روزانه های سینمایی

تغییر لحن صداوسیما در باره نمایش خانگی

برنامه «شبکه نقد»  بنادارد در برنامه‌های آینده خود از مباحث نظری فاصله گرفته و به معرفی و نقد محتوایی تولیدات موسوم به نمایش خانگی و واقعیات و اقتضائات حاکم بر آن بپردازد 

بعد از ۱۲سال انتقاد و هجمه بی‌امان صداوسیما علیه تولیدات بخش خصوصی در شبکه نمایش خانگی که با عرضه نخستین مجموعه‌های نمایشی این شبکه در سال ۸۹ آغاز شد و تا اواسط سال ۹۰ ادامه یافت، سرانجام نخستین برنامه رادیویی و تلویزیونی با رویکرد نقد منصفانه و عالمانه سریال‌های این شبکه از عصر پنجشنبه ۱۳ بهمن در شبکه رادیویی نمایش با عنوان« شبکه نقد» آغاز شد..

انتظار می‌رفت که با واگذاری سیاست‌گذاری و نظارت صداوسیما بر فعالیت سامانه‌های برخط نمایش دیداری و شنیداری، به مرور از شیب انتقاد یکسویه به سرمایه‌گذاری مشترک سکوهای نمایشی و اشخاص حقیقی و حقوقی  کاسته شود و این بار لحن مناسب صداوسیما در باره نمایش خانگی جایگزین تخطئه و ایرادهای سوگیرانه توام با اغراض سیاسی و تعصبات ارگانی بشود. به نظر می‌رسد با تغییر لحن و نگرش برنامه‌سازان از این پس به جای منتقدان کم‌مایه و بولتن‌نویس، شخصیت‌های دانشگاهی و صاحبنظران حوزه ارتباطات و رسانه‌ بر کرسی ارزیابی کیفیت برنامه‌های این رسانه تعاملی بنشینند. با اینکه صداوسیما براساس یک قاعده منطقی و حقوقی نمی‌تواند به عنوان یک تولید کننده و رقیب با داشتن دو پلتفرم تلوبیون و تلوبیون پلاس، نقش ناظر بر سکوهای نمایش دهنده را بازی کند؛ با این حال شروع پخش برنامه هفتگی «شبکه نقد» از صداوسیما نشانگر آغاز دوره جدیدی از رابطه این بنگاه بزرگ برنامه‌ساز و برخوردار از ردیف بودجه مستقل با رسانه‌های تصویری خصوصی است.

شبکه نقد در اولین قسمت، برنامه‌ای کاملا گفتگو محور و کارشناسانه بود و در مدت زمان ۹۰ دقیقه‌ای خود مطمئنا برای شنوندگان همیشگی برنامه‌های رادیو نمایش قدری نامتجانس جلوه کرده است اما برنامه «شبکه نقد» بنادارد در برنامه‌های آینده خود از مباحث نظری فاصله گرفته و به معرفی و نقد محتوایی تولیدات موسوم به نمایش خانگی و واقعیات و اقتضائات حاکم بر آن بپردازد. مشخص نیست که نسخه تلویزیونی این برنامه از کدام شبکه در دسترس است و می‌توان آن را دید.

این اقدام صداوسیما در شرایطی که به موجب قانونی نانوشته تبلیغ سریال‌ها و دیگر برنامه‌های سرگرم کننده سکوهای نمایشی ولو با دریافت هزینه پخش آگهی در آن ممنوع است، گامی رو به جلو برای رسانه‌ای محافظه‌کار است که خودش مدتهاست با چالش جذب مخاطب روبروست و شرط بقای آن در محیط رقابتی موجود بی‌تردید در گروی التزام به تکثر دیدگاه‌ها و باورها و سلائق مردم  و نخبگان است.

نشانی در تلگرام: t.me/cinemadailyir 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید