«همانطور که در گزارش قبلی اشاره شد، سامانههای آنلاین فیلم و سریال دارای مزیتهای قابل توجهی هستند که وجودشان را توجیه میکند؛ اما در کنار این مزیتها، سوالاتی هم وجود دارد. برای آنکه به پاسخ این سؤالات دست یابیم و از طرفی یکطرفه به موضوع نگاه نکرده باشیم، با آقای «احسان عمرانی» مدیر پروژه سرویس فیلیمو گفتوگویی انجام دادهایم که در ادامه میخوانید.
هدفگذاری اولیه فیلیمو چه بود؟ الان چقدر به آن نزدیک شدهاید؟
بهطور معمول در راهاندازی یک پروژه اهداف گوناگونی وجود دارد. ما هم چند هدف داشتیم که مهمترین و نخستین آن این بود که بتوانیم پلتفرمی سالم برای سرگرمی خانوادهها فراهم کنیم؛ پلتفرمی که محتوای مناسبسازی شده و مطابق با فرهنگ و باورهای اعتقادی جامعه به خانوادههای ایرانی ارائه کند. اقدامی که باعث میشود جلوی اشاعه محتوای نامناسب گرفته شده و کسبوکاری مبتنی بر سلیقه جامعه در حوزه استریم شکل بگیرد. باید در نظر داشت که سرویسهای ویاودی ادامهدهنده مسیر شبکه نمایش خانگی با شکلی کاملتر و مدرنتر در دنیای آنلاین هستند. از آنجایی که دنیا به سمت تکنولوژیک شدن و استفاده از ظرفیتهای آنلاین در نمایش محتوا رفته است و موفقترین ویاودیهای جهانی از جمله نتفلیکس، هلو و … سالهای زیادی است که در این حوزه فعال هستند، کشورهای دیگر هم ناگزیر به ادامه این راه هستند. ما در ایران فرهنگ غنی و اعتقادات بسیار ارزشمندی داریم که متناسب با آن باید اقدامهای فرهنگی کنیم. اگر بپذیریم که روی دیگر دیجیتال شدن زندگی امروز این است که محتوای نامناسب را به صورت بسیار سادهای در دسترس قرار میدهد، پس ویاودیهای ایرانی و بهویژه تیم فیلیمو با این هدف وارد بازار شدند که پلتفرمی را بسازند تا محتوای مناسبسازیشده را با ضریب نفوذ بالا در کشور در دسترس عموم قرار دهند.
آیا درباره تأثیر سامانههایی مثل فیلیمو در کاهش دانلود و تماشای نسخه اصلی فیلم و سریالهای خارجی آماری دارید؟
بهطور مشخص در این زمینه آمار قابل ثبت وجود ندارد؛ اما آنچه مشخص است این است که تعداد قابل توجهی از افرادی که در فضای آنلاین فیلم میدیدند، با روی کار آمدن سرویسهای ویاودی جذب پلتفرم ما و پلتفرمهای مشابه شدهاند؛ بنابراین این احتمال وجود دارد که بخش اعظم افرادی که در فضای مجازی فیلم میدیدند را ما جذب ویاودیها کرده باشیم. قاعدتاً این جذب به شدت باعث پایین آمدن آمار دانلودهای غیرقانونی شده است.
آیا با توجه به هزینه سنگین تولید محتوا(سریال)، فیلیمو این مسیر را ادامه خواهد داد؟
بله، متاسفانه هزینه تولید محتوا در ماههای اخیر به شدت افزایش یافته و این تابعی از آنچه است که در حوزه سینما اتفاق افتاده است. از جمله وجود برخی پولهای مشکوک و موارد اینچنینی که باعث ایجاد حباب در بازار تولید محتوا شده و انتظارها و دستمزدها را به شدت بالا برده است؛ اما ما ناگزیر هستیم که تولید را ادامه دهیم. به این دلیل که با بالارفتن تعداد کاربران پلتفرم خود عملاً ظرفیت تولیدات شبکه نمایش خانگی پاسخگو نیاز و سلیقه کاربران ما نیست. از طرف دیگر با توجه به اینکه ما پلتفرمی هستیم که تعامل سازنده با کاربران خود داریم و نیازهایشان را به خوبی میشناسیم، عمدتاً تولیداتی که وجود دارد بدون شناخت کافی از وضعیت آنهاست، ولی ما با اطلاعاتی که داریم، میتوانیم محتوایی را بسازیم که پاسخگوی نیاز آنها باشد و مسیر تولیدات ما به شیوه متفاوتتری از آنچه تاکنون در شبکه نمایش خانگی وجود دارد، ادامه پیدا کند.
برخی معتقدند فیلیمو سودده نیست؛ این درست است؟
همانطور که میدانید هزینههای محتوا و زیرساخت در یکسال گذشته افزایش غیرقابل کنترلی داشته است. هزینههای زیرساختی که تابع اقتصاد کشور است و هزینههای محتوا که طبق توضیحهای قبلی روند خاصی را در چندماه گذشته طی کرده است. احتمالاً با توجه به این هزینهها طرح چنین سوالی برای شما مهم شده است. از طرفی میدانیم بسیاری از کسبوکارها از همان سالهای ابتدایی به سود نمیرسند و مسیر پیشرفت برای رسیدن به سود را به آرامی طی میکنند. از طرفی شرایط اقتصادی سرویس فیلیمو که برآمده از هلدینگ صباایده است، تابع موارد متعددی است که نمیتوان صرف دو مورد عنوانشده برای سوددهی آن قضاوت کرد. آنچه در حال حاضر وجود دارد این است که چندماهی است فیلیمو نقطه سر به سر را رد کرده و حالا باید فازهای بعدی برنامه اقتصادی خود را پیش ببرد.
راههای درآمد فیلیمو چیست؟ اگر سودده هستید، فرمول آن را لطفاً بیان کنید؟
راههای درآمدی فیلیمو روشن است، چون ما فقط از محل فروش اشتراک کسب درآمد میکنیم. ما در وضعیتی هستیم که هزینه زیرساخت، هزینه تأمین اینترنت رایگان کاربرها و هزینه تأمین محتوا را پرداخت میکنیم و زمانی که مجموع این هزینهها کمتر از میزان فروش اشتراک ما شود، فیلیمو به سوددهی خواهد رسید.
با ایجاد سامانههای رقیبی مثل نماوا با مشکل و چالش همراه شدید؟
خیر! همیشه رقیب باعث میشود کیفیت خدمات و محصولات بالا رود و همیشه رقابت باعث میشود تا مشتری در نهایت رضایت بیشتری دست پیدا کند. در حال حاضر آنچه در بازار ویاودی وجود دارد این است که عملاً دو پلتفرم اصلی فیلیمو و نماوا در آن رقابت میکنند و از سایر پلتفرمها یا فقط اسمی مانده یا رسماً هیچ فعالیتی ندارند.
بعضاً دیده میشود در بین برخی از آثار خارجی سامانه، در مورد ممیزیهای اخلاقی و سیاسی سهلانگاری صورت گرفته؛ آیا تاکنون از ارشاد تذکری دریافت کردهاید؟ برای اصلاح این مشکلات چه برنامهای دارید؟
تیم تأمین محتوای فیلیمو به شدت درباره محتوا سختگیر است؛ هم از جهت مضامین و معانی و هم از جهت ممیزی اخلاقی. از طرفی حجم محتوای منتشرشده در فیلیمو بسیار بالاست. بخش قابل توجهی از آنها رسماً مجوز ارشاد و پروانه نمایش دارند. بخشی از آنها هم به دلیل میجر بودن و تعلق داشتن به کمپانیهای بزرگ جهان امکان گرفتن مجوز ندارند. ما این محتوا را با استانداردهای تعیینشده ممیزی کرده و هفته به هفته لیست آنها را به واحدهای نظارتی وزارت ارشاد اعلام میکنیم. در مرحله بعد توسط وزارت ارشاد بررسیهایی روی آثار منتشرشده انجام میشود و بعضاً در مواردی هم نظرهای تذکری و اصلاحی خود را اعلام میکنند که ما متناسب با آنها عمل میکنیم.
اگر خرید قانونی آثار خارجی ممکن شود، آیا این کار را خواهید کرد یا به لحاظ مالی برای شما بهصرفه نیست؟
تقریباً نیمی از محتوای خارجی روی پلتفرم فیلیمو کاملاً قانونی خریداری میشود و ما هزینههای قابل توجهی برای آنها میپردازیم. باقی موارد به علت مسائل تحریمی و عدم تعامل کمپانیهای سازنده با ایران به طور کلی امکان خریدشان وجود ندارد. در عین حال همین محتوا به دلیل ویژگیهای خاص و جذابی که دارد به محض انتشار در فضای مجازی حتماً گروههای مختلف را به خود جذب میکند. ما با مناسبسازی چنین مواردی و با مجوزهای وزارت ارشاد آنها را روی فیلیمو قرار میدهیم تا نسخه مناسبسازی شدهشان در دسترس قرار بگیرد. بدیهی است که اگر در آینده امکان همکاری با کمپانیهای بزرگ فراهم شود، ما به خرید قانونی تولیدات آنها مانند سایر خریدهایمان پایبند هستیم.
تولیدات اختصاصی فیلیمو چه محصولاتی بوده؟
همانطور که در گزارش سالانه خود مطرح کردیم، ما در سال ۹۷ تولیدات مشارکتی و اختصاصی متفاوتی داشتیم که از جمله مهمترین آنها سریال نهنگ آبی، سریال کاشوخین، مجموعه ممیزی، سریال هزار و ده شب، مجموعه هولدان، مجموعه وزه پلاس و… بوده و این روند در سال جدید هم ادامه خواهد داشت.
میزان مشارکت شما در آثاری مثل نهنگ آبی چقدر بوده است؟
نهنگ آبی از تولیدات مشارکتی فیلیمو است که در کنار سعید ملکان بهعنوان تهیهکننده و شرکت هنر اول بهعنوان پخشکننده، به میزان ۴۰ درصد در آن سهم مشارکتی داشتیم.»
منبع : روزنامه صبح نو شش مرداد ۹۸
عنوان این یاداشت برگرفته از شعار «فیلیمو» در تبلیغات محیطی اخیر است.
اضافه کردن نظر