روزانه های سینمایی
نمک پاش دل ریشم چرایی؟

نمک پاش دل ریشم چرایی؟

حیرت انگیز است. چی ؟ موسسه ای دست به کاری انتحاری میزند و مبلغ قابل توجهی را برای خرید رایت برنامه ای پخش شده از تلویزیون می پردازد. پخش شده که چه عرض کنم بهتر است بگویم چند بار پخش شده. در سایت سیما همین الان بطریق رسمی امکان دانلود همان برنامه مهیاست. روزها و شب هایی که برنامه از سیما پخش می شد، حضراتی زودتر از تلویزیون، هر برنامه را پس از ضبط در فضای مجازی قرار دادند.  هم اینک نسخه کپی کامل همان کار به راحتی در دسترس است. اما موسسه مورد نظر  کوتاه نمی آید و به اعتبار کیفیت اثر و برند تیم سازنده، قرارداد خرید رایت را امضا می کند. موسسه در اقدام بعدی برای جذابیت بخشیدن به اثر با هماهنگی مرجع نظارتی و تهیه کننده تلویزیونی همان برنامه، دست به انتخاب بهترین اپیزودها از انیمیشن های روز جهان میزند و هر قسمت از برنامه را در متن یک سری انیمیشن منتخب قرار می دهد. اطلاعات مربوط به این کار به روشنی بر روی جلد و پاکت فیلم درج می شود. اثر در بازار با بازخورد نسبتاً خوبی همراه می گردد ولی منابعی از نارضایتی مشتریان سخن به میان آورده و مدعی می شوند چرا زمان مقرر برای یک کار ویدیویی رعایت نشده است و قسمت های ۱۳ گانه برنامه مثل گوشت قربانی در ۱۳ برنامه بناست عرضه بشود؟

در اینگونه مواقع یا باید انگشت حیرت به دهان گرفت و یا متقابلاً از منتقدان خواست کمی انصاف پیشه کنند و اگر نوشی نیستند اقلاً نیشی نباشند. این مطلب در تعقیب این یادداشت نوشته شد. کد خبر ۳۷۸

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱۳ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • جناب فروتن
    همین دو دقیقه پیش نیم ساعت با خبرنگار محترم روزنامه هفت صبح در همین موارد گفتگو داشتیم و در بخشی از آن عرض کردم که مگر سیما سیزده قسمت این مجموعه را در یک شب عرضه کرد که در پخش ویدیویی این کار را بکنیم ضمن آن که به جز شرکت سروش که تیراژ برایش مهم نیست (همانند شرکت مادر که گاه به نظر می رسد تعداد مخاطب برایش اهمیتی ندارد) و صرف عرضه پکیج برخی از مجموعه ها کارکرد فرهنگی و تبلیغاتی خاصی برایش دارد، کلیه شرکتهای بخش خصوصی هر مجموعه ای را در قسمتهای جداگانه ای پخش می کنند و سرانجام پک آن را هم اگر شد بیرون می دهند
    ضمناً اضافه شد که با توجه به کیفیت اثر و هزینه های انجام شده وضعیت فعلی اقتصادی خانوارهای ایرانی هم شاید اجازه خرید پک یکجای این مجموعه را ندهد ولی انشاله همانند سایر آثار مجموعه ای عرضه شده توسط بخش خصوصی شبکه نمایش خانگی برای مجموعه جذاب کلاه قرمزی ۹۱ هم این کار را خواهیم کرد هم چنین یکی دیگر از مجموعه های جذاب دیگر پخش شده از سیما که تهیه کننده بیرون از سازمان دارد قصد عرضه مجموعه کار را به صورت یکجا داشت که در مقام مشورت همین روش را به آنها پیشنهاد کرده ایم
    جالبتر آن که خبرنگار محترم می پرسید اگر در اواسط کار تیراژ فروش کاهش یافت باز هم به همان تیراژ قبلی تکثیر و توزیع می کنید و آیا تا آخر این روش را ادامه می دهید که در پاسخ  پرسیدم اگر تیراژ روزنامه شما کاهش پیدا کند و روزنامه هم متعلق به بخش خصوصی باشد باز هم به همان تیراژ اضافی قبلی چاپ و توزیع می کنید و افزودم که شبکه نمایش خانگی کاملا بر اساس ساز و کار عرضه و تقاضا رفتار می کند اگر تیراژ افزایش یابد برای پیشگیری از زیان حتما تیراژ را کم  می کند و اگر فروش بیشتر باشد برای افزایش درآمد و جبران برخی زیانهای ناشی از دیگر عناوین حتما تیراژ را افزایش خواهد داد
    نهایتا به ایشان اطمینان دادم که با توجه به تعهدات اخاقی و مالی به تیم تهیه کننده اثر به شرط بقاء و امکان کار حتما این مجموعه را تا به  آخر به صورت تک قسمتی عرضه خواهیم کرد

  • جناب فروتن
    نکته جالب در گزارش خبرنگار تلویزیونی ایسنا آن بود که نظر یک نفر به نام ایلیاد نشاندهنده نارضایتی مردم از تایم برنامه بود حال آن که ما از جناب ایشان دعوت می کنیم به دفتر موسسه تشریف بیاورند و خود شاهد تماسهای مکرر مخاطبان تا شب هنگام و در روزهای تعطیل که پیگیر ادامه پخش این مجموعه هستند باشند
    یک نمونه واقعی این که در روز جمعه ساعت دو بعد ازظهر که برای جلسه ای در دفتر حضور داشتیم شخص بزرگسالی تماس گرفت و خواهان اطلاعات پخش ادامه مجموعه بود و از این که کل برنامه را امسال از سیما ضبط نکرده  اظهار تاسف می کرد پس از ارائه اطلاعات از ایشان سن و جنس فرزندشان را پرسیدم که گفت بچه کجا بوده خودم برای خودم میخوام
    در انتهای گزارش ایسنا آدرس دستیابی به نسخه های غیرمجاز اثر هم به چشم می خورد که برای ما خیلی جالبتر بود به ویژه این که خبرنگار روزنامه هفت صبح هم می پرسید با توجه به این موضوع چگونه توقع داریم مردم باز هم این اثر را در شبکه نمایش خانگی خریداری کنند که عرض کردم قابلیت این مجموعه در جذب کودکان و حتی بزرگسالان از یک سو و علاقه کودکان به مالکیت نسخه ویدیویی آثار مورد علاقه شان و نیز عدم دسترسی کودکان به فضای مجازی که دزدی نسخه های آثار را امکان پذیر می سازند همگی برای ما نتیجه ای خلاف نظر شما را متصور می نمایند

  • آقای نجفی امیدوارم با درگیر شدن در مساله توزیع کلاه قرمزی، توزیع کارهایی که خیلی وقته توی سایت خبرش رو درج کردید رو فراموش نکنید. من الان چند ماهه منتظر پخش اسکوبی دو هستم. میشه بگید کی توزیعش میکنید و دلیل این تاخیرها چیه؟

  • آقا احسان عزیز اصلاً این کامنت شما رو ندیده بودم الان هم اتفاقی داشتم در مورد مسایل فنی با کسی بحث میکردم به این صفحه رجوع کردم توزیع عناوین هنر نما به صورت منظم دستور کار اصلی مرکز پخش و بازرگانی موسسه است ولی به دلیل ورود مجموعه کلاه قرمزی کمی برنامه جابجا شده ولی انشاله از خجالت شما تا قبل از تابستان درخواهیم آمد مخصوصا که تمرکز ما روی عناوین کودک است و کودکان عزیز از الان به بعد در کمای امتحانات هستند

  • به همن دلیل همه دوستان و اقوام و خانواده و همکاران رو بسیج کردیم که برنامه امتحانات بچه ها رو در مقاطع ابتدایی و راهنمایی در مناطق مختلف کشور دربیارن که با امتحانات اونا هماهنگ بشیم
    اگه شما هم میتونی کمک کنی متشکر میشیم

  • آقای نجفی عزیز، مشکل اینه که بعد از امتحانات بچه ها و فروکش کردن تب کنکور، ماه رمضون میاد و بالطبع شما تو اون یه ماه هم کاری بیرون نمیدید! بعد از اونم که چون تابستونه و شبا کوتاه، مردم زیاد فیلم نمیخرن و شما کارای عنوان رو توزیع نمیکنید! بعدشم که اول مهره و تب و تاب مدرسه و گمانه زنیها بر اینه که کسی دنبال فیلم و انیمیشن نمیره، بعدشم که محرمه و کلا همه چی تعطیله! بعدشم که شب عیده و ….
    به خدا اگه از من مخاطب میشنوید اگه کارها رو با فاصله کمی از اکران جهانیشون توزیع کنید همه میخرن و میزان فروشتون خیلی بالاتر میره و بعد از یه سال که از تاریخ اکران یه فیلم بگذره دیگه کسی رغبتی برای خریدن نسخه دوبله شده پر از سانسورش نداره..
    این فقط حرف من نیست. حرف خیلی از مخاطباس.
    به عنوان یه پیشنهاد خیرخواهانه روش فکر کنید.

  • با سلام
    جناب قائنی نجفی کی برای ۲ آثار خاک خورده مقلد شیطان و فرود در غربت اقدام میکنید؟به خدا همین جوریش فیلمها قدیمی هست شما دیگه عتیقشون نکنید.در ضمن باید یاداور بشم به قول بنده خدایی مردم فیلمهای روز دنیا رو هم نمیبینن یا وقت نمیکنن اونوقت….
    والا چه عرض کنم

  • آقا مسعود دوست ندیده و نشناخته من و
    پیمان خان پیگیر فیلمهای جدید در شبکه
    با تشکر از پیشنهادهای دلسوزانه شما حتما در شش ماهه نخست سالجاری به امید خدا و لطف دوستان و همکاران کاری خواهیم کرد که مدرسه ها که باز شد جایی برای شرمندگی مان باقی نمانده باشد
    فقط خاطر عزیزتان باشد که شش ماهه نخست امسال عملا سه ماه بیشتر نیست (فروردین نوروزی و خرداد امتحانی و مرداد مبارک در رفته) و به جز اردیبهشت در تیر ماه و شهریور آن هم احتمالا همه دنبال تعطیلات تابستانی و سفر و … اینها هستند

  • جناب قائنی نجفی
    زمانی شما بیشترین عناوین ایرانی را عرضه میکردید. علت این دوران فطرت (از نظر خرید و پخش فیلم ایرانی) چیست؟ فکر می کنم از زمانی که آقای اسد زاده رفتند، خرید فیلم ایرانی را از یاد برده اید. ما دوست داریم فیلم های ارزشمند ایرانی از سوی موسسه ی وزین هنرنمای پارسیان وارد بازار شوند.

  • آقای نجفی، ممنون از پاسختون.
    البته زیاد ندیده و نشناخته نیستم. سال قبل همکاریهایی رو با موسسه هنرنما داشتم.
    من از دیدگاه خودم میگم. اگه کاری رو که من نوعی دوست دارم تو ماه رمضون یا محرم یا هر موقع دیگه هم که توزیع کنید میرم میخرمش. خیلیا هم اینجورین.
    به هر حال امیدوارم که همیشه همینطور یکه تاز باشید. به خصوص در مورد توزیع انیمیشن.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید