روزانه های سینمایی

نظام حکمرانی رسانه‌ای و تعارض منافع

یکی از مدیران ساترا مدتی پیش برای رد این ایراد که صداوسیما نمی‌تواند هم‌زمان نقش ناظر و بازیگر را در حوزه سرویس‌های ویدیوی درخواستی ایفا کند و این عارضه سبب تعارض منافع شده است، گفته بود این ایراد وارد نیست چون وزارت ارشاد هم از طریق بنیاد سینمایی فارابی فیلم تولید می‌کند و در عین حال مجوز تولید و پخش می‌دهد و به کار تنظیم‌گری مشغول است.!

گوینده غافل از این نکته است که کار خلاف عقل و منطق، فی نفسه بد و مذموم است و هر قدر هم تعداد مرتکبین آن بیشتر بشوند، وجاهتی برای آن حاصل نمی‌شود.

اشتباه دیگر گوینده آن است که سینِما برخلاف تلویزیون رسانه انحصاری نیست و تولید و نمایش انواع فیلم عمدتا توسط بخش خصوصی و نهادهای عمومی و غیردولتی صورت می‌گیرد. اگر کار درست یا نادرست مصادره بیش از یک‌صد سینِما در اوان انقلاب صورت نمی‌گرفت و استودیوهای بزرگ فیلمسازی به تملک دولت درنمی‌آمدند، امروز سایه دولت‌ در بخش تولید و نمایش در سینِما به حداقل رسیده بود.

از سوی دیگر بنیاد سینمایی فارابی نقشی همانند شبکه‌های تلویزیونی بازی نمی‌کند که نقش پر رنگی در تولید فیلم سینمایی داشته باشد. فارابی فقط یکی از منابع مالی و حامی تولیدکنندگان فیلم در بخش خصوصی است و در سالهای اخیر به جز اعطای وام، در تولید فیلم مشارکت می‌کند. فارابی یک یا دو سینِما بیشتر در کل کشور ندارد و آن‌ها نیز تابع تصمیمات شورای صنفی نمایش هستند. پس در سینِما قاعده بر آن است که تولید و پخش فیلم توسط بخش خصوصی انجام شود و فارابی فقط به قدر ضرورت و در صورت نیاز و تقاضای تهیه‌کنندگان درصدد حمایت از آن‌ها برآید. فارابی انحصار تولید فیلم در کشور را در دست ندارد و از طریق وزارت ارشاد(سازمان سینمایی) و قواعد تنظیم‌گری نمی‌تواند همه تولید‌کنندگان را تابع ضوابط خود کند. زیرا اصولاً قانونگذار چنین وظیفه‌ای را برای او تعریف نکرده است.

بهترین راه و عاقلانه‌ترین راه برای تنظیم‌گری و نظارت بر فعالیت رسانه‌‌های صوت و تصویر آن است که همانند الگوی کشورهای توسعه یافته، مرجع و نهادی فرادستگاهی برای آن مشخص شود تا شائبه و اتهام هرگونه تزاحم و تعارض منافع از دامن ذی‌نقشان پاک گردد.

نشانی روزانه‌‌های سینمایی در تلگرام: t.me/cinemadailyir

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید