روزانه های سینمایی

مورد عجیب یک فیلمساز؛ بررسی سه دهه فعالیت‌های‌سینمایی غلامرضارمضانی

از معدود فیلمسازانی که در ربع قرن گذشته در سینمای نوجوان ایران ثابت قدم بوده و اغلب آثار سینمایی و تلویزیونی او با محوریت مسائل و اقتضائات رده سنی نوجوان بوده است، غلامرضا رمضانی(متولد ۱۳۳۹ اراک) است. این نوشتار با هدف بررسی تماتیک فیلم‌های رمضانی نوشته شده و اولین بار در فصلنامه «رازان» سال چهارم شماره ۱۴ به چاپ رسیده است.

در یک سده اخیر مطالعات علمی و تلاش‌های زیادی برای آشنایی با مفهوم نوجوانی و تعریف و تبیین آن در حوزه روان‌شناسی رشد صورت گرفته‌ است. براساس این یافته‌ها، نوجوانی مرحله‌ای در چرخه تحول روانی است که پس از کودکی به وقوع می‌پیوندد و دوره تغییرات عمیق است. «نوجوانی و بخصوص سال‌های اول آن، قبل از هر چیز دوران تغییرات جسمانی، جنسی، روانی و نیز تغییر در الزامات اجتماعی است.» (ماسن هنری، پاول، ۱۳۶۸) علاوه بر آن، نوجوان برای مواجهه با مسایل زندگی موضع متفاوتی اختیار می‌کند. این امر با تصمیم برای اتخاذ وضعیتی مشخص و مستقل از بزرگسالان در موقعیت‌هایی که برای وی به وجود می‌آید؛ محقق می‌شود. «تغییرات فیزیولوژیک و بروز آثار و صفات جنسی ثانوی تنها اتفاق دوران نوجوانی نیست. تحولات و تظاهرات روانی هم در کنار آن به وقوع می‌پیوندد. تغییرات جسمی و روانی باعث متحول شدن شخصیت فرد و شکل‌گیری آن می‌شود. در نتیجه چنین تحولات عمیقی، نوجوان قدم به دنیای درون خود می‌گذارد؛ قدرت تفکر را درک می‌کند و سازش‌های دوران کودکی را کنار می‌نهد.»(منصور، محمود، ۱۳۸۴)

در تعاریفی که از نوجوانی به عمل آمده است، گذار از کودکی به بزرگسالی با تغییر شرایط جسمی و روانی مشهود است. دایره‌المعارف بریتانیکا، نوجوانی را به عنوان دوره‌ای بین کودکی و بزرگسالی تعریف کرده است: اصطلاح نوجوانی ”adolescence” از کلمه لاتین “adolescere” مشتق شده است که معنای آن رسیدن به بزرگسالی است.

در هنر صنعت سینما یکی از حوزه های اصلی و مورد علاقه فیلمسازان و سرمایه‌گذاران، تولیدمحصولات مورد علاقه نوجوانان در سراسر جهان بوده‌است. بطوریکه بعضی از شرکت ها و سینماگران از رهگذر تجربه اندوزی در این زمینه، به بازارسازی برای عرضه سری تولیدات محصولات سینمایی و تلویزیونی خود دست‌یازیده‌اند. البته در جامعه هدف اینگونه فیلمسازان، خانواده‌ها نیز قراردارند تا زمینه‌های تقویت رابطه های عاطفی و مبتنی بر شناخت بین والدین و نوجوانها‌ به اقتضای روانشناسی رشد و هنجارهای اخلاقی فراهم شود. در ایران با اعمال محدودیت شدید در نمایش فیلم‌های خارجی در سینماها طی چهار دهه گذشته، عملاْ سینماگران ایرانی در محیطی غیررقابتی با حمایت‌ دولت‌ها، تلاش نمودند تا فیلم‌های مناسب با این گروه سنی را تولید نمایند. پس از جنگ تحمیلی سنگ بنای جشنواره فیلم کودک و نوجوان گذاشته شد تا حاکمیت نشان دهد در مسیر باروری سینمای کودک‌ونوجوان جدی است.

«داریوش‌مهرجویی»، «بهرام‌بیضایی»، «امیرنادری»، «کیومرث‌پوراحمد»، «ابوالفضل‌جلیلی»، «ابراهیم‌فروزش» و «عباس‌کیارستمی» از جمله فیلمسازانی بودند که از میانه دهه شصت و طول دهه هفتاد برای نوجوانان فیلم ساختند و به کلیدواژه «فیلم‌های‌کانونی»(۱) در ادبیات سینمایی ایرانی بسامد زیادی بخشیدند. با این حال در طول دو دهه اخیر با رونق نسبی فیلم‌های کودکان آثار نوجوانانه سینمای ایران به حاشیه رفت و کمبود آن سال به سال بیشتر احساس شد.

از معدود فیلمسازانی که در ربع قرن گذشته در سینمای نوجوان ایران ثابت قدم بوده و اغلب آثار سینمایی و تلویزیونی او با محوریت مسائل و اقتضائات رده سنی نوجوان بوده است، غلامرضا رمضانی(متولد ۱۳۳۹ اراک) است. وی انگیزه خود را برای ماندن در این حوزه اینگونه تبیین کرده است:

«فضای نوجوان امروز مثل همه ادوار بشدت ملتهب و حساس است. چرا که نوجوان در پروسه گذار کسب هویت است. در همین پروسه سنی است که نسبت به جهان پیرامونش نگاه پرسشگرانه و دقیق‌تری پیدا می‌کند. در سنین بین سیزده تا هیجده سال خودش را بهتر و کاملتر می‌شناسد. من حس کردم با توجه علاقه‌ام به همه گروه‌های سنی کودک و نوجوان، ضرورت پرداخت به نوجوانی و گسیل به جوانی امروز بیشتر است.»(رمضانی، غلامرضا، در گفتگو با ایرنا۹۸)

در این نوشتار تلاش‌های خلاقه این سینماگر به اجمال مورد بررسی قرار گرفته است.

کلید واژه ها: سینمای نوجوان- جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان- رشد نوجوان- سینمای ایران

 

 غلامرضارمضانی تاکنون موفق به ساخت بیش از۱۰ فیلم بلند سینمایی و تلویزیونی و ۱۰ سریال شده‌است. متن اغلب این تولیدات را به جز فیلم حیات و اپیزود نفس از فیلم سینمایی گنجشکک اشی‌مشی، خود او نوشته‌است. وی نخستین فیلم سینمایی‌اش را زمستان سال ۱۳۷۱ در زادگاهش اراک جلوی دوربین برد و اولین نمایش آن در دوازدهمین جشنواره فیلم فجر رخ داد. یکسال بعد همین فیلم زمینه حضور و درخشش رمضانی را در جشنواره فیلم کودک نوجوان(۱۳۷۳) فراهم کرد. از آن پس جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصلی ترین مکان برای دیده‌شدن فیلم‌های این فیلمساز اراکی بوده است. این سینماگر فعالیت‌هایش در تلویزیون و سینما عموماً متمرکز بر دنیای نوجوانان بوده‌است. به این ترتیب فیلم‌هایی که با حمایت تلویزیون تولید شده‌اند اکران عمومی نداشته‌اند و به پخش تلویزیونی بسنده کرده‌اند. فیلم‌هایی مانند چرخ و بازی در این دسته قرار می‌گیرند. با این حال فیلم‌های دیگری از این فیلمساز به رغم داشتن پروانه نمایش سینمایی، متاسفانه در زنجیره سینماهای کشور به نمایش درنیامدند و در معرض نقد و نظر منتقدان و فعالان سینمایی قرار نگرفتند. فیلم‌های قفل‌ساز، حیات،  سبزکوچک و گنجشککاشی‌مشی در این رابطه قابل اشاره هستند.

البته این عارضه فقط دامنگیر غلامرضارمضانی نبوده است و در سالهایی که دولت و تشکل‌های صنفی مسئول، بهای لازم را به نمایش عمومی فیلم‌های کودک و نوجوان نداده‌اند، فیلم‌های این گروه سنی یا به اکران عمومی راه نیافته‌اند و یا آنکه سالها پس از تولید، مجال نمایش یافته‌اند.

خوشبختانه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در متن سیاست‌های سینمایی اکران فیلم کودک و نوجوان از گذشته جدی‌تر گرفته‌شد و یک شورای راهبردی با حمایت بنیاد سینمایی فارابی، سلسله برنامه‌ها و تمهیداتی را برای حمایت از اینگونه فیلم‌ها اتخاذ کرد. در این دوره هشت ساله فیلم‌های فرارازاردو و ضربهفنی از ساخته‌های رمضانی اکران شدند اما با این حال ساختاری مناسبی برای اکران مستمر فیلم‌های کودک و نوجوان در متن نظامات اکران پیش‌بینی نشد و به جز فیلم‌هایی با رویکرد تجاری، سایرفیلم‌های این رده سنی اکران رضایت‌بخشی را تجربه نکردند.

سینمای رمضانی محصور در جشنواره‌ها

در دو دهه اخیر سینمای «رمضانی» به جشنواره فیلم کودک و نوجوان وابسته شده است. فیلم‌هایی که او چند سال یکبار به سفارش بنیاد سینمایی فارابی، تلویزیون و یا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان می سازد، به جز چهار فیلم، بقیه آثار جایی برای نمایش به جز جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان و بخش جدید غیررقابتی با عنوان «سیمرغوپروانه‌ها »(۲) که چند سالی است در بخش جنبی جشنواره فیلم فجر راه اندازی شده است، ندارند.

البته جشنواره بین المللی کودک و نوجوان اصفهان که سی و دو دوره از آن سپری شده است اگر راهی برای تعامل سینماگران ایرانی با شرکت‌ها و مجامع جهانی و سرمایه گذاران خارجی می‌گشود، برای سینماگرانی مثل رمضانی غنیمت بود اما جشنواره‌ای که بازار فیلمش در حد یک اقدام تشریفاتی و کم خاصیت‌است، چگونه می‌تواند دستگیر سینماگرایرانی باشد و راه او و تهیه‌کننده ایرانی را به بازارها و اکران جهانی باز کند.؟

نگاهی به کارنامه و افتخارات غلامرضا‌رمضانی نشان می‌دهد که او چند جایزه از جشنواره های شرق و غرب عالم برده‌است اما هیچکدام از این افتخارات سبب نشده‌است که در خارج از کشور یک «فاند» یا سرمایه‌ مطمئن و مکفی برای یکی از پروژه‌هایی که او در سردارد، فراهم شود.

درست است که با تحریم گسترده‌ای که دولت آمریکا از سال ۲۰۱۷ به ایران تحمیل کرده‌است، یافتن سرمایه گذار خارجی به یک افسانه شبیه شده‌است اما پیش از این نیز به جز موارد استثنایی مانند «اصغرفرهادی»، «مجیدمجیدی» و «عباس‌کیارستمی» کمتر فیلمساز ایرانی به حدی از اعتبار و شهرت جهانی رسیده‌است که شرکت‌ها و کمپانی‌های خارجی مایل به حضور و مشارکت در تولیدات آنها شوند.

نمونه مثال‌زدنی

سینمای کره‌جنوبی اگر در اسکار ۲۰۲۰ با فیلم‌سینمایی انگل چند جایزه اسکار را به تالار افتخاراتش می‌برد؛ این موفقیت خیره‌کننده‌ را یکشبه و یکساله بدست نیاورده‌است. سینماگران کره‌ای به لطف سیاست‌های دولت‌شان در تعامل و همکارهای گسترده اقتصادی با کشورهای مختلف جهان، این فرصت را داشته‌اند که تشکیل بازارهای فیلم را در کشورشان جدی بگیرند و پای شرکت‌های معتبر را به جشنواره‌های سینمایی کره بازکنند. مضافا که تولید فیلم بصورت مشترک عملا به افزایش مهارت‌ها و انتقال دانش‌سینمایی به کره شده‌است. کشورهای کره و چین توانسته‌اند با اتخاذ سیاست‌های هوشمندانه، خود را از حلقه بسته سینمای داخل رهانیده و تولیداتشان را به بازارهای جهانی اعم از جشنواره‌ها، اکران سینماها، تلویزیون کشورها و پلتفرم‌های جهانی نمایش آنلاین مثل نتفلیکس، آمازونپرایم، هولو و … تحمیل کنند.

بنابراین جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان برغم گذشت ۳۲ دوره و یدک کشیدن عنوان بین المللی عملاً کمکی به جهانی شدن سینمای ایران و سینماگرانش نکرده‌است و متاسفانه به یک رویداد و جشنواره محفلی تغییر ماهیت داده است؛ بطوریکه هر چند وقت یکبار زمزمه تعطیلی و یا برگزاری آن بصورت دوسالانه مطرح می‌شود.

حضور رمضانی در ادوار جشنواره فیلم کودک و نوجوان

دوره جشنوارهنام فیلم‌ کوتاه و نیمه بلندنام فیلم بلند ویدیویینام فیلم در مسابقه سینمای ایراننام فیلم در مسابقه بین المللعضویت در هیات انتخابعضویت در هیات داورانعنوان جایزه
چهارمقایق شکسته
هشتمآب انبار
دهمعبور از تلهجایزه فیلم سوم
سیزدهمچرخ
نوزدهمحیاتحیاتبهترین کارگردانی و جایزه ویژه بخش بین الملل
بیستممسابقه

سینمای‌ایران

بیست و یکمسبزکوچکقفل سازبهترین فیلم بلند و فیلمنامه بلند برای قفل‌ساز
بیست‌و سومهمبازیبهترین کارگردانی
بیست‌و چهارمدم زری
بیست‌و پنجمشب‌نشینیسینمای ایران
بیست‌و ششمعملیات کرکسمسابقه‌سینمای‌ایرانمسابفه ‌فیلمنامه نویسی
بیست و هفتمگنجشکک‌اشی‌مشی

(در سه اپیزود به همراه مسعود کرامتی و وحید نیکخواه آزاد)

گنجشکک‌اشی‌مشی

 

جایزه ویژه هیات دواران به سه کارگردان فیلم
سی‌اممسابقه‌سینمای‌ایران
سی‌و‌یکمضربه فنیضربه‌فنیبهترین فیلمنامه  و فیلم‌نوجوانان

جایزه ویژه زاون‌قوکاسیان

سی‌‌و دوممسابقه‌سینمای‌ایران

 

توضیح: در دوره بیست‌و یکم رمضانی علاه براینکه با دو فیلم در جشنواره حضور داشت، در بخش نکوداشت هم مورد تقدیر قرار و تجلیل قرار گرفت.!

 فیلم های رمضانی گرفتار طلسم اکران

در بین ۱۰ فیلم بلندی که رمضانی برای سینما ساخته است تاکنون فقط ۴ فیلم عبورازتله، همبازی، فرارازاردو و ضربه‌فنی در سینماها اکران شده‌اند که فروش این چهار فیلم به شرح زیر است:

۱.عبورازتله ساخت ۱۳۷۱-۷۲ سال اکران ۹۳ فروش ۹ میلیون تومان تعداد تماشاگر ۷۰۰۰ نفر

۲.همبازی سال تولید ۱۳۸۸ سال اکران ۱۳۹۱ فروش ۲۸ میلیون تومان تعداد تماشاگر ۷۵۰۰ نفر

۳.فرارازاردو ساخت ۱۳۹۳سال کران ۹۵ میزان فروش ۶۰ میلیون تومان تعداد تماشاگر ۵۰۰۰ نفر

۴.ضربه‌فنی محصول ۱۳۹۶ و سال اکران ۱۳۹۷ فروش ۱۳۰ میلیون تومان تعداد تماشاگر ۸۰۰۰ نفر

همانطور که مشاهده می‌شود مجموع تماشاگران چهار فیلم یادشده ۲۷۵۰۰ نفر و  فروش آنها بالغ بر ۲۲۷ میلیون تومان است. در پاسخ به این سوال که چرا فیلم‌های سینمایی رمضانی در اکران موفق نبوده‌اند، باید ساختار کلی فیلم‌های او را در نظر گرفت. رمضانی به اعتبار اینکه سرمایه فیلم‌هایش را از منابع دولتی تامین کرده‌است، بیشتر از آنکه به فکر مولفه‌های تجاری سازی و جذب مخاطب برای فیلم‌هایش باشد، تلاش کرده‌است تا بیان سینمایی خود را تکامل و ارتقا بخشد. شاید به همین خاطر سه فیلم‌دهه نود او از مرز تجربه‌گرایی فراتر رفته است. به عبارت دیگر هرقدر ساختار روایی و بصری فیلم‌های او به استانداردهای سینمایی نزدیک شده،‌ به همان نسبت عناصر تجاری در فیلم‌هایش، نمود بیشتری یافته ‌است.

حقیقت تلخ دیگر در مسیر ناکامی تهیه کنندگان سینمای کودک و نوجوان، عدم حمایت وزارت آموزش و پرورش از نمایش مویرگی فیلم‌های مناسب در مدارس سراسر کشور است. این مورد حتی در باره فیلم‌هایی که با بودجه این دستگاه بزرگ آموزشی و تربیتی تولید شده‌اند، صدق می‌کند. به عنوان مثال فیلم ضربه‌فنی با سرمایه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تولید شده است اما در اکران هیچ تحرکی از سوی این دستگاه برای کشاندن دانش‌آموزان به سینماها دیده نشد و از ظرفیت‌ واحدهای سینماسیار(۳) نیز برای نمایش فیلم در مناطق فاقد سینما بهره‌ای برده نشد.!

فیلم‌های رمضانی را کجا می‌توان دید

ده سال از آخرین سریالی که رمضانی برای تلویزیون با نام سیروسرکه ساخت، می‌گذرد با این حال از ۱۰ سریالی که او برای  شبکه‌های اول و دوم تلویزیون ساخته است، فقط سریال‌های مدرسه مادربزرگ‌ها، بهاران‌دربهار و سیروسرکه در سایت‌های مرجع و آرشیوی تلویزیون بارگذاری نشده‌اند. برای یافتن و مشاهده فیلم‌های غلامرضارمضانی چاره‌ای ندارید جز آنکه در آرشیو سرویس‌های ویدیوی درخواستی مانند نماوا و فیلیمو به دنبال آنها باشید. در این دو سامانه فقط چهار فیلم‌ همبازی(۹۰) عبورازتله، قفل‌ساز(۷۲)و گنجشکک اشیمشی(۹۲)بارگذاری شده‌اند.

در بین فیلم‌های تلویزیونی این فیلمساز در سایت تلوبیون، فقط تله‌فیلم(فیلم‌داستانی تلویزیونی) کلاس سوم ب(۸۹-۹۰) قابل مشاهده است و سایر فیلم‌های سازنده بارگذاری نشده‌اند.

سینمای رمضانی چه ویژگی‌هایی دارد

۱.عینیت بخشیدن به چالش‌های روانی دوران نوجوانی

در روانشناسی دوران نوجوانی، کنترل و مدیریت احساسات و خلجان‌های روحی نوجوانان یکی از سرفصل‌های مهم است. در نوجوانان پسر معمولاً چنین احساساتی به شکل خشونت‌های زبانی و رفتاری ممکن است بروز کند. در بررسی اجمالی فیلم‌های رمضانی باور به این رهیافت علمی باعث شده است تا او در طراحی داستان به دنبال خلق موقعیت‌هایی باشد تا زمینه بروز تجربیات درونی نوجوانها را به عینیت درآورد. به عنوان مثال در فیلم سینمایی ضربه فنی «التهابات دوران نوجوانی که غالبا در یک تجربه درونی رخ می دهد، به‌وسیله یک موقعیت ورزشی و فراز و نشیب‌هایی که در یک ورزش رزمی و رقابت‌های مرتبط با آن وجود دارد، بازنمایی و برون‌فکنی می‌شود. میل به استقلال فردی و شکوفایی هویت فردی در پس رقابت‌های رزمی امکان عینی‌تری برای مشاهده پیدا می‌کند و از این طریق بخش مهم از کنشمندی های نوجوانانه به‌ویژه در پسران که با نوعی طغیان و غرور مردانه همراه است، صورت‌بندی می‌شود.»(صائمی،رضا، ۱۳۹۷) در اپیزود فیلم سوم فیلم سینماییگنجشکک اشی مشی با نام نفس و کارگردانی رمضانی، نوجوان اول داستان، برای اثبات توانایی‌های خود در اداره خانواده که پدری در آن حضور ندارد، راضی می‌شود تا پیشنهاد مشاور تربیتی کانون اصلاح و تربیت را بپذیرد و برای کار و کسب درآمد راهی یکی از جزایر گرم در جنوب کشور شود. این تصمیم به تنش رفتاری بین او  و مادرش خاتمه می‌دهد و از سوی دیگر مادر را به صرافت دوباره در تصمیم گیری برای ازدواج مجدد می‌اندازد.

۲.دغدغه های تربیتی

فیلم‌های نوجوانانه رمضانی به اعتبار اینکه عموما به سفارش نهادهای دولتی ساخته شده‌اند و هم به خاطر نوع نگاه متعهدانه‌ای که او به سینما دارد، واجد نکات تربیتی است. تلاش محسوس او در آثارش آن است تا سویه‌های روان‌شناختی و آموزه‌های تربیتی را در دل موقعیت‌های نمایشی بگنجاند تا گل‌درشت جلوه نکنند و به ورطه نصیحت‌گویی نیافتند. در این رابطه برد- برد، نهادهای سرمایه‌گذار و فیلمساز به اتفاق در انتقال هنرمندانه و غیرمستقیم منویات و خواسته‌هایشان به موفقیت دست می‌یابند.

۳.فیلم‌های خانوادگی

در فیلم‌های رمضانی با اینکه نوجوانان محور داستان هستند اما خانواده‌ها در عرصه داستان غایب نیستند. او اصرار دارد تا پای خانواده را به معرکه درام بکشاند تا نسبت و رابطه خانواده با آنچه که مسئله نوجوان است، به خوبی مشخص شود. زیرا در این صورت او می‌تواند بی طرفی خود را حفظ کند و از نگرش تک بعدی به مسئله دوری گزیند.

 در اپیزود نفس فیلمساز به مادر فرصت می‌دهد تا واگویه‌هایش را به عنوان زنی بی‌سرپرست بر زبان آورد و نوجوان فیلم توقعات بی پاسخ مانده و گلایه‌هایش را از مادر، صراحتا با او در میان‌گذارد. در ضربه فنی سه نوجوان در قرنطینه زندگی نمی‌کنند و خانواده‌هایشان در پیشبرد داستان و آنچه که به فرزندانشان مربوط است، نقش آفرینی می‌کنند.

۴.آیینه واقعیات

فیلم‌هایی سینمایی و تلویزیونی رمضانی در ذیل ژانر واقع‌گرایی قرار می‌گیرند و به این اعتبار فاقد عنصر فانتزی و تخیل هستند. قصه‌هایی که او سرمی‌اندازد، عموما در بستر رئال قرار می‌گیرند. البته این نکته بدان معنا نیست که فیلمنامه‌های او عاری از زوایای دید تازه و یا عنصر غافلگیری هستند. در این میان تجربه زیستی او در دوران جوانی و نوجوانی پشتوانه خوبی برای ترسیم و پرداخت واقع بینانه و باورپذیر بسیاری از موقعیت‌های نمایشی در فیلم‌هایش بوده‌اند.

۵.فیلم‌های پسرانه

در سینمای رمضانی نوجوانان پسر بیش از دختران حضور دارند و این مطلب گویای آن است که او نیازها و مخاطرات این جنس را بهتر درک کرده است. رمضانی در فیلم‌های آینده‌اش می‌‌تواند بهای بیشتری به نوجوانان دختر بدهد و آنها را نیز به حلقه مخاطبان فیلم‌هایش بیفزاید.

۶. آخر رفاقت

به گفته »فرزاداژدری»(۴) فیلمساز کودک سینمای ایران « بطور کلی مفهوم رفاقت و پای رفاقت ایستادن و تصمیم درست گرفتن از مضامین مشترک فیلم‌های رمضانی است. در حقیقت وی می‌خواهد بگوید نوجوانان و بچه‌ها همیشه کار درست را بصورت فطری انجام می‌دهند. نیازی به زور و اجبار و حرف‌های بزرگترها نیست. به عنوام مثال در فیلم فرار از فرار از اردو عده ای نوجوان تصمیم می‌گیرند به جای بازدید از قلعه به دریا بروند. این عده در این مسیر دچار مشکلات زیادی می‌شوند اما در کنار هم می‌مانند و برمشکلات غلبه می‌یابند.

در اپیزود«نفس» از فیلم گنجشکک‌اشی‌مشی پسری از ازدواج دوم مادرش ناراحت است و قصد انتقام گرفتن از مادرش را دارد اما در یک شرایط سخت تصمیم می گیرد از مادرش حمایت کند.

در آخرین فیلم او ضربه‌فنی دو نوجوان رزمی کار در یک ماراتن نفسگیر به رقابت با یکدیگر می‌پردازند. در کوران مبارزات یکی از ورزشکاران نوجوان به رغم آنکه ادامه مسابقه برای سلامتی او ضرر دارد، پای رفاقتش می‌ایستد و به مبارزه ادامه می‌دهد. به تعبیری که در خلاصه داستان فیلم آمده است همیشه قهرمان اونی نیست که برنده میشه! »(اژدری، فرزاد در گفتگو با نگارنده ۱۳۹۸)

۷.کمبود تنوع ژانر

رمضانی در آستانه سی و پنجمین‌ سال فعالیت‌های سینمایی و تلویزیونی باید نگارش فیلمنامه و ساخت فیلم در ژانرهایی غیر از درام‌های اجتماعی را در دستور کار قرار دهد و با توجه به رواج سبک‌های نو در روایت‌های سینمایی، صرفاْ در ساختارهای‌مالوف این سینما متوقف نماند. در سینمای ایران سرآمد فیلمسازان نوجوانانه در بستر اتفاقات تلخ اجتماعی، مجید‌مجیدی است که بلوغ و کمال حرفه‌ای او را در فیلم سینمایی خورشید در اکران ۹۹ شاهد خواهیم بود. به همین خاطر فقر فیلم در ژانرهای به جز درام اجتماعی و ملودرام، بشدت احساس می‌شود. فیلم اخیر رمضانی که پس زمینه‌ای ورزشی داشت، این نوید را می‌دهد که وی به بالارفتن سواد و درک سینمایی نسل‌نو واقف شده‌است و در حال فاصله گرفتن از سینمای اجتماعی و ارائه فیلم‌های ماجراجویانه و اکشن است.

پانوشت‌ها:

۱. به فیلم‌های تولید شده توسط امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اطلاق می شود که در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ توسط جمعی از سینماگران شاخص همانند عباس کیارستمی، بهرام بیضایی، امیرنادری، ابراهیم فروزش، داریوش مهرجویی و ناصرتقوایی ساخته شدند و در بسیاری از آنها محوریت داستان بر دوش کودکان و نوجوانانی بود که در مواجهه با موانع و موقعیت های دشوار، در مقام یک قهرمان کشمکش‌هایی را رقم می‌‌زدند و اغلب به پیروزی دست می‌یافتند.

۲.بخش سیمرغ و پروانه‌ها از دوره سی و هفتم به جشنواره فیلم فجر افزوده‌شد. در این بخش ۴ تا ۶ فیلم پرمخاطب کودک که قبلاْ به نمایش درآمده‌اند، این بار بصورت رایگان در ساعات صبح و در سینماهای نمایش دهنده فیلم‌های جشنواره با هماهنگی قبلی برای دانش‌آموزان مدارس به نمایش درمی‌آیند.

۳. سامانه‌‌ای مشتمل بر ویدیو پروژکتور، سرور(server)، پرده نمایش، بلندگو و آمپلی فایر است که توسط شرکت‌های داخلی ساخته شده است. از این سیستم در شهرها و مناطق فاقد سینما برای نمایش فیلم‌های روز سینمای ایران استفاده به عمل می‌آید . مدیریت و برنامه ریزی این سامانه توسط دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران در استانهای مختلف کشور صورت می‌گیرد.

۴. فرزاد اژدری متولد ۱۳۵۰ در مشهد است. او فارغ التحصیل رشته سینما از دانشکده سینما تئاتر است. وی فعالیت سینمایی خود را در مقام کارگردان از سال ۱۳۸۹ با فیلم سلام بر فرشتگان آغاز کرد. او تاکنون جوایز متعددی را از جشنواره فیلم و کودک اصفهان دریافت کرده‌است.

دیگر آثار سینمایی اژدری او عبارتند از وروجک ها (۱۳۹۳) عملیات مهدکودک(۱۳۹۱)

 

منابع :

۱..ماسن هنری پاول و دیگران، رشد و شخصیت کودک، مهشید یاسایی، تهران، نشر مرکز، ۱۳۶۸، ص ۶۳۴.

۲..منصور، محمود، روان‌‌شناسی ژنتیک، تهران، سمت، ۱۳۸۴، چاپ ششم، ص ۱۹۵

۳.سی سال جشنواره‌بین المللی فیلم های کودکتن و نوجوانان ایران به اهتمام بهمن عبداللهی، ناشر: سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان ، تهران شهریور ۹۷

۴.خبرگزاری ایرنا به نشانی www.irna.ir

۵.صائمی، رضا، نقد فیلم ضربه‌فنی سایت تبیان به نشانی: www.tebyan.net

۶.سایت تلوبیون به نشانی:www.telewibion.ir

۷.سایت فیلمیو به نشانی:www.filimo.ir

۸. سایت نماوا به نشانی:www.namava.ir

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید