روزانه های سینمایی

سبقت آزاد کمدی‌های سینمایی

یکه‌تازی فیلم‌های کمدی بر پرده سینماها طی سالهای اخیر موجی از امید را در دل فعالان سینمایی ایجاد کرده است. آمار ۲۸ میلیونی تماشاگران در سال ۱۳۹۸ با اپیدمی کرونا ویروس طی سال‌های ۹۹ تا ۱۴۰۱ به یکباره سقوط کرد. کرونا که فروکش کرد، بازگشایی تدریجی سالن‌های سینِما و بازگشت رونق نسبی، خاطرات خوش گذشته را زنده کرد. در سالجاری با افزایش و بهبود ضریب آشغال صندلی‌های سینما، به جز آنکه رکورد ارقام فروش جابجا شد، این امیدواری حاصل شده است که تا پایان سال شاخص جمعیت تماشاگرن سینِما با جهش آشکاری به مرز ۲۰ میلیون نفر نزدیک شود.

استقبال مردم از سینمای کمدی در سالجاری در حالی است که تلویزیون رسانه همسایه سینِما، امسال به جز فصل چهارم سریال«نون خ» و فصل دوم سریال «چشم‌بندی» محتوای درخوری در گونه کمدی نداشت و سیمای عمومی شبکه‌ها در برنامه‌های نمایشی عبوس بود. بازیگران پرمخاطب در فیلم‌های سینمایی امسال مدتهاست که از قاب تلویزیون دورمانده‌اند و نتوانسته‌اند با مخاطب انبوه ارتباط برقرار کنند.

بهرام افشاری و محسن تنابنده آخرین بار در پایتخت ۶ ظاهر شدند و در دو سال گذشته ادامه تولید سریال با وقفه روبرو شده است. پژمان جمشیدی که به تنهایی بار فیلم‌های کمدی زیادی را در این سالها به دوش کشیده است، بعد از فصل سوم زیرخاکی در نوروز ۱۴۰۱ در مجموعه دیگری نقش آفرینی نکرده است. در بین بازیگران زن فیلم‌های سینمایی پرمخاطب شبنم مقدمی و الناز حبیبی به اتفاق در سریال دوپینگ(رضامقصودی) در قاب سیما دیده شده بودند و در سه سال گذشته قراردادی با تهیه‌کنندگان تلویزیونی نداشته‌اند.

تلویزیون چاره‌ای ندارد برای اینکه از دور رقابت با سینِما و نمایش‌خانگی جانماند در کنار سرمایه‌گذاری برای ساخت سریال‌های با داستان‌های امنیتی و دادگاهی، کمدی‌های مفرح و شادی آفرین را از یاد نبرد. بازپخش سریال‌های موفق دهه‌های گذشته طی هفته‌های اخیر بینندگان سنتی تلویزیون راناخواسته به مقایسه مجموعه‌های نمایشی گذشته و حال تلویزیون انداخته است. تجربه نشان داده است تلویزیون در خرید فیلم‌ و سریالهای کمدی سینِما و نمایش‌خانگی امساک به خرج می‌دهد، پس چاره‌ای جز این ندارد که آب رفته را به جوی برگرداند و میل و نیاز همه مخاطبان را مدنظر قرار دهد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید