روزانه های سینمایی

در پاسخ به حملات مدیریت شده علیه vodها، عیب می جمله بگفتی هنرش نیز بگو

واحد حقوقی سازمان صدا و سیما طی دو نوبت با تسلیم شکایت به دیوان عدالت اداری، خواستار لغو موادی از آیین نامه های دولت برای اعطای مجوز به سامانه آنلاین ویدیویی یا مراکز برخط ویدیویی به گونه درخواستی شده است که هر بار با رای صادره از سوی هیات عمومی دیوان موفق به انجام این کار نشده است زیرا بر خلاف تصور صدا و سیما، اینگونه مراکز و سامانه ها مصداقی از صوت و تصویر فراگیر محسوب نمی شوند.

بعد از واکنش صریح «روزانه های سینمایی» در این پست به اظهارات «مرتضی شایسته» و نیز گزارش روزنامه جام جم، مدیر یکی از دو برند موجود در زمینه ویدیوی درخواستی، سکوت را شکست و توضیحات روشنگری را در قبال حملات چند ماه اخیر به vodها بیان کرد. واقعیت تلخ در این خصوص آن است که صدا و سیما با اینکه به قدر کافی تریبون در اختیار مخالفان vod های تحت نظارت دولت قرار داده است،‌ اما هیچگاه راضی نشد تا توضیحات و دفاعیاتی کسانی را که متهم ساخته بود، بشنود.

یادآور می شود واحد حقوقی سازمان صدا و سیما طی دو نوبت با تسلیم شکایت به دیوان عدالت اداری، خواستار لغو موادی از آیین نامه های دولت برای اعطای مجوز به سامانه آنلاین ویدیویی یا مراکز برخط ویدیویی به گونه درخواستی شده است که هر بار با رای صادره از سوی هیات عمومی دیوان و رد دادخواست شاکی، موفق  به انجام این کار نشده است زیرا بر خلاف تصور صدا و سیما، اینگونه مراکز و سامانه ها مصداقی از صوت و تصویر فراگیر محسوب نمی شوند.

 محمد صراف (رئیس انجمن صنفی شرکت‌های نمایش ویدیوی آنلاین وی او دی، آی پی تی وی)  در گفتگویی با ایلنا به سخنان مرتضی شایسته (سخنگوی انجمن تهیه‌کنندگان مستقل سینما) اینگونه پاسخ داده است:.

 ‌محمد صراف (رئیس انجمن صنفی وی او دی، آی پی تی وی) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به رابطه خوب تهیه‌کنندگان فیلم‌های سینمایی با اعضای این صنف و همچنین خدماتی که سامانه نمایش‌های درخواستی به سینمای ایران کرده است، گفت: از حدود سه سال پیش نهادهای نظارتی مختلفی همچون مرکز فناوری رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد، موسسه رسانه‌های تصویری، شورای عالی فضای مجازی، مرکز فضای مجازی قوه قضائیه، کمیته فیلترینگ، سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر، نمایندگان مجلس در کمیسیون‌هایی همچون کمیسیون فرهنگی، پلیس فتا بر روی فعالیت سامانه‌های وی او دی و آی پی تی وی نظارت می‌کنند و اگر تخلف آشکاری در فعالیت این سامانه‌ها دیده شود، قطعا باید توسط یکی از این نهادها اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: بر خلاف این سامانه‌ها که مدیران آنها همگی به سختی مجوزهای خود را دریافت کرده‌اند ما شاهد هستیم که سایت‌های بدون مجوز تخلف‌های آشکاری را انجام می‌دهند و بدون دریافت هیچ گونه مجوزی به فروش آثار نمایش خانگی و همچنین فیلم‌های سینمایی اقدام می‌کنند و انتظار ما این است که جناب آقای شایسته و صنف تهیه‌کنندگان به این مساله بیشتر توجه کنند. این درحالی‌ست که پیشنهادهای مختلفی از این انجمن در راستای ساماندهی به سایت‌های مورد اشاره در راستای فعالیت قانونی با مشارکت انجمن صنفی ارائه شده است که متاسفانه بی‌نتیجه بوده است.

به گفته صراف، هم‌اکنون نزدیک به ۶۰ درصد سایت‌های عرضه‌کننده محتوای سینما و نمایش خانگی بدون مجوز و بدون کوچکترین مشکلی و بدون هیچ نظارتی توسط نهادها و سازمان‌های مذکور در حال فعالیت هستند.

وی خطاب به سخنگوی انجمن تهیه‌کنندگان مستقل سینمای ایران افزود: جناب آقای شایسته آیا تهیه‌کننده‌ای می‌تواند فیلم خودش را خود به تنهایی در خیابان عرضه کند و خودش بلیت‌فروشی کند؟! آیا نباید حتما طبق قانون به شرکت پخش‌کننده مراجعه نموده و پس از طی مراحل لازم مجوزهای عرضه آن را کسب و سپس اکران کند؟! اما امروز علی‌رغم سرمایه‌گذاری‌های بسیار زیاد در صنعت وی او دی هر فیلمسازی می‌تواند یک سایت اینترنتی ایجاد و محصول خود را عرضه نماید. ای کاش حضرتعالی به عنوان یکی از تهیه‌کنندگان باسابقه سینما مشکلات اینچنین را هم بازگو می‌کردید.

صراف گفت: بسیاری از آثار خارجی توسط شرکت‌های وی او دی از موسسات ویدیو رسانه خریداری شده است و بر اساس قراردادهایی که شرکت‌های ویدیو رسانه با شرکت‌های مالک آثار در خارج از کشور منعقد کرده‌اند این عرضه کاملا قانونی صورت گرفته است. حال آنکه اگر تشکیکی در قراردادهای شرکت‌های ویدیو رسانه با شرکت‌های سوری خارجی مطرح است، این موضوع توسط وزارت ارشاد قابل پیگیری‌ست.

مدیرعامل مجموعه فیلم نت و آیینه جادو با اشاره به سامانه‌های وی او دی در بحث اشتغالزایی و اینکه آنها در کمک به تولید در سال رونق تولید نقش پررنگی ایفا کرده‌اند، افزود: اینکه گفته می‌شود به دلیل نمایش آثار خارجی در این سامانه‌ها امکان بلوکه شدن اموال ایران در خارج از کشور وجود دارد یا ضرر و زیان اقتصادی وارد می‌کند، صحیح نیست.

وی ادامه داد: فقط در سال ۹۷ شرکت‌های وی او دی و آی پی تی وی بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان برای فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی فقط برای رایت وی او دی در قالب خرید یا سرمایه‌گذاری در تولید هزینه کرده‌اند. این درحالی‌ست که تصور درآمدی این چنین در فضای مجازی برای تهیه‌کنندگان قابل تصور هم نبوده است. این اتفاق به خاطر سرمایه‌گذاری‌های بسیار زیاد شرکت‌های وی او دی در کشور رخ داده است. جناب آقای شایسته این ارقام آیا زیانی به صنعت فیلمسازی ایران رسانده است؟

صراف ادامه داد: تا پیش از گسترش سامانه‌های وی او دی فیلم‌های سینمایی اکران می‌شدند و بعد از اکران در شبکه نمایش خانگی عرضه می‌شدند و سپس در تلویزیون به نمایش درمی‌آمدند اما سامانه‌های وی او دی بازار جدیدی را خلق کردند که درآمد بسیار بیشتری نسبت به عرضه آثار در نمایش خانگی برای تهیه‌کنندگان به وجود آورد. ضمن آنکه هیچ رقابت منفی بین این بازارها وجود ندارد. برای نمایش برخی فیلم‌ها در سامانه وی او دی گاهی مبلغی حدود یک میلیارد تومان پرداخت می‌شود و حتی قراردادهایی وجود دارد که برای نمایش یک سریال در این سامانه‌ها مبلغی نزدیک به ۱۵ میلیارد تومان به صاحبان آن سریال پرداخت شده است.

وی ادامه داد: البته انتقاداتی به نحوه خرید آثار سینمایی و سریال و هزینه‌‌های بدون منطق که برای آنها پرداخت می‌شود، وجود دارد و خود ما به عنوان فعالان این حوزه و مسئولان صنفی این انتقادات را داریم اما مهم این است که این سامانه‌ها به سینما خدمت کردند و درآمدزایی را نسبت به قبل چند برابر افزایش دادند.

صراف افزود: هنر صنعت وی او دی تا رسیدن به نقطه متعالی فاصله دارد و همچنان در گام‌های اولیه و در مسیر شکل‌گیری است زیرا ما معتقدیم ظرفیت‌های زیادی در حوزه اقتصادی و فرهنگی وجود دارد و همچنین همه ما از دولت تا نهادهای دیگر باید به توسعه زیرساخت‌ها توجه کنیم زیرا گسترش زیرساخت‌ها هزینه زیادی دارد و رشد این هنر صنعت به نفع کلیت سینما و فرهنگ کشور است. هرچند رشد این صنعت متکی رشد تولیدات آثار سینمایی و نمایش خانگی است که برای رسیدن به این نقطه نیاز به تغییر ساختارهایی در عرصه تولید احساس می‌شود و ضرورت ایجاد شرکت‌های تجمیع‌کننده محتوا (content aggregator) بیش از پیش ‌محسوس است.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید