روزانه های سینمایی

نقد گفتار، این پنجره برای تعطیلی بخش خصوصی در نمایش خانگی باز می‌شود؟

خبری با این مضمون منتشر شده است: پایان فعالیت بخش خصوصی در حوزه نمایش خانگی با تصویب برنامه هفتم توسعه

 خبر تعطیلی و توقف فعالیت بخش خصوصی در نمایش خانگی از سوی یکی از فعالان این حوزه به اعتبار بندی در لایحه برنامه هفتم توسعه منتشر شده است. در این یادداشت کوشیده‌ام، توضیحاتی در این باره بدهم و برداشت خودم را برای برطرف کردن ابهامات و نگرانی‌های ایجاد شده ارائه کنم.:

خبر منتشر شده که در واقع بر اساس توتیت یکی از تهیه‌کنندگان سینِما و نمایش خانگی تنظیم شده است،‌ در ادامه متن بند ب ماده ۷۶ را به شرح زیر به عنوان سندی برای ادعای مطرح شده نقل کرده است:

«بند ب ماده ۷۶ لایحه برنامه هفتم توسعه: سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلف است پنجره واحد بارگذاری صوت و تصویر فراگیر در حوزه خود را حداکثر ظرف ششماه پس از اجرائی شدن این قانون ایجاد کند. ‏تمام رسانه‌های ناشر محور دارای مجوز از سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلفند محتوای در حیطه اختیارات تنظیم‌گری صدا و سیما را از طریق این پنجره واحد بر روی سکوی خود بارگذاری کنند.» در این رابطه باید گفت:

۱. در لایحه پیشنهادی دولت به مجلس ضمن آنکه صوت و تصویر فراگیر تعریف نشده است، ذیل ماده ۷۶ و بند ب آن چنین عبارتی وجود نداشت و کمیسیون بررسی کننده لایحه آن را به پیش‌نویس افزوده است. صداوسیما در دو سال گذشته به دنبال راه‌های میانبر برای مشروعیت بخشیدن به تشکیلاتی است که برای تنظیم‌گری و نظارت بر سکوها و رسانه‌های برخط فیلم و سریال چند سالی است فعالیت خود را آغاز کرده است. تجربه ناموفق در استفاده از قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و در ادامه اخذ یک مصوبه از شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۳۰ خرداد سالجاری از جمله این تدابیر است. احتمال می‌رود صداوسیما در تازه‌ترین اقدام باتوجه به اینکه قانون برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه در نوبت بررسی در مجلس قرار دارد، درخواست‌های خود را در پیش‌نویس لایحه مزبور گنجانده باشد تا پس از تصویب و ابلاغ قانون به آن استناد کند و در ذیل دستگاه‌های حاکمیتی برای امور نظارتی و صدور مجوز قرارگیرد.

۲.پنجره واحد همان پنجره ملی خدمات دولت هوشمند است که  بر اساس بند واوتبصره هفت قانون برنامه و بودجه سال ۱۴۰۱ دستگاه‌های اجرائی و نهادهای عمومی مکلف‌اند «پنجره واحد خدمات هوشمند» خود را بر اساس الزامات مصوب شورای اجرائی فناوری اطلاعات حداکثر تا شهریورماه سال ۱۴۰۱ راه‌اندازی کرده و حداقل یک‌سوم از خدمات اختصاصی خود را با اولویت خدمات پرکاربرد از طریق این پنجره ارائه دهند. به عنوان مثال اگر شما به دنبال مجوز از یک دستگاه باشید، چنانچه نشانی اینترنتی پنجره واحد خدمات آن دستگاه را بلد باشید، مستقیماً به آن مراجعه می‌کنید و یا آنکه وارد پنجره واحد دولت به نشانی my.gov.ir می‌شوید و با دریافت یک کد که به تلفن همراه شما ارسال می‌شود، به سامانه دستگاه موردنظر وارد شده و تقاضای خود را برای دریافت مجوز ثبت می‌کنید. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مدتهاست که پنجره واحد خود را تحت عنوان وفا راه اندازی کرده است و تقریباً تمام خدمات آن بصورت الکترونیکی به ارباب رجوع داده می‌شود. در این میان استثنائاً به خاطر مسائل حفاظتی، متقاضیان برای دریافت مجوز نمایش انواع فیلم، نسخی از محصول را در قالب هارد و یا دی‌سی‌پی به سازمان سینمایی ارائه داده و پاسخ را از طریق سامانه پیگیری می‌کنند.

۳.براین اساس صداوسیما نیز که برای اولین بار در شمول نهادهای عمومی برای ارائه خدمات تعریف شده به مردم قرار گرفته است، همانند سایر دستگاه‌ها باید پروانه فعالیت رسانه‌‌های ناشر محور و مؤسسات برخط ویدیوی درخواستی و نیز مجوز تولید و نمایش انواع محتواها را از طریق پنجره واحد اختصاصی خود صادر کند. در دو سال گذشته تهیه‌کنندگان محتواهای نمایشی و یا مدیران سکوها برای دریافت مجوز نمایش و انتشار بصورت حضوری فایل برنامه خود را به سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر ارائه داده‌اند و پاسخ گرفته‌آند.

پس منظور از بارگذاری تمام محتواهای در حیطه اختیارات تنظیم‌گری صدا و سیما از سوی متقاضیان امر جدیدی نیست و اقدامی در راستای تحقق دولت الکترونیک و سالم‌سازی محیط‌های اداری است.

بدیهی است اگر منظور نویسنده محترم توییت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی از گنجاندن بند ب در ماده ۷۶ لایحه برنامه هفتم توسعه چیز دیگری است، باید در صدد روشنگری و توضیح برآیند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید