روزانه های سینمایی

آرزویی که بر دل اهل فرهنگ ماند

یازدهمین دوره قانونگذاری رو به اتمام است و قبل از پایان سال دوازدهمین دوره انتخابات مجلس برگزار خواهد شد. آرزو بر دل اهل فرهنگ ماند که برخی از نمایندگان در ماه‌های پایانی نمایندگی بلوغ و پختگی خود را در تحلیل مسائل و اظهارنظر نشان دهند.
کافی بود این عده از نمایندگان در دوره چهارساله نمایندگی که معادل یک دوره کارشناسی در دانشگاههاست، شاگردی زرنگ و با هوش بالا بودند و در حوزه کاری خود و کمیسیونی که در آن عضو هستند، به عنوان یک کارشناس و مدعی صاحبنظر ظاهر شوند.
افسوس که برای بعضی از مجلسی ها در کماکان بر روی همان پاشنه قبلی می‌چرخد و در کلام و سخن آن نگرش تازه و عمیق و بروزی درک و احساس نمی‌شود.
نماینده‌‌ای گفته است: «در بهترین حالت تا امروز تنها توانسته ایم ۴۰ درصد از سینما را ایرانی سازی و اسلامی سازی کنیم و این مقدار مطلوب نیست.»
نماینده محترم نگفته است با چه متر و میزانی به این درصد دست یافته است و منظور او از ایرانی سازی و اسلامی سازی سینما چیست؟ اگر سینماگر یا محققی به دنبال چگونگی ایرانی سازی سینما باشد، فرمولی که آقای نماینده به آن دست یافته است، چیست؟
برای یافتن نمونه و مصادیق همین ۴۰ درصدی که رضایت ایشان را جلب کرده است، باید دست روی کدام فیلم‌ها گذاشت و به زبان ساده تر فیلم‌های مطلوب ایشان چه آثاری هستند.؟
شرح و تفسیر فرمایشات دیگری از نماینده ملت را به شما واگذار می‌کنم و حرفم را جمع می‌کنم:
«ممکن است گاهی یک فیلمنامه نویس یا کارگردانی را پیدا کنیم که در این حوزه دغدغه جدی دارند اما مثلاً بازیگری که برای آن اثر انتخاب می کنیم همسو نیست و ممکن است حضور همان بازیگر باعث شود تا آن اثر خواسته ملت انقلابی را برآورده نکند.»

نشانی روزانه‌‌های سینمایی در تلگرام: t.me/cinemadailyir

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید