روزانه های سینمایی
چو دزدی با چراغ آید گزیده تر برد کالا

چو دزدی با چراغ آید گزیده تر برد کالا

پخش غیر قانونی تولیدات سینما و تلویزیون ایران امر بی سابقه ای از سوی تلویزیون های ماهواره ای فارسی زبان نیست اما آنچه که این روزها بر عمق فاجعه افزوده است، شتاب و سرعت شگفت آور این راهزنی فرهنگی است. اگر پیش از این نسخه غیر مجاز فیلم ها چند هفته پس از توزیع آنها در شبکه، سر از پخش تلویزیون های فارسی زبان در می آوردند، حالا این فاصله به چند روز کاهش یافته و در صورت ادامه این وضع، بی تردید فروش فیلم ها در بازار داخل را با خسارت سنگینی مواجه خواهد ساخت. خبرها حکایت از نمایش فیلم حوالی اتوبان از یکی از همین شبکه های زالو صفت دارد و بعبد نیست که تکرار نمایش آن از سایر شبکه های مشابه صورت پذیرد.

باور کنیم یا نکنیم درصد قابل توجهی از هموطنان به ماهواره دسترسی دارند و در وانفسای گرانی و کاهش قدرت خرید مردم در این روزها، پخش رایگان انواع محصولات ویدیویی و سینمایی فرصت مغتنمی برای بسیاری از اقشار به شمار می رود و آنان را از خرید و حتی کرایه فیلم بی نیاز می سازد. در این بین تشکیل ستادهای نظارتی برای مقابله با سارقان داخلی و یا موزعین آثار مبتذل و مستهجن البته کار مفیدی است اما اقدامی درخور جنگ اقتصادی شبکه های معاند علیه کیان سینما و ویدیوی کشور نیست. موسسین و مدیران اغلب شبکه های فارسی زبان، فراریان و پناهندگان ایرانی تباری هستند که با فعالیت هایی تخریبی از این دست، درصدد انتقام جویی برآمده و غافل از آن هستند که بسیاری از تولیدات تصویری حاصل سرمایه گذاری بخش خصوصی است و دولت ها در داخل نیز نتوانسته اند آنگونه که باید از سرمایه آنها صیانت کرده و مانع از پخش غیر قانونی فیلم ها در سطح معابر و یا مغازه ها گردند.

تجربه نشان داده است که چنانچه فضای کسب و کار مناسب برای مدیران خوش فکر و دارای پشتوانه مالی در شبکه ویدیویی فراهم نباشد، نمی توان به حضور پایدار آنها دل بست. ضمانت فعالیت این گروه در وهله اول امنیت سرمایه گذاری است. عنصری که شواهد زیادی به فقدان و یا آسیب پذیری آن دلالت می کنند.

به نظر میرسد در این شرایط دیپلماسی فرهنگی کارساز شود و با وجود نپیوستن ایران به کنوانسیون برن، وزارت خارجه بتواند از طریق سفرا، کارداران و رایزنان فرهنگی خود با مقامات سیاسی – فرهنگی کشورهایی که محل استقرار و فعالیت شبکه های تلویزیونی مورد اشاره هستند، به توافقاتی برسد و خسارات ناشی از تضییع حقوق تهیه کنندگان ایرانی را به روشنی برای آنها تشریح کنند. در اینصورت شاید مقررات حاکم بر آن کشورها حکم کند که محدودیت هایی را به شبکه های خاطی تحمیل و گوشزد نمایند. به عنوان مثال اگر رابطه با امارات متحده عربی خیلی شکرآب نشده است، می توان سناریوی دیپلماسی فرهنگی را از آن کشور به اجرا گذاشت.

باتاب این یادداشت را در اینجا بخوانید.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۶ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • جناب فروتن با سلام
    از شما بعید بود اینگونه فرمایشات و دیر رصد کردن این وانفساهای اخیر
    {…..اگر پیش از این نسخه غیر مجاز فیلم ها چند هفته پس از توزیع آنها در شبکه، سر از پخش تلویزیون های فارسی زبان در می آوردند، حالا این فاصله به چند روز کاهش یافته……}
    بزرگوار فیلمهای شش وبش- ورود زنده ها ممنوع و این اواخر هم سعادت آباد هنوز توسط رایتی فروشان دوره گرد و دست فروشان کنار خیابان با این همه حرفه ای گریشان و این همه سالها تجربه که در حال آماده سازی بودند  غافلگیر شدند  که کانالهای حتا مجوز دار مان مثل کلیک – ۲۰ و…. در همان روز توزیع فیلم در شهرستانها اقدام به پخش از کانالهای ماهواره ای نموده اند بعدا شما میگید چند روز بعد.
     
     

  • حسین آقای فروتن
    باسلام
    به قول کلاه قرمزی بی نوا"همساده های ما که ماهواره دارند و مشتری فروشگامون هستند به محض رویت هر فیلم جدید با اس ام اس در هر موقع از شبانه روز اطلاع رسانی مینمایند.مثلا هرشب ساعت ۹ سریال قهوه تلخ مدیری داره شبکه ۲۰میده
    بعد تو اول فیلم میبینیم
    که میگن خطرناکه حسن….کپی نکنید……پلیس اینترپل میگیره شما رو …

  • آقا شما خودتون کارهای خارجی رو می دزدین و بین موسسات چوب میزنین و تقسیم میکنین خوبه ؟ 
    خیلی باحالین بابا ! 
    آخه برنمی گردن بهتون بخندن بگن مارو گیر آوردین ؟ 
    تمام کارهای کمپانی های میجر آمریکایی رو دارین بین موسسات تقسیم می کنین هیچی نیست اما اونا یه وقت به بازار شما ضربه بزنن واویلا !!! 
    خیلی خنده داره ! واقعا امر برتون مشتبه شده ها ! 
    اعتماد به نفستون ما رو کشته
    ابازرنگ! بچه شهری ! کار درست !
    دیپلماسی ! 

    • دوست بی نام!
      خبر نداری. بیشترین میزان رایت فیلم خارجی در سال های اخیر خریداری شده است. حضور در بازارهای جهانی و دفاتر فروش منطقه ای و انعقاد قرارداد خرید در همین چند سال سیر فزاینده ای داشته است.
      شرکت های مورد اشاره تعمداً به ایران رایت نمی فروشند. ضمناً پخش آثار ایرانی توسط وطن فروشانی انجام می شود که قصدی جز نابودی زیر ساخت های کشور را ندارند. فشار به دولت ها و کشورهای میزبان چنین شبکه هایی امر غیر متعارفی محسوب نمی شود. بنابراین متلک هایتان را جای دیگری خرج کنید شاید مفید واقع شود.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید