روزانه های سینمایی

نمایش تلویزیونی سه فیلم قبل از اکران عمومی در نوروز

پنجشنبه ۲۵ اسفند شبکه ۲ با پخش تیزر فیلم‌های سینمایی ایرانی؛  هوک، شماره ۱۰ و های پاور نوید نمایش آنها در ایام نوروز را داد. هر سه فیلم اولین بار در بخش رقابتی چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر نشان داده شدند و در بین آنها فیلم شماره ۱۰ برنده چهار جایزه از این جشنواره شد.  

تلویزیون دو سال پیش هم فیلم تیرانداز را در جدول فیلم‌های نوروزی خود قرار داد و عوامل آن فیلم هم سیمرغ‌های زیادی را از جشنواره فجر ۳۹ به خانه برده بودند. بطور کاملا طبیعی نمایش فیلم‌ها سینمایی قبل از اکران عمومی، نتیجه‌ای جر شکست برای آنها در سینماها ندارد. فیلم سینمایی تیرانداز به رغم جذابیت‌هایش در اکران نتوانست بیش از ۵۰ هزار نفر را به سالن‌ها بکشاند و عملا شکست سنگینی را تجربه کرد. قطعا این نتیجه تلخ برای فیلم‌های هوک، های پاور و شماره ۱۰ نیز رقم خواهد خورد و ثمره مقدم دانستن انبوه مخاطب تلویزیون بر تماشاگران سینماها به روشنی ملموس خواهد شد.

قابل پیش‌بینی است که فیلم‌های های پاور و هوک در اکران با استقبال چندای مواجه نشوند اما فیلم شماره ۱۰ با درخشش خیره‌کننده مجید صالحی می‌توانست جذابیت‌هایی برای سینما و پرده بزرگ داشته باشد اما عملا این مزیت از فیلم سلب شد.

ویژگی مشترک هر سه فیلم سرمایه‌گذاری نهادهای دولتی و حکومتی همانند بنیاد فارابی و ارتش برای ساخت آنهاست که پخش زودهنگام تلویزیونی آنها این ادعا را ثابت می‌کند که چنین فیلم‌هایی برای سینما آورده‌ای ندارند و به دلیل ارجحیت محتوا بر فرم و سفارشی بودن و بعضا ساختار ضعیف اتفاقی برای سینما به حساب نمی‌آیند.همچنین سیاست راهبردی برای ساخت چنین فیلم‌هایی از منظر صاحبان سرمایه در بخش‌های مختلف حاکمیت، جذب مخاطبان انبوه به منظور ابلاغ پیام و مضمون آنهاست. در این مسیر قطعا پخش تلویزیونی نظر این گروه از حامیان مالی را بهتر تامین می‌کند. به همین خاطر سرمایه‌گذاران از اینکه جیرینگی و بصورت کاملا نقدی با فروش رایت تلویزیونی به بخش قابل توجهی از سرمایه مصروف شده می‌رسند، قانع هستند.

در تیزر شب گذشته همچنین فیلم‌های کم مخاطب بیرو و بدون قرار قبلی (محصول بنیاد سینمایی فارابی در دولت گذشته) بی آنکه اکران آنلاین شوند و یا در پلتفرم‌ها بارگذاری شوند، در باکس پخش نوروزی تلویزیون قرار گرفته‌اند تا رایت ویدیویی آنها عملا سوزانده شود و سر از تلوییون درآورند.

در روزها و ساعات آینده سبد فیلم‌های ایرانی سایر شبکه‌های سیما معرفی خواهند شد و اگر چنین روندی برای انتخاب فیلم‌های دیگر جشنواره ۴۱ صورت گرفته باشد، دست سینما را برای اکران سال‌ آینده خالی خواهد کرد و عملا فضا برای نمایش دهها فیلم در نوبت نمایش مانده مربوط به سه سال گذشته مساعد خواهد شد.

نشانی در تلگرام: t.me/cinemadailyir

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید