روزانه های سینمایی

در حال حاضر شما دسترسی به آمار ندارید!

ممکن است ما میانسالان و سالمندان به سینما و فیلم‌های روی پرده آن علاقه نداشته باشیم و عادت سینما رفتن را مدتهاست به کنار گذاشته باشیم، اما مثل همه کشورهای جهان بیشتر جمعیت سینمارو در ایران اقشار سنی ۱۵ تا ۳۵ ساله هستند.
بنابراین در مطالعات فرهنگی بررسی میزان تماشای فیلم در سینماها و مصرف فرهنگی شهروندان در این زمینه همیشه یکی از شاخص‌های مهم به شمار می رفته است.
در اراک بعد از تعطیلی ابدی سینما فرهنگ در بهار سال ۱۳۹۷ چهار سال بعد سینما عصرجدید نیز با سه سالن به دلیل دعاوی ملکی در بهمن ماه ۱۴۰۱ موقتا تعطیل شد.
از تابستان سال گذشته در سالن مجتمع ستارگان یا همان سینما قصر طلایی سابق نمایش فیلم با سامانه موسوم به سینما سیار نمایش فیلم‌های روز سینما آغاز شد و در ادامه وضعیت نمایش فیلم در آن سالن تقریبا تثبیت شد و بهره‌بردار سالن مدعی است که با سینما سیار ارتباطی ندارد.
از بهمن سال گذشته عصرجدید هم توسط مالک جدید به زنجیره سینماهای کشور مجددا برگشت و اصطلاحا زیر بار رفت.
اقدام بنیادین در زمینه سینما را صندوق حمایت و بازنشستگی آینده ساز انجام داد که مجتمع یا مرکز همایش‌های پروین اعتصامی را با سرمایه قابل توجهی ساخت و در آن سه سالن را برای نمایش فیلم به سازمان سینمایی برای دریافت پروانه بهره‌برداری معرفی کرد.
به این ترتیب شهری که از بهمن ۱۴۰۱ بمدت یکسال سینمایی نداشت، در حال حاضر از هفت سالن نمایش فیلم برخورد است.
اما
متصل نبودن سه سالن سینما عصرجدید اراک در سه ماهی که از فعالیت مجدد آن می‌گذرد و نیز سالن مجتمع ستارگان اراک در ۱۰ ماه گذشته به درگاه‌های فروش بلیت اینترنتی
این اشکال و ایراد بزرگ را دارد که نمی‌توان برآوردی از میزان استقبال شهروندان اراکی از فیلم‌های اکران شده داشت و میزان آن را در جمع‌بندی فروش فیلم‌ها و سینماهای کشور منظور کرد. سامانه سمفا که اطلاعات فروش همه سینماهای کشور را تجمیع و ارائه میکند. در شرایط کنونی به دلیل یادشده هیچ اطلاعی از میزان فروش چهار سالن مذکور ندارد.
بنابراین برای یک محقق هیچ داده آماری برای تهیه گزارش و تحلیل از رابطه شهروندان اراکی با سینما وجود ندارد.
در حال حاضر سامانه سمفا تعداد بلیت فروخته شده به تفکیک برای فیلم‌های سالجاری را در استان مرکزی ۴۴۲۴ قطعه نشان می‌دهد که احتمالا مربوط به سینماهای نور محلات و سلمان ساوجی در ساوه می‌باشد.
زیرا این دو سالن به درگاه‌های اینترنتی فروش بلیت متصل بوده و هستند و سالن‌های پروین اعتصامی برای اتصال به درگاه‌های چهارگانه فروش بلیت اینترنتی(سینما تیکت، ایران‌تیک، گیشه و…) دچار مشکل هستند.

نشانی روزانه‌‌های سینمایی در تلگرام: t.me/cinemadailyir

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید