روزانه های سینمایی

ارزش گفتگو با رئیس سازمان سینمایی در چیست؟

رئیس سازمان سینمایی از معدود دولتمردانی است که برای اولین بار با یک رسانه منتقد به گفتگو نشسته است. ارزش گفتگوی رئیس سازمان سینمایی در این است که او صریح و بدون لکنت جواب سوالات را داده است و چیزی را در ابهام و لفافه باقی نگذاشته است. کسوت و اعتبار فریدون جیرانی البته برای مصاحبه شونده اهمیت داشته است اما خزاعی می‌توانست مودبانه و با زبان دیپلماسی از زیر گفتگو شانه خالی کند. کاری که خیلی از دولتمردان آن را شگرد دارند و نمی‌خواهند با رسانه‌های منتقد در قاب مشترک عکس بگیرند.

خزاعی به عنوان مدافع وضع موجود به مدیران گذشته طعنه نمی‌زند و کاسه کوزه‌ها را سر آن‌ها نمی‌شکند. او به عنوان یک فعال سینمایی خوب می‌داند که پارامترهای متعددی در بروز مسائل و مشکلات ریشه‌دار سینمای ایران دخیل هستند و سیاست دولت‌ها فقط یکی از آنهاست. کاهش و نزول تماشاگران سینِما در دو دهه اخیر، روند کند سرمایه‌گذاری برای ساخت سینما، گسست رابطه و تعامل سینمای ایران با سینمای جهان، ضعف گفتمان انتقادی در تولیدات سینمایی به تبع نقش ضعیف احزاب در سپهر سیاسی کشور، تاراج فیلم‌های ایرانی در تلویزیون‌های فارسی زبان ماهواره‌ای، وضعیت وخیم معیشتی بسیاری از اهالی سینِما و تأثیرات منفی مواضع سیاسی/انتقادی هنرمندان بر فعالیت‌های سینمایی آنها واقعیت‌هایی هستند که سایه سنگین خود را بر همه دولت‌های گذشته و حال انداخته‌اند و گریزی از آن‌ها نیست.

حل مشکل نمایش برخی از فیلم‌های سینمایی که موفق به عبور از فیلتر شورای بازبینی دولت گذشته نشده بودند، اقدام مثبت دیگری است که خزاعی در گفتگو به آن اشاره کرده است و نمی‌توان براحتی از کنار آن گذشت. مدیران سینمایی در دولت کنونی از حاکمیت یک‌دست به خوبی بهره برده و با هماهنگی‌های بین دستگاهی قادرند تا با تدابیر پیشگیرانه زمینه صدور پروانه نمایش چنین فیلم‌هایی را صادر کنند. در شرایطی که فیلم‌های دارای پروانه نمایش از شورای پیشین، مجدداً در این دولت بازبینی شده و اصلاحاتی را پذیرا شدند، کاش با اعمال اصلاحات مورد انتظار، پروانه نمایش «برادران لیلا» سال گذشته صادر می‌شد تا نسخه فاقد پروانه آن با بازتاب منفی کمتری روبرو می‌شد. به هر حال حقوق نمایش فیلم بدون داشتن پروانه نمایش به شرکت‌های خارجی واگذار شده بود و قابل انتظار بود که فیلم پس از مدتی به دست مخاطب ایرانی برسد.

رئیس سازمان سینمایی از اینکه فیلمسازان معتبری در تلویزیون به ساخت سریال‌های بلند مشغول هستند و سینِما از وجود آن‌ها بی بهره است، با حسرت یاد کرده است. سینماگرانی نیز با مساعد ندیدن شرایط حاکم برسینما در نمایش خانگی به ساخت سریال مشغول هستند که دعوت از آن‌ها می‌تواند به رونق سینِما کمک کند. دعوت خزاعی از محمدحسین مهدویان برای بازگشت به سینِما در این راستا ارزشمند است. حل مشکل قضایی فیلمساز جوان سعید روستایی و حضور دوباره او در سینِما نیز می‌تواند به اصلاح رفتار جوانانه و خام اندیشانه او در حواشی پیش‌امده برای فیلم برادران لیلا کمک کند.

پاسخ رییس سازمان سینمایی به برخی از پرسش‌ها را قانع‌کننده بدانیم یا ندانیم، مهم آن است که تحلیل محتوای این گفتگو می‌تواند مختصات بیشتری از راهبردهای سینمایی دولت سیزدهم را برای کارشناسان نمایان سازد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید