روزانه های سینمایی
برای ایجاد فضای گفتگو به شبکه نمایش خانگی اعتماد کنید

برای ایجاد فضای گفتگو به شبکه نمایش خانگی اعتماد کنید

حوادث منتهی به روزهای پایانی سال گذشته که بر محور اکران عمومی دو فیلم سینمایی رقم خورد، واجد نکات حائز اهمیتی است که باید در جای خود مورد توجه قرار گیرند. در این میان فقدان فضای گفتگو و نقد عالمانه و یا به تعبیر کلام خداوندی جدال احسن ( و جادلهم باللتی هی احسن) بیش از هر چیز نمایان گردید.

اگر در روز تجمع گروهی از معترضان در برابر ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دعوت رسمی از مخالفان برای برگزاری نشست و گفتگوی انتقادی در نمازخانه وزارتخانه به عمل آمده است، جای طرح این پرسش است که دلیل بی توجهی به این دعوت محترمانه چه بوده است؟ چنانچه معترضان استدلال و بینه قوی برای اثبات حرف ها و ادعاهای خود داشته و دارند، دلیل احتراز آنها از این فرصت استثنایی چه بوده است؟

متاسفانه بی توجهی به این شیوه مرضیه تا آنجا ادامه یافت که معترضان با پرهیز از شنیدن نظرات مراجع رسمی و آشنایی با دیدگاه های آنان- حداقل در قبال دو فیلم مورد نظر- به روش هایی دیگری نظیر راه پیمایی پس از فریضه نماز جمعه روی آوردند و شکل و شمایلی غیر متعارف را بر تن نیات خود پوشاندند. شنیدم که در زمان معاونت مرحوم سیف اله داد و همزمان با اکران فیلم شوکران نظیر چنین اجتماع اعتراض آمیزی از سوی پرستاران مرد و زن برپا می شود و مخالفان بی آنکه رگ گردن را کش و تاب بیشتری بدهند، در کمال آرامش دعوت آن فقید را اجابت کرده و موافق و مخالف پس از کنترل احساسات و هیجانات خود، فضایی خردمندانه و حوزوی گونه، در صحن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد می کنند.

آیا سزاوارتر نیست که خواهران وبرادران ایمانی که متصف به صفات پسندیده ای هستند، ادب نقد و نقادی و موعظه حسنه را در برابر سینماگران کشور، به کمالات خویش بیفزایند.؟

از آنچه گذشت در می گذرم و بار دیگر طرف های این معرکه فرهنگی را به آزمونی تازه فرامی خوانم.!

مقامات محترم و ارشد خویش در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چنانچه صلاح می دانند به شبکه نمایش خانگی فرصت بدهند تا پرونده این دو فیلم را بازگشایی کند. می پرسید چطور و چگونه؟

این شبکه اجازه می خواهد تا با بازبینی مجدد این دو فیلم و در صورت لزوم اعمال اصلاحات جدید – به عنوان یک رویه معمول در بازبینی فیلم های به نمایش درآمده- زمینه نشر و نمایش هر دو فیلم را در یک بازه زمانی منطقی فراهم کند. متقابلاً تهیه کنندگان هر دو فیلم با تدارک یک جلسه نقد و گفتگو و دعوت از منتقدانی که می توانند تشکل های فرهنگی و دانشجویی را نمایندگی کنند، گزارش تصویری جلسه منعقده را به عنوان یک امکان در منوی دی وی دی فیلم ها بگنجانند. حسن این کار آن است که :

– حریت و آزاد منشی طرف های گفتگو برای مناظره به عنوان یک رفتار جوانمردانه و متمدنانه و منطبق بر روح فریضه امر به معروف و نهی از منکر به نمایش گذاشته می شود.

– برای بسیاری از مردمان شریفی که فیلم ها را ندیده اند، مجال دیدن فیلم ها و قضاوت در باره آنها مهیا می شود.

– قانون و مجوز مراجع رسمی برای نمایش عمومی فیلم ها، محترم شمرده می شود.

 – بازگشت بخشی از سرمایه گذاری صورت گرفته برای تهیه کنندگان آثار یاد شده – که بدون کمک دولت به ساخت فیلم ها اقدام کرده اند- تسهیل می شود.

مجدداً تکرار می کنم حق مرجع نظارتی برای تایید گزارش تصویری جلسه نقد و ابلاغ هر گونه اصلاحیه تازه به فیلم ها – به هر اندازه و میزان – محفوظ می باشد و همراهی و تمکین سازندگان آثار ضروری می باشد.

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱ نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • انصافا پیشنهادات معقول و مدبرانه ایست و امیدوارم با پذیرش آنها هم راه بر سوء استفاده سودجویانی که در کمین این دو فیلم نشسته اند بسته شود و هم مخاطبین با استفاده از نقد و بررسی و تحلیل های مورد اشاره به قضاوت درستی برسند و صد البته تهیه کنندگان آثار نیز بخشی از ضرر مالی خود را جبران کنند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید