روزانه های سینمایی

بحثی در باره نسبت جشنواره با فجر انقلاب

این یادداشت به قلم نگارنده در دوازدهمین شماره نشریه روزانه چهل و دومین جشنواره فیلم فجر به عنوان سرمقاله به چاپ رسیده است.

تلقی برخی از اصحاب اندیشه و نظر این است که جشنواره فیلم فجر به اعتبار نامی که بر تارک آن نشسته است و همزمانی برگزاری آن با دهه فجر انقلاب اسلامی، باید میزبان فیلم‌هایی در بخش‌های رقابتی خود باشد که همه آنها بدون استثنا نسبت روشن و معناداری با انقلاب و اسلام داشته باشند و اگر جز این باشد جشنواره از مسیر خود منحرف شده و به انقلاب و انقلابیون جفا کرده است.! اعتراض این عده وقتی شدت می‌گیرد که فیلمی را براساس سلایق شخصی و ذوقی خود نپسندند و نتوانند بین مضمون فیلم و باورهای خود نسبتی حداقلی برقرار کنند.

در نقد این تفکر باید گفت که جشنواره فیلم فجر از نخستین سالهای استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران با این نیت طراحی و اجرا شد تا آیینه تمام‌نمایی از آفرینندگی و خلاقیت سینما و سینماگران ایرانی باشد. این باور خوشبختانه وجه اشتراک همه دولت‌هایی بوده است که طی ۴۵ سال گذشته با دیدگاهها و گرایشهای سیاسی و فکری مختلف در مسند قدرت و مصدر خدمت بوده‌اند و تلقی آنان همسو با اهالی سینما آن بوده است که جشنواره فیلم فجر به رویدادی مناسبتی و با محوریت موضوعات خاص تنزل پیدا نکند. جشنواره فیلم فجر در مقیاس ملی یگانه جشنواره‌ای است که بسیاری از سینماگران با امید و آرزو در آن پا می‌گذارند و فارغ از آنکه در روز آخر جایزه‌ای را به خانه ببرند یا نبرند، تنفس در فضای آن را غنیمت شمرده و کنجکاوانه بازخورد فیلم‌شان در سالن‌های مختلف را دنبال می‌کنند و در جلسات و نشست‌های رسانه‌ای نیز با سعه صدر به آرا و نظرات خبرنگاران و نویسندگان سینمایی گوش می‌سپارند.

پس جشنواره فیلم فجر نه تنها یک جشنواره موضوعی و مناسبتی نیست بلکه همواره آغوش خود را برای نمایش فیلم‌های سینمایی در ژانرها و موضوعات مختلف گشوده است تا فیلم‌هایی که از فرایندهای رسمی و اداری عبور کرده‌اند، به تشخیص هیات انتخاب شانس حضور در جشنواره را داشته باشند.

از یاد نبریم؛ در دوره‌هایی از جشنواره فیلم‌های شاخصی در زمینه تاریخ انقلاب و مقاومت و در ژانرها و زیر ژانرهای سیاسی و اجتماعی خوش درخشیدند و توجهات را به خود جلب کردند و دل همه کسانی را که برای ایران و اقتدار و سربلندی آن می‌تپد، شاد نمودند. با این حال در دوره‌هایی هم که بطور طبیعی چنین فیلم‌هایی در جشنواره حضور نداشتند و یا اگر بودند، یارای رقابت با فیلم‌های بهتر و یک سر و گردن بالاتر را نداشته‌اند، به جز معدودی از نگرش‌های محفلی، کسی جشنواره و دبیران آن را با انگ بی‌کفایتی و بی‌تدبیری ننواخته است و آن را یک‌سره در برابر اسلام و انقلاب ندانسته است.

به نظر می‌رسد کسانی که تعریف و تلقی ضیق و بسته‌ای از جشنواره فیلم فجر دارند، باید در نگاه خود فلسفه و اهداف جشنواره تجدیدنظر کنند. به تعبیر خواجه شیراز:

هر چه هست از قامتِ ناسازِ بی اندام ماست ور نه تشریفِ تو بر بالایِ کس کوتاه نیست

راه دور نروم؛ در فراخوان چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر آمده است: «سینمای نوین ایران به عنوان پرتو درخشانی از فرهنگ ایرانی و اسلامی، همواره در سراسر جهان با ارزش های انسانی ، اخلاقی، انقلابی و معنوی شناخته شده است.» و در ادامه هدف جشنواره صریحاً بازگو شده است: « حمایت از سینمای اخلاق مدار، آگاهی بخش و امید آفرین به منظور معرفی آثار برگزیده یک سال سینمای ایران و تقدیر از تلاش هنرمندانه سینماگران خلاق و فراهم آوردن زمینه رشد و اعتلای آثار سینمایی بر پایه هویت ملی و دینی»

پس هر فیلم سینمایی که زیرمتن آن بصورت غیرمستقیم و هنرمندانه چشم و گوش مخاطب خود را برای آگاهی بخشی بازکند و مسئله‌ای انسانی و اجتماعی را در بافتی دراماتیک به نحوی اثرگذار روایت کند، با نگرش انقلابی همسوست. فیلمی هم که در لایه‌های قصه‌ پر پیچ و خمش، نور امید را در دلها تابانده. از گفتمان انقلاب خارج نشده است. هر اثری که جلوه‌ای از فرهنگ و سلوک ایرانی و اسلامی از آن پرتوافکن باشد، ولو آنکه به حوادث انقلاب و جنگ ارجاعاتی نداشته باشد، وامدار منشور انقلاب است. پس در کانتکستی که جشنواره فجر و اهدافش بر آن استوار شده است، طیف وسیعی از فیلم‌های راه‌یافته می‌توانند به رسمیت شناخته شوند و جهان بینی فیلمسازان و جهان داستانی آنها منافاتی با فجر انقلاب و آرمان‌های نظام منبعث از آن ندارد.

نشانی روزانه‌‌های سینمایی در تلگرام: t.me/cinemadailyir

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید