روزانه های سینمایی

سفرهای استانی گامی برای جبران فرصت‌‌های از دست رفته

«سازمان سینمایی برای توسعه سالن‌های سینما در کشور باید در متن برنامه‌های کلان از جمله برنامه هفتم توسعه، پیش‌بینی تسهیلات و مشوق‌هایی را بکند تا دیگر دستگاه‌های اجرایی از جمله شهرداری‌ها زمینه‌ساز ساخت مجتمع‌های تجاری سینمایی در شهرهای فاقد سینما از سوی سرمایه‌گذاران خصوصی و یا حوزه هنری شوند.»

دور دوم سفرهای استانی رئیس سازمان سینمایی از ماه گذشته آغاز شد تا برای اولین بار مدیر ارشد سینمایی کشور در دولت سیزدهم نخستین فردی باشد که به همراه جمعی از مدیرانش به اغلب استان‌های کشور سفر کرده و ضمن دیدار و گفتگو با سینماگران استانی، توجه مقامات اجرایی استان‌ها را به ظرفیت‌های بیانی رسانه سینِما جلب کند و از آن‌ها خواستار مشارکت در پیشبرد مسائل توسعه سینِما در استان باشد.

مدیران سازمان سینمایی با سفر به ۲۰ استان کشور تفاهم‌نامه‌هایی را در محورهای مشخص با استانداران، منعقد کردند و به رغم عدم ایفای تعهدات از جانب استان‌های میزبان، سهم پیش‌بینی شده خود را به استانها واریز کرده‌اند. کمک به تجهیز سینماهای استان، حمایت از تولید فیلم‌های کوتاه و بلند داستانی و مستند و برگزاری رویدادهای سینمایی از جمله دستاوردهای چنین سفرهایی بوده‌اند.

 تجربه نشان داده است که نگرش برنامه‌ریزان استانی در تخصیص بودجه برای مصارف فرهنگی و هنری بدون توجه لازم به نقش بی‌بدیل فرهنگ در اصلاح نگرش‌ها و رفتارهای اجتماعی است و به این خاطر با تقلیل نقش فرهنگ و هنر در امور روبنایی، بودجه متناسبی را برای پروژه‌های عمرانی بخش فرهنگ و نیز رویدادهای فرهنگی و هنری اختصاص نمی‌دهند. طولانی شدن روند پروژه‌های ناتمام عمرانی بخش فرهنگ در استانهای مختلف کشور، عدم برگزاری جشنواره‌های اختصاصی سینِما و نیز مهاجرت سینماگران شهرستانی به پایتخت عوارض بی‌توجهی نظام‌برنامه‌ریزی کشور به امور زیربنایی فرهنگ و هنر در استانها طی سالهای سپری شده است.

اگرچه بعید است که اعلام موضع صریح سکاندار سینمای کشور و هشدار و تحذیرهای او  مقامات عالی استانها را به جبران مافات ترغیب کند، با این حال توزیع عادلانه اعتبارات از سوی سازمان سینمایی می‌تواند به جز تجهیز و ارتقای دفاتر انجمن سینمای جوانان و گرم شذن تنور تولید انواع فیلم، زمینه مساعدی را برای جلب سرمایه‌های دولتی و مردمی در حوزه سینِما فراهم سازد.

در این میان معلوم نیست که سازمان امور سینمایی چرا اصرار بر اختصاص سهمیه تهیه‌کنندگی فیلم سینمایی به متقاضیان شهرستانی خارج از چارچوب و ضوابط صنف دارد.؟ در حال حاضر بسیاری از صدها تهیه‌کننده متشکل در چهار صنف تهیه‌کنندگی خاستگاه شهرستانی دارند و به دلیل تمرکز دفاتر تولید و پخش و نیز استودیوها و لابراتورهای دیجیتال در تهران، ناگزیر از مهاجرت به تهران شده‌اند. تهیه‌کنندگان جدید شهرستانی که از این پس سازمان سینمایی به رسمیت خواهد شناخت، به احتمال قوی باید با کارگردانان اول کار کنند که این اقدام نیز تخطی از مقررات صدور پروانه ساخت سینمایی است. رئیس سازمان سینمایی با اذعان تلویحی به این پیامدها در سفر اخیر به استان اصفهان گفته است؛ تهیه‌کنندگانی از این دست در نهایت باید تن به ضوابط تشکل‌های صنفی تهیه‌کنندگی بدهند و شرایط لازم را احراز کنند.!

در این میان دادن پنج سهمیه به فیلمسازان شاخص انجمن سینمای جوانان برای ساخت فیلم اول سینمایی منطقی‌‌تر است زیرا بسیاری از سینماگران جوان در این سالها با درخشش در پروژ‌های تحت حمایت دفاتر انجمن، به سینمای حرفه‌ای راه‌یافته‌اند.

کلام آخر؛ سازمان سینمایی برای توسعه سالن‌های سینما در کشور باید در متن برنامه‌های کلان از جمله برنامه هفتم توسعه، پیش‌بینی تسهیلات و مشوق‌هایی را بکند تا دیگر دستگاه‌های اجرایی از جمله شهرداری‌ها زمینه‌ساز ساخت مجتمع‌های تجاری سینمایی در شهرهای فاقد سینما از سوی سرمایه‌گذاران خصوصی و یا حوزه هنری شوند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید