روزانه های سینمایی

لیبل حمایت را از روی این بسته بردارید

چند سالی است که نهاد مدعی تنظیم‌گری سکوهای نمایشی تعدادی از سریال‌ها و برنامه‌‌های مناسبتی بارها پخش شده از تلویزیون را به صورت رایگان به پلتفرم‌ها می‌دهد تا نشان دهد فقط به آن‌ها امر و نهی نمی‌کند و تشویق آن‌ها را هم از یاد نبرده است. بسته‌های اهدایی به رغم فضاسازی‌های خبری بینندگان زیادی نداشته‌اند و رونقی به سکوها نبخشیده‌اند.

روزنامه‌ ایران در خصوص بسته‌های اهدایی اخیر سیما به سکوها که به مناسبت محرم صورت گرفته است، گزارشی را منتشر کرده است. در گزارش آمده است:

ساترا چند روز پیش در آستانه ماه محرم در خبری اعلام کرد که به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم و برای حمایت از رسانه‌های صوت‌وتصویر فراگیر بسته محتوایی ویژه‌ای به سکو‌های دارای مجوز عرضه می‌کند. این بسته‌های محتوایی که از برنامه‌ها و سریال‌های از پیش تولیدشده صداوسیما در سال‌های قبل، جمع‌آوری شده بودند به پلتفرم‌ها این امکان را می‌داد که در کنار برنامه‌های خود مخاطب تلویزیون را هم جلب کنند.

با این همه، جست‌و‌جوی این اسامی در سه پلتفرم اصلی از حیث تعداد مخاطبان یعنی فیلمنت، نماوا و فیلیمو نتیجه‌ای در بر ندارد و نشان می‌دهد که پیشنهاد تلویزیون حتی در مورد آثار پرمخاطبی چون «شب دهم»، «درس‌هایی از قرآن» و «از لاک جیغ تا خدا» مورد استقبال این سکوها قرار نگرفته است. این درحالی است که خود این سکوها متناسب با فضای محرم، محتواهایی را تدارک دیده بوده‌اند.

اما نکته اینجاست که رویکرد نهاد تنظیم‌گر برای جلب مشارکت پلتفرم‌ها و ایجاد اهرم‌های مشوق، باید فراتر از در اختیارگذاشتن بسته‌های محتوایی پیشین تلویزیون باشد. چرا که این بسته‌ها عموماً در باکس تکرارهای تلویزیون قرار می‌گیرند و عمدتاً جوابگوی نیازهای روز مخاطبان حتی مخاطبان خود تلویزیون هم نیستند. بنابراین هیچ‌گونه مزیت و امتیازی برای پلتفرم‌ها ایجاد نکرده و در نتیجه یک اهرم کارآمد در ترغیب آنها محسوب نمی‌شوند. لازمه ایجاد این رویکرد در ساترا، رسیدن به ادبیات و فهم مشترک از اقتضائات پلتفرم‌ها و کم و کیف ذائقه مخاطبان آنهاست.
اهداف ملی به جای اهداف سازمانی
بنابراین سؤال این است که صداوسیما بجز تهیه بسته‌های محتوایی قدیمی برای سکوها، چه ابزارهای ترغیب‌کننده دیگری برای جلب مشارکت آنان در مناسبت‌های ملی و مذهبی دارد. طبیعتاً بخشی از مخاطبان VODها همان مخاطبان تلویزیون هستند و بخش محدودتر دیگری ممکن است مشترک نباشند. اما نیازهای مخاطبانی که به پلتفرم‌ها رجوع می‌کنند متفاوت است و این مسأله، کنش فعالانه‌تری برای تولید محتوای متناسب به زبان این دسته از مخاطبان و با توجه به نیازها و سلایق آنان را ایجاب می‌کند. تغییر رویکرد نهاد تنظیم‌گر بدون در نظر گرفتن اینکه صاحب و متولی‌اش، صداوسیماست که باید پروموت‌کننده تولیدات آن باشد، می‌تواند در ساترا این ظرفیت را ایجاد کند که به اهداف مشترک در مرزهای ملی و دینی فکر کند و مشارکت پلتفرم‌ها را هم بر این اساس با اقتضائات خودشان جلب نماید

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید