای هزار رنگ دنیای اسرارآمیز سینمای ایران طی یک سال اخیر با اوج گرفتن جنجال‌های فصلی بر سر موضوع اکران یا عدم اکران برخی فیلم‌ها در سینماها و ارائه مجوز ساخت به آثاری که بعد از رسیدنشان به الف اکران مباحث پیرامون عدم امکان پخش ممیزی‌هایشان تازه مطرح می‌شد، سال ۹۱ را به کام سینمای ایران تلخ کرد.
آن هم بنا به دلایلی که عمدتاً به ضعف‌های نظارتی و مدیریتی بازمی‌گشت اما مدت مدیدی است که پای این معماها از سینما به خانه مردم باز شده است.

در این روزها سینمای خانگی شاهد فروش آثاری است که ماه‌ها پیش با جار و جنجال‌های بسیار از پرده سینماها پایین کشیده شدند اما امروز بدون کمترین قید و بندی برای مخاطبان این شبکه به نمایش در می‌آیند تا دوگانگی در تصمیم‌گیری متولیان باری دیگر عرصه سینما را این بار نه در چارچوب سالن‌های سینمایی بلکه در زیر سقف خانه‌های مردم به چالش بکشد.
در سینمای ایران احتمال و امکان وقوع هر‌گونه اتفاق پیش‌بینی نشده‌ای وجود دارد؛ شاید سازمان سینمایی نیز در حدود هشت ماه پیش برای سر و سامان دادن به تمام نابسامانی‌های در حال وقوع در فضای سینما تأسیس شد تا آثار ملموس آن بر پیکره هنر هفتم ایران با تعریف ساز و کار و چارت جدیدی به عرصه ظهور برسد؛ حالا هشت ماه از افتتاح غیر‌منتظره سازمان سینمایی کشور در سی امین جشنواره فیلم فجر می‌گذرد و بعد از فروکش کردن کش و قوس‌ها و جنجال‌های فراوانی که به دنبال اکران چند فیلم بحث‌برانگیز ایجاد و سپس با پایین کشیده‌شدن آنها از پرده سینما پر‌رنگ‌تر شد، اکنون برگ دیگری از چالش‌های سینمای ۹۱ با ورود این آثار به شبکه نمایش خانگی ورق می‌خورد.
چند روزی است که پوستر «گشت ارشاد» بر شیشه سوپرمارکت‌ها و ویدئو کلوپ‌ها و در سبد نمایش خانگی خانواده‌ها به چشم می‌خورد و این در حالی است که پیشتر متولیان فرهنگی کشور ارائه هر گونه مجوز برای توزیع فیلم‌های سوخته‌ای چون «گشت ارشاد» را منتفی دانستند با این حال «گشت ارشاد» سعید سهیلی که به گفته او با دو بار اصلاح به فیلمی ابتر تبدیل شده با مجوز وزارت ارشاد در ویترین شبکه نمایش خانگی قرار گرفته است؛ سعید سهیلی حق پخش فیلم خود را به یک شرکت خصوصی سپرده و در سوی دیگر نیز علیرضا سجادپور با اعلام اینکه دیگر سمتی به عنوان مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی ندارد اظهار نظر در خصوص این اتفاق را عملاً به شخصی جز خود واگذار کرده است تا اکنون هیچ مقام رسمی‌ای پاسخگوی پخش فیلمی پر اما و اگر از شبکه نمایش خانگی نباشد.
«گشت ارشاد» اولین فیلم ممیزی نیست که ابتدا در سیستم پخش سینمایی کشور سانسور می‌شود و سپس بدون سانسور سر از شبکه نمایش خانگی در می‌آورد. پیشتر شبکه نمایش خانگی شاهد پخش فیلم‌های سانسور شده‌ای چون انتهای خیابان هشتم، اسب حیوان نجیبی است، سعادت‌آباد و پرتقال خونی بود و ادامه این روند حکایت از رویدادهای پشت پرده‌ای دارد که در پروسه‌ای آثار با محدودیت مواجه شده را طی توافقاتی محرمانه راهی حریم خصوصی خانه‌ها می‌کند.
این احتمال هنگامی پر‌رنگ می‌شود که پیشتر وزارت ارشاد اقدام به خرید حق پخش فیلم «گزارش یک جشن» حاتمی‌کیا کرده بود تا به این ترتیب هم مانع اکران این فیلم شده و هم به نوعی جلوی ضرر و زیان فیلمساز را گرفته باشد. مادامی که معماهای سینمای کشور روز به روز پیچیده تر می‌شوند اقدام سؤال برانگیز دیگر مسئولان فرهنگی، نگاه حساسشان به سالن‌های سینمایی و تغییر این نوع نگاه در نمایش‌های خانگی است چراکه همان آثار پر حرف و حدیث و لو با اندکی سانسور وارد حریم خصوصی خانه‌ها شده‌اند و در این پروسه بدون شک اکران خانگی فیلم‌های حاشیه دار فروش قابل توجهی را برایشان رقم خواهند زد کما اینکه به نظر می‌رسد که «گشت ارشاد» سعید سهیلی در این روزها توانسته با استقبال بسیار خوبی در سوپرمارکت‌ها مواجه شود.
معمای سینمای کشور در حالی پیچیده‌تر می‌شود که در پروسه حاشیه‌دار کردن برخی فیلم‌های سینمایی و سپس روانه کردن آنها به خانه‌های مردم هنوز هدف مسئولان فرهنگی کشور به درستی مشخص نیست اما مشخصاً این فیلم‌ها که با حرف و حدیث فراوان سانسور شده یا از روی پرده پایین کشیده شده‌اند بعد از مدتی وارد نمایش خانگی می‌شوند و به خاطر رواج همین جنجال‌ها با بازار گرمی در این شبکه مواجه می‌شوند و سر نخ این معما کماکان نزد سیاستگذاران نمایش خانگی و متولیان فرهنگی سر به مهر باقی می‌ماند.

منبع : سایت جوان انلاین کد ۶۲۲

 

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید