روزانه های سینمایی
نوروزی:نمایش خانگی نیازمند معاونت مستقل است

نوروزی:نمایش خانگی نیازمند معاونت مستقل است

حمیدرضا نوروزی رئیس اتحادیه ویدئو رسانه در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: اینکه شبکه نمایش خانگی در چارت جدید سازمان سینمایی دیگر یک اداره کل نیست، مسئله ای که برای مشاهده نتیجه آن نیازمند زمان هستیم. مسئله مهم این جاست که آیا برای ترسیم چنین چارتی آیا کارشناسی لازم شده است یا خیر.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه فعالیت شبکه نمایش خانگی به دو بخش تبدیل شده و موسسات برای دریافت پروانه نمایش به معاونت آثار سازمان سینمایی و بخش نظارتی موسسات زیر نظر معاونت موسسات بررسی خواهد شد، مسئله بسیار مهمی بوده و اتحادیه ویدئو رسانه آمادگی این را دارد که در این زمینه کار کارشناسی انجام دهد.

وی ابراز داشت: یک تهیه کننده سینما شاید در طول یک سال تنها برای یک یا دو فیلم خود بخواهد روند ورود به شبکه نمایشی را طی کرده و به دو معاونت موجود سر می زند، اما موسسات ویدئو رسانه درگیر محصولاتی بیشتر بوده و معمولا هر موسسه در طول سال بیش از ۱۰۰ اثر را وارد شبکه نمایش خانگی می کنند که در مجموع اتحادیه در سال برای یک هزار محصول از معاونت سینمایی مجوز دریافت می کند، حال اگر قرار باشد که برای هرکدام از این فیلم ها به دو معاونت جداگانه سر بزنیم، مشکلات بسیاری برای ما ایجاد خواهد شد.

نوروزی ادامه داد: زمانی که یک نهاد مستقل دیگر تمرکز نداشته باشد و دریافت صدور پروانه نمایش باید به دو معاونت رجوع کرد، چنین دوپارگی سبب خواهد شد تا خروجی خوبی در این زمینه نداشته باشیم.

وی تصریح کرد: شاید بهتر بود مدیران سازمان سینمایی بررسی بیشتر کرده و به این نتیجه می رسیدند که شبکه نمایش خانگی نیازمند معاونت جداگانه در سازمان سینمایی کشور است. در واقع شبکه نمایش خانگی می تواند مشکلات موجود در اکران فیلم های سینمایی و ضرری که تهیه کننده دچار آن می شود را برطرف کند.

رئیس اتحادیه ویدئو رسانه گفت: در حال حاضر حق رایتی که توسط شبکه نمایش خانگی به محصولات سینمایی ارائه می شود، بیشتر از آمار فروش فیلم ها بوده و اگر سازمان سینمایی در این زمینه ما را همراهی کند، شاید بتوانیم هزینه بالاتری را برای خرید پرداخت کنیم.

وی با اشاره به اینکه در سال ۸۹ میزان حق رایت فیلم های سینمایی بیش از ۱۴ میلیارد تومان بوده است، ابراز داشت: این در حالی است که رقم کل فروش سینما در این سال تنها ۱۲ میلیارد تومان بوده است. مبلغی که شبکه نمایش خانگی به بدنه سینما می کند، بیشتر از فروش فیلم ها در گیشه است.

در همین رابطه: دیدگاه مدیر عامل تصویز دنیای هنر

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۳ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • حذف مدیریت مستقل شبکه خانگی در شرایط حاضر چیزی جز تحمیل یک آزمون و خطای تازه به بنیان تازه جان گرفته این شبکه در بر ندارد. شبکه نمایش خانگی طی سالهای گذشته بارها شرایطی را تجربه کرده است که در نهایت به ضرر این شبکه تمام شده و شرایط مذکور هم ناگزیر موضوعیت خود را از دست داده اند. در حالیکه در طی یکی دو سال اخیر شبکه رو به تثبیت و گذر از بحران ها بوده است. صبر و انتظار برا ی ملاحظه نتایج این تغییرات چندان به صلاح شبکه نخواهد بود بویژه اگر به این نتیجه قابل پیش بینی منتهی شود که " ای کاش مدیریت مستقل شبکه از آن گرفته نمی شد".

  • سلام 
    ضمن تأییدوحمایت ازسخنان جناب دکترنوروزی ریاست محترم اتحادیه ویدئورسانه کشور، حیف است که ٨ سال زحمت وتیم هماهنگ بوجودآمده توسط جناب آقای سعیدرجبی فروتن به همین راحتی متلاشی وازبین برود، دراین صورت دودوضرراین تصمیم غیرکارشناسی شده به چشم سینمای ایران خواهد رفت ودردرازمدت باعقب ماندن ازهجمه ماهواره وشبکه قاچاق بیشترین صدمه به بدنه نمایش خانگی
    واردخواهد ! 

    • انشاءاله که شاهد خسارات و پیامدهایی که اشاره کرده اید نباشیم، فارغ از انکه چه کسی یا کسانی قبل از این و پس از این امور را تمشیت کرده و می کنند، روزانه های سینمایی بحث در باره تغییرات ساختاری را از منظر کارشناسی و طراحی تشکیلات دنبال کرده است.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید