مهمترین اتفاقات سال نمایش خانگی در ماههای پایانی سال رقم خورد، زمانی که موسسه رسانه های تصویری پس از ۲۵ سال فعالیت پر فراز و نشیب، به دنبال تغییرات ساختاری در سازمان امور سینمایی و موسسات تابعه آن به فعالیت های خود پایان داد و با ۴۰ تن از کارکنان خود تسویه حساب نمود تا ۳۰ نفر باقیمانده نیز تا پایان بازنشستگی در سایر موسسات سازمان به کار خود ادامه دهند. در ماههای آینده تشریفات رسمی انحلال موسسه رسانه های تصویری انجام می شود تا نام آن به خاطره ها بپیوندد و فعالان خصوصی از موازی کاری و سایه سنگین رقیب دولتی گلایه و شکوه ای نداشته باشند. این موسسه در ربع قرن گذشته امتیاز پخش فیلم های ایرانی و خارجی زیادی را خرید. در مقطعی به تهیه کنندگی روی آورد و فیلم سینمایی ساخت و از تولید برنامه های نمایشی و مستندهای بلند حمایت کرد. در سال های اخیر امور مالی برگزاری جشنواره های فجر ملی و جهانی را عهده دار شد و در اوایل دهه ۹۰ مدیران عامل وقت کسوت دبیری جشنواره فیلم فجر را به تن کردند. آنگاه که با تولید انبوه ماشین آلات تکثیر و رایت لوح فشرده، ناقضان حقوق دست به سرقت آثار ویدیویی زدند و بازار را در دست گرفتند، ستاد صیانت به دبیری مدیر عامل موسسه آغاز به کار کرد و بعد تازه ای به فعالیت های جاری موسسه داد. در ده سال اول تاسیس موسسه فروشگاه داری هم کرد و در ادامه با برون سپاری، فروشگاه مدرن محصولات فرهنگی خود را اجاره داد و پخش و توزیع محصولات خود را به دفاتر پخش موجود سپرد. موسسه رسانه های تصویری زمانی هم که از توزیع مستقیم کالا در بازار خودداری می ورزید، دست از خرید فیلم و حضور در بازارهای جهانی برنداشت و به عنوان تامین کننده فیلم، سبد فیلم های خریداری شده اش را در بازار داخل به موسسات ویدیو رسانه پیشنهاد داد.
در دولت های دهم و یازدهم موسسه سنگ بنای جشنواره فیلم های ویدیویی موسوم به «یاس» را بنیان نهاد و پس از چهار دوره بریز و بپاش های بی حد و حساب، تصمیم به تعطیلی آن در دولت دوازدهم گرفته شد. مهمترین فعالیت موسسه رسانه های تصویری در سال های اخیر کمک به مقررات نویسی و حمایت از شرکت های آنلاین ویدیویی و سامانه های ویدیوی درخواستی بود. در حال حاضر به جز صدا و سیما که با راه اندازی سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر به بیش از ۳۰ شرکت مجوز فعالیت در چارچوب ضوابط پخش تلویزیون داده است! قریب به ۱۰ شرکت هم از سازمان سینمایی پروانه فعالیت دریافت کرده اند که در میان آنها «فیلیمو» و «نماوا» برندهای شاخصی به شمار می روند و اصولا VOD در ایران با این دو برند شناخته می شود.
موسسه رسانه های تصویری در راستای بسترسازی برای ماموریت های نظارتی سازمان امور سینمایی در سال ۹۷ موفق شد با سرمایه گذاری در تامین زیرساخت های فنی امکان بازبینی آنلاین محصولات آپلود شده بر سامانه های تحت نظارت را فراهم کند تا از تابستان سال آینده واحد ویژه ای در معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی این وظیفه بر زمین مانده را به سامان برساند. سال گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل عدم نظارت بر محصولات بارگذاری شده بر سامانه های ویدیو استریم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی کارت زرد دریافت کرد. این در حالی بود که صدا و سیما باب مناقشه حقوقی با وزارت ارشاد را برای نظارت انحصاری بر شرکت های آنلاین ویدیویی باز کرد و با استناد به یک استفساریه از شورای نگهبان، خدمات شرکت های فوق را مصداقی از ارایه صوت و تصویر فراگیر دانست. با اینکه تعریف کمیسیون فرهنگی در تدوین پیش نویس قانون تاسیس و اداره سازمان صدا و سیما و نیز تعبیر دبیر شورای عالی فضای مجازی از صوت و تصویر فراگیر در نامه منتسب به ایشان، به روشنی نشان می دهد که خدمات سرویس های ویدیوی درخواستی در تعریف صوت و تصویر فراگیر نمی گنجند، با این حال چالش بی تنش بین دو سازمان سینمایی و صدا و سیما در مسیر صدور مجوز و نظارت بر سرویس های فوق ادامه دارد و در این فاصله معلوم شد که محصولات شرکت های تحت نظارت رسانه ملی جذابیتی به اندازه محتواهای اختصاصی سامانه هایی مثل «فیلیمو» و «نماوا» ندارند و سرمایه گذاری این شرکت ها در معرض خطر بزرگی قرار دارد.
از سال آینده پاره ای از ماموریت های موسسه رسانه های تصویری نظیر حمایت از تولید سریال در فضای مجازی و بازاریابی برای آنها، حمایت از فعالیت های صنفی فعالان تولید و عرضه محصولات غیرسینمایی به دیگر موسسات سازمان امور سینمایی منتقل می شود تا کوچک سازی دولت و کاهش هزینه های پشتیبانی عملا محقق گردد و سازمان امور سینمایی نشان دهد که به تحولات ناشی از فناوری بی تفاوت نیست و به اقتضای ظهور رسانه های نوین و کاربر محور، اصراری بر حفظ و نگهداری ساختارها و مناسبات سنتی خود ندارد.
اضافه کردن نظر