روزانه های سینمایی
مستندی که اولین بار در شبکه نمایش خانگی رونمایی شد

مستندی که اولین بار در شبکه نمایش خانگی رونمایی شد

می خواهیم درباره یک مستند خوب حرف بزنیم. یک مستند خوب و دیدنی که هم موضوع و مضمون قابلی دارد و هم ساختار و ویژگی های بصری جذابی!
مستند «مهار نشده» به عنوان یک فیلم سیاسی- اجتماعی و با رویکرد روایتی خاصی که برگزیده و تلاش نموده مسئله اصلی را بیرون از متن و فراتر از نگاه رسمی ببیند، موفق می شود تا مضمون خود را به شکلی نسبتا روان و نرم در امتداد لایه های روایتی و تصویری فیلم به شیوه ای درخور بیان نماید.
فیلم یک مضمون ظاهری دارد و آن بحث انرژی هسته ای در ایران و تبعات آن برای این کشور و انعکاس و بازتابش در ایران و جهان است.
اما با پیشرفت فیلم، توجه مخاطب به یک موضوع جدی تر و اساسی تر جلب می شود: نقش ایران در منطقه خاورمیانه و حضور جدی اش در معادلات آینده جهان.
فیلم به خوبی تلاش می کند تا از مولفه های مضمونی و به ویژه از موضوع اصلی اش در جهت بازتاب این مفهوم کمک بگیرد و در این مسیر از عناصر تصویری به شیوه ای درست و اصولی بهره می برد.
اما شاید بتوان گفت یکی از بهترین ایده های فیلم تلفیق و همپوشانی عناصر و وقایع تاریخی با موضوع اصلی فیلم است و خاصه نگاه فراسرزمینی و جهانی حاکم بر روایت فیلم به ویژه توجهی که به عنصر اسلام و آزادی خواهی و انقلاب فرهنگی و دینی ملت ایران و نیز دنباله های این وضعیت در جنگ تحمیلی دارد.
فیلم به طور نسبی و با توجه به پروداکشن و متریال سخت افزاری اش موفق می شود تا این روایت متنی را با جلوه های بصری متناسبی در هم آمیزد و مجموعه تصویری خوب و خوش ریتمی را برای مخاطبش به ارمغان آورد.
به لحاظ ساختاری هم فیلم از توازن و گویایی خوبی برخوردار است و در حد خودش می تواند مخاطب را با خود همراه کند.
اما چند ایراد جدی هم بر فیلم وارد است:
به نظر می رسد فیلم مخاطب هدف خود را درست و دقیق انتخاب نکرده و در حوزه شناخت بیننده و هدفگذاری برای تاثیر عمیق و حساب شده بر او، به نتیجه مشخصی نرسیده است و به عبارت دیگر دقیقا معلوم نیست که مخاطب جهانی را در نظر داشته یا مخاطب داخلی را.
چرا که هر یک از این انتخاب ها، مولفه ها و شاخصه های خودش را می طلبد و تفاوت های جدی با یکدیگر دارد. چه در نوع روایت و چه در اطلاعات دهی و چه در پرداخت مضمون و… .
نکته دیگر، تعجیلی است که ظاهرا بر ساخت فیلم از جهات مختلف حاکم بوده و خود را در تدوین و متریال کار نشان می دهد.
ضمن آنکه بخش تحقیق و متن هم از اشکالاتی رنج می برد که شاید مهم ترین آنها عدم پوشش اطلاعاتی و روایی همه زاویه های موجود در مسئله و مباحثی باشد که به نحوی در محور اصلی فیلم مدخلیت دارند.
ضمن آنکه ساخت و ساختار بصری فیلم هم جای کار دارد و هنوز تا رسیدن به یک اثر مستند درجه یک راه زیادی دارد که باید با دقت و ممارست و به شکل حرفه ای و اصولی طی شود. چه در بعد نرم افزاری و ایده و فکر و سوژه و متن و چه در ساحت سخت افزار و پرداخت تصویری و هنرمندانه مباحث.
بد نیست دوستان فیلمساز جوان ما دو فیلم بسیار دیدنی و مهم مستند سال های اخیر سینمای جهان یعنی «فارنهایت۱۱/۹ » و نیز «بولینگ برای کلمباین» ساخته مایکل مور را ببینند یا دوباره ببینند تا برایشان یادآوری شود که ساخت اثر مستند چه قابلیت ها و ویژگی های منحصر بفردی دارد. محمد قمی – کیهان ۲۷ اسفند- کد خبر ۳۴۳

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید