روزانه های سینمایی
بچه های ایران زمین دست مریزاد!

بچه های ایران زمین دست مریزاد!

همه کسانی که برای تشویق تیم سازنده بازی گرشاسب از جای جای ابر شهر تهران خود را به تالار حوزه هنری رسانده بودند، شب خاطره انگیز و غرور آفرینی را پشت سر گذاشتند. من اگر جای دبیر خبر شبکه های صدا و سیما بودم این رویداد را تیتر یک بخش های مهم خبری می ساختم. بدون اغراق بگویم رونمایی از بازی گرشاسب کم از اعلام خبرهایی مثل رونمایی از جنگ افزارها و ابتکارات انجام شده در صنایع نظامی ندارد. سهل است طراحی و تولید بازی در سطح گرشاسب به مراتب سخت تر و ارزشمند تر از مصنوعات نظامی است. چنین تولیدی علاوه بر آنکه عنصر کارآمدی در مقابله با تهدیدات نرم دشمنان به شمار می آید، در عرصه صنایع فرهنگی کشور نقطه عطفی محسوب می شود و چند پله بازی سازی در کشور را ترقی داده است. اما آنچه که در حاشیه مراسم دیشب جلوه و نمود داشت، حضور مشتاقان جوان و دارای تحصیلات عالیه بود که تراز علمی محفل را در سطح بالایی نمایانگر کرد.

همچنین توفیقات چهار ساله بنیاد ملی بازی های رایانه ای را که اندک اندک در حال بروز و ظهور است تا حد زیادی باید در گروی دانش و تخصص مدیر ارشد آن دانست. مدیری که  فرزند حوزه و دانشگاه است و احاطه او به علم برنامه نویسی از یکسو و علوم و معارف اسلامی (در آستانه اجتهاد) از سوی دیگر، توانمندی وی را مضاعف ساخته است. ممکن است خیلی از بازی سازانی که شکوه و کیفیت مراسم دیشب را دیده اند، گلایه کنند که چرا به تلاش های آنها در چنین حد و اندازه ای در ماه های گذشته توجه نشد و کار خلاقه آنها بازتابی درخور نیافت.؟

 

در جواب باید گفت، در اینکه سایر بازی سازان اولین پله های نردبان بازی سازی در کشور را ساختند، تردیدی نیست و سیاه مشق های آنها و نخستین تجربیات شان درس های بسیاری را برای تیم سازنده گرشاسب به همراه داشته است. اما این را نباید از یاد برد که تعدادی از نمونه بازی های ساخته شده قبلی محصول همت و عرق ریزان روحی همین گروه یا نفراتی از گروه بوده است. نکته مهمتر دیگر این است که آیین به یادماندنی دیشب که بر حسب تصادف مقارن با روز ملی کیفیت بود، جشن عمومی خانواده بازی سازان ایرانی بود و آن را نباید به گروه خاصی محدود و مقید کرد. آنچه که در فرآیند پیچیده و زمانبر ساخت بازی گرشاسب رخ داده است نیل به درجه ای از ترقی و تکامل است که پایه و اساسی برای بازی های درخشان بعدی خواهد بود.

من در کادر عکس یادگاری تیم گرشاسب بر روی صحنه تالار در پایان مراسم، جوانها و متخصصان بیشتری را می دیدم که علی الظاهر نامی از آنها در فهرست عوامل اصلی تولید گرشاسب نبود اما آنها با اعتماد به نفس مثال زدنی خود فعل خواستن را پیش از این با ساخت اولین بازی های ایرانی صرف کرده و مرعوب شدن در برابر محصولات غربی را به هیچ انگاشته بودند. از شما چه پنهان اگر با چشم دل به عمق صحنه خیره می شدید، فروغ نگاه امیدوار پدران و مادران و یا همسران جوانی را می دیدید که برای تولید موفقیت آمیز بازی گرشاسب، چند سال دست به دعا داشتند. این عده موجبات آرامش روحی و روانی تیم سازنده را بویژه در یکسال اخیر فراهم کرده بودند تا آنها بی دغدغه خاطر موفق به عبور از مراحل دشوار و پیچیده فنی و هنری بازی شوند. در واقع آنها گیمر اصلی بودند تا جگر گوشه هایشان در صحنه بازی بر هر چه نامرادی و ناکامی است غالب آیند و با هر بار گیم اور شدن کم نیاورند و دوباره در پی کسب امتیاز و برطرف کردن موانع باشند.

دکتر سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این امکان را یافته بود تا طی چهل هشت ساعت طوفانی، با شرکت در جلسه هیات امنای جدید بنیاد ملی بازی های رایانه ای و بازدید از ساختمان تازه خریداری شده آن، در جریان فعالیت های  بنیاد قرار گیرد و به دبیر هیات یعنی معاون سینمایی خود و دیگر اعضا توصیه هایی کند. او یک بار هم در جمع حاضران در مجلس رونمایی به زبان تازه ای از اهمیت و نفوذ بازی در جهان معاصر سخن گفت و آن را محملی برای ترجمان هنرمندانه بسیازی از پیام های عالیه اخلاقی و اجتماعی توصیف کرد. ایشان در گفتگوهایی که در حاشیه همین نشست ها با رسانه ها داشته است از همکاری و تعامل بنیاد و معاونت سینمایی در تولید بازی بر اساس فیلم های ایرانی سخن گفت و اظهار امیدواری کرد ظرفیت های تازه ای در سبد تولیدات فرهنگی کشور ایجاد شود و زمینه برای صدور محصول به دیگر نقاط جهان مهیا گردد.

به نظرم وقت آن فرا رسیده است که بحث چالش برانگیز و قدیمی پیوند و نسبت بازی با سینما یا نرم افزار را یکسره کنار بگذاریم و دوری و نزدیکی بازی با سینما و علوم نرم افزاری را در حد مباحث نظری نگه داریم. اجازه دهیم همه چیز در طبیعی ترین شکل ممکن رخ دهد. بازی نویسی و بازی سازی به مثابه یک دانش بین رشته ای به نظرم این قدر قابلیت دارد که با ابعاد گوناگون فنی و هنری خود موضوع کنش و فعالیت هدفمند و مستقلی باشد. ادعای گزافی نیست اکر بگوییم گیم چندان نیازمند سایه چتر رسانه ها و مدیا های دیگری که در بعضی از وجوه با آنها مشترکاتی دارد، نیست. آهنگ رو به رشد بازی در ایران اگر با حمایت بیشتر دستگاه های مسئول قرین گردد، اقتضائات خاص خود را به دستگاه های اجرایی دیکته خواهد کرد و سهم خویش را برای تثبیت و استقلال پیش از پیش نمایان خواهد ساخت.

بعد از اعزام سینماگران به نمایشگاه ها و فرصت های مطالعاتی در خارج از کشور که پیامدهای بسیار سازنده ای داشته است، خوشبختانه در گفتگویی که با مدیر تولید گرشاسب داشتم وی نیز از دستاورد سفرهایی که با حمایت بنیاد برای او و دیگر اعضای کلیدی گروه ترتیب داده شده است به نیکی یاد کرد و از تاثیر شگرف حضور در نمایشگاه های تخصصی گیم در آلمان، فرانسه و امارات برای اصلاح کار و باز کردن گره های ناگشوده سخن گفت. غرض آنکه با ضریب هوشی بالای دست اندرکاران بازی، نشاندن آنها در کنار سفره تجارب و پیشرفت های تیم های حرفه ای در ممالک توسعه یافته نه تنها اسراف نیست بلکه باید با صرف هزینه لازم به انتقال دانش فنی ساخت بازی بویژه در زمینه هایی مانند بازی کنسولی، آن لاین و سایر پلتفرم ها، به داخل کمک نمود.

مدیر جوان پروژه گرشاسب دانش آموخته دانشگاهی در آمریکاست. او به ایران برگشته است تا بار بر زمین مانده ای را بردارد و در اولین گام به خوبی زکات آنچه را که آموخته بود با روحیه امیدوارانه اش، پرداخت کرد. حالا با برداشته شدن مرزهای جغرافیایی در دهکده جهانی ارتباطات و تقسیم کار بین نیروهای یک پروژه واحد در چند کشور جهان، دیگر از مهاجرت یک یا چند جوان ایرانی غمگین که نمی شوم هیچ بلکه خوشحالم که جریان و روح سیال منبعث از فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی در قالب تنگ کشور یا کشورهایی خاص نمی گنجد. مهم آن است که با حضور مسئولانه هموطنانم راهی را که اساطیر و انسان های صالح در گذشته های دور و نزدیک گشوده اند و در حافظه تاریخ نقش ماندگاری را بر جای نهاده اند، دیگرانی نیز در پی آنها این خط سیر را ادامه دهند.

جهت اطلاع: بازی رایانه ای مختار ساخته می شود؟

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید