روزانه های سینمایی
نامی در فهرست اولین های شبکه

نامی در فهرست اولین های شبکه

موسسه سبحان فیلم و تهیه کننده فیلم سینمایی پسرآدم دخترحوا نخستین تهیه کننده سینمای ایران است که داوطلبانه مستر scan version فیلم خود را به موسسه ناشر فیلم ارائه داد. قبلا"در این یادداشت شرح مختصری در باره چگونگی تحویل نسخه مستر فیلم های ایرانی به موسسات ویدیو رسانه داده بودم و از غفلت و بی توجهی موسسات و تهیه کنندگان به کیفیت مورد نیاز مستر اولیه گلایه کردم. در حالیکه بسیاری از تهیه کنندگان از صرف هزینه برای اصلاح و کیفیت بخشی به نسخه تله فیلم خود طفره رفته و متحمل هزینه remastering نمی شوند، کار تهیه کننده فیلم پسرآدم دختر حوا قابل ستایش است. البته استفاده از این تکنیک – اسکن نگاتیو تمام فیلم – هزینه نسبتا" قابل توجهی دارد.(حدود بیست و پنج میلیون تومان) از سوی دیگر مدت زیادی از واردات وسایل و تجهیزات پیشرفته مرتبط با این کار، به کشورمان نمی گذرد و ممکن است خیلی از تهیه کنندگان با این فن آوری آشنا نباشند. احتمال می رود تهیه کنندگان به دلیل مشاهده نکردن نتیجه کار، شناخت و درک محسوسی از این تغییر و تبدیل – آنالوگ به دیجیتال- نداشته باشند. با این وجود خوشبختانه یکی از تهیه کنندگان نام آشنای سینمای ایران که پیش از این جسارت و علاقه مندی خود را به استفاده از تروکاژها و جلوه های ویژه تصویری در فیلم سینمایی اسکادران عشق نشان داده و از تکنیک فرانت پروژکشن در این فیلم سود برده بود، باردیگر در انجام کاری پیشگام شد که قبل از وی کمتر تهیه کننده ای به آن اقبال نشان داده بود. اگر سوال کنید که …..

چرا مدتها پس از انتشار نسخه ویدیویی فیلم در بازار به افشا و بیان این وجه تکنیکی فیلم می پردازم؟ صادقانه باید اعتراف کنم که نمی دانستم و از آن بی خبر بودم.! در واقع بعد از اینکه در عرضه فیلم تاخیر رخ می دهد، تهیه کننده فرصت می یابد که در عوض نسخه TELCINE VERSION نسخه به دست آمده از اسکن فیلم را در اختیار موسسه خریدار رایت قرار دهد. بی تردید اگر موسسه ویدیو رسانه ناشر، در تبلیغ فیلم بر این ویژگی تاکید می کرد، زمینه ای را فراهم می ساخت تا مخاطبان به مقایسه این محصول با سایر محصولات ایرانی موجود در بازار بپردازند. به هر حال سکوت تهیه کننده و بی تفاوتی موسسه ناشر شرایطی را بوجود آورد که امروز من در جریان مکاتبات و دعاوی بین موسسه و تهیه کننده، از این رخداد آگاه گردم. بهتر است بی آنکه نیازی باشد در باره تفاوت کیفی نسخه ویدیویی دختر آدم پسر حوا با دیگر آثار ایرانی حرف بیشتری بزنم، در صورت دسترسی به فیلم یکبار دیگر به تماشای آن بنشینید و شخصا" قضاوت کنید.

در خاتمه این نکته را هم باید اضافه کنم که تهیه کننده فیلم صرفا" با نظر به بازار داخل، تن به پذیرش هزینه مستر استاندارد از فیلم نداده و احتمالا" برای زمینه سازی اکران فیلم در چند کشور خارجی- که با توفیق نسبی روبرو بود – و همچنین فروش رایت ویدیویی آن از چنین نسخه ای نهایت استفاده را برده است.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید