روزانه های سینمایی
از شنبه تا پنج شنبه چه خبر؟

از شنبه تا پنج شنبه چه خبر؟

شنبه : اختلاف بین یک موسسه و شرکت تکثیر فیلمش بالا گرفته است. موسسه مدعی است تعداد قابل توجهی از محصولات تحویلی، به دلیل نقص فنی در هنگام تکثیر باز نشده اند و خریداران آنها را با اعتراض مرجوع کرده اند. تکثیر کننده در مقابل مدعی است به فرض هم که چنین ادعایی صحت داشته باشد، حاضر است با برآورد دقیق نسیت به تولید مجدد آنها اقدام کند. مدیر موسسه که چک هایش از سوی تکثیر کننده واخواست شده است؛ می گوید، تکثیر مجدد دردی را از او دوا نمی کند و دیگر مجالی برای جبران باقی نمانده است. تکثیر کننده می گوید این حرف ها دلیلی برای پاس نشدن چک های او نیست. مضافا" که او بابت سفارشات قبلی از موسسه طلبکار بوده است. مدیر موسسه که جواب قانع کننده ای در آستین ندارد، منتی بر سر تکثیر کننده می گذارد و می گوید به احترام حکمیت دولت حاضر است، تاریخ چک هایش را تغییر دهد و در آینده بدهی اش را تسویه کند. تکثیر کننده مستاصل و ناگزیر دم فرو می بندد.

یکشنبه: تهیه کننده فیلمی به سودای آنکه فیلمش در بازار با استقبال خوبی از جانب …

مشتریان روبرو می شود؛ تن به قرار داد همکاری با یک شرکت پخش داده است. به موجب بندی از قرارداد شرکت پخش به عنوان حق العمل کار، درصد و مبلغ مشخصی را پس از فروش محصول برداشت خواهد کرد و مابقی به تهیه کننده تعلق خواهد گرفت. ماهها پس از اجرای قرارداد و توزیع محصول، تهیه کننده از حجم انبوه محصول مرجوع شده از بازار به خشم آمده و ناکامی در فروش محصول را ناشی از تعلل و کم تحرکی شرکت پخش می داند. او مدعیست بسیاری از کارتن ها به صورت آکبند در انبار شرکت مانده اند و اصلا" راهی بازار نشده اند. مدیر شرکت پخش با رد این ادعا پاسخ می دهد، کالا در بازار کشش و جذابیت لازم را نداشته و او در تبلیغ و معرفی کالا قصوری نورزیده است. او تصریح می کند در حالی که از فروش بیشتر کالا او هم منتفع می شده است، چه دلیلی دارد که از عرضه فیلم در بازار خودداری ورزد. تهیه کننده بی آنکه اتهام مشخصی را متوجه پخش سازد، اعتقاد دارد مدیر پخش خواسته یا ناخواسته موجب ضرر و زیان او شده است و باید درصدد جبران برآید. مشاهدات و گزارش کارشناسی نماینده ما پس از مشاهده موجودی کالا در انبار شرکت پخش، گویای آن است که نحوه قرار گیری فیلم ها در کارتن ها نشان از مرجوع شدن آنها از بازار دارد و آسیب های جزیی بعضی از آنها حکایت از جابجایی شان در چرخه پخش دارد. تهیه کننده بی قرار و مغموم تهدید می کند، جواب داور مرضی الطرفین(ما) او را قانع نساخته و برای پیگیری حقش به مقامات بالاتر عارض می شود.

دوشنبه : وصول استعلام دادسرا نشان می دهد که وساطت ها و پادرمیانی مکرر ما برای حل اختلاف یک موسسه با یکی از تهیه کنندگان سینما سودی که دربر نداشته است هیچ، بلکه روندی کاملا" قضایی به اختلاف آن دو بخشیده است.مدیر موسسه در ازای وصول نشدن چک هایی که به تهیه کننده داده است، اصرار دارد، تهیه کننده بر خلاف نص قرارداد، مستر اصلی فیلم را در تاریخ مقرر در قرارداد برای تکثیر صنعتی به آنها تحویل نداده است.او چنین اقدامی را سبب خواب بیهوده سرمایه اش می داند. حالا در مقابل توقع دارد تهیه کننده فیلم قدری نرمش نشان داده و با ملاحظه وضعیت نه چندان خوب موسسه، طلب خود را طی چندین چک در دراز مدت بگیرد. تهیه کننده برآشفته به دنبال آن است که ثابت کند مستر فیلمش را در تاریخ اعلام شده به موسسه داده است و فقط بخاطر عدم درج تاریخ ، موسسه در پی سوء استفاده است. همه چیز به روز برگزاری دادگاه با حضور احتمالی نماینده ما و یا محتوای پاسخ ما به استعلام قاضی موکول می شود.

سه شنبه : کم مانده است که طلبکاران یک موسسه بدهکار، در مقابل اداره مان تجمع کنند. در فهرست طلبکاران عصبانی موسسه می توان شرکت پخش، عوامل بسته بندی و تبلیغ محصول، تهیه کننده هایی که رایت فیلمشان را فروخته اند و یکی دو نفر دیگر را دید. ادعاهایی که از سوی هر کدام مطرح می شود، گره تازه ای به کلاف پیچ در پیچ اختلافات می زند. پرونده وقتی جدی تر می شود که جنبه کیفری هم به خود می گیرد. یکی از شاکیان مدعی است، تهدید شده است و تضمینی برای حفظ خودش می خواهد.! مدیر موسسه در زیر آوار سنگین مطالبات و دیونی که بر گردن دارد، به بد رفتاری عوامل پخش اشاره می کند و می گوید بی خبری و بی تجربگی پخش در چگونگی کالای داغی مثل فیلم( این اصطلاح در صنعت پخش به کالاهایی که ماندگاری زیادی در بازار نداشته و تور ویزیت کوتاه مدتی دارند، اطلاق می شود) و ناتوانی و غرض ورزی آنها، عامل اصلی بهم ریختن محاسبات شده است. مدیران پخش این اتهام را بر نمی تابند و نامرغوب بودن مواد پلاستیکی جعبه فیلم ها را شاهد مثال می آورند.

چهارشنبه : این دیگه نوبره! خانم تهیه کننده ای وقتی رغبتی در موسسات ویدیو رسانه برای خرید و توزیع فیلم ویدیویی اش نمی بیند، به توصیه فرد ثالثی به شرکت پخشی متوسل می شود و کار را به او وامی گذارد. شبه قراردادی بین طرفین با ابهامات بسیار منعقد می شود. تهیه کننده جوان در اوج سادگی بی آنکه مجوز های قانونی شرکت پخش را طلب کند و یا از ما سابقه او را جویا شود، تن به شرایط ناعادلانه قرارداد میدهد. اینک که مدتها از عرضه فیلم در بازار گذشته است، نه یک ریال از فروش فیلم عایدش شده است و نه نشانی از شرکت پخش برای رساندن احضاریه دادسرا بدستش در اختیار دارد. هیچ بعید نیست نام و اسامی افراد حقیقی شاغل در شرکت هم جعلی و دروغین باشد و یافتن سرنخی از آنها محتاج تجسس های پلیسی باشد. تهیه کننده درمی یابد، ما نیز مثل او کنجکاویم تا شناسایی و دستگیری مجرمان هر چه زودتر به نتیجه برسد.

پنجشنبه : …

نقل است آقا امیر المومنین(ع)خطاب به مالک اشتر فرمودند که ای مالک اگر به دشمن خود هم قولی داده ای باید بدان عمل کنی. جامه وفا را بر عهد خود بپوشان و تعهدات خود را محترم بشمار و جان خود را سپر تعهدات خویش قرار بده!

 در ایام شهادت فخر مومنان عالم و روزها و شبهایی که تعلق به نام و یاد متبرک امیر مومنان علی (ع) دارد، بی مناسبت نمی بینم که خودمان را به وفای به عهد و پایبندی به قولی که داده ایم، تذکر دهم. وقایع روزانه ای که به اجمال روایت کردم و کوشیدم تا ذهن خواننده متوجه موسسه و یا شرکت خاصی نشود، ریشه در خلف وعده و گسستن قول و قرارهایی دارد که بی محابا آنها را زیر پا می گذاریم . غافل از آنکه در این میان چوب حراج به شخصیت و حیثیت حرفه ای خود می زنیم.

تیر خم رب، خطا ندارد

آن چوب خدا، صدا ندارد

در آتش هجر تو بسوزد

آن کس که به عهد، وفا ندارد

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید